مدیر‌آموزش‌و‌پرورش‌کلات:

لازمه و جوهره تعلیم و تربیت،"عامل به عمل بودن" است

کلات (پانا) - مدیر دستگاه تعلیم و تربیت در جلسه نشست هم اندیشی و همفکری معلمان جوان و انقلابی عنوان کرد لازمه و جوهره تعلیم و تربیت، عامل به عمل بودن است.

کد مطلب: ۱۳۴۵۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
لازمه و جوهره تعلیم و تربیت،"عامل به عمل بودن" است

رمضان پروانه در این جلسه ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تشریح کرد: در دنیای امروز که مرزهای جغرافیایی مانع از پیشرفت علم نشده است، دائما علم و تکنولوژی در حال پیشرفت بوده و هر لحظه ما با داده های جدیدی روبرو هستیم.آنچه‌ می تواند موجبات پیشرفت و زمینه ترقی را در کشورهای پیشرفته ایجاد کند، تحصیل دانش آموزان در مدارس به روز و پیشرفته همراه با فناوری های نوین است. آموزش درست زمینه پیشرفت را در هر جامعه ای بوجود می آورد. ما نیز ناگزیریم باسرعت، قدرت، علم و آگاهی، مسیر پیشرفت را طی کنیم‌. مادامی که ما در حالت ایستایی قرار داریم و به وضع موجود قانع باشیم هیچ تحولی اتفاق نمی افتد.تحول به دست انسان های تحولی رخ می دهد.

این مقام مسئول افزود: ما نیازمند "پژوهش" هستیم،جایگاه "پژوهش" را باید در آموزش و پرورش پررنگ‌ کنیم،برای تسهیل یادگیری در حوزه آموزش، باید اقداماتی را انجام دهیم. برای آموزش صفحات سفید کتاب ها به دانش آموزان، باید به دنبال راهکار باشیم.باید از خود سوال کنیم آیا آنچه آموزش می دهیم منجر به تغییر در افراد می شود یا نه،این آموزش ها در زندگی افراد تاثیر دارد؟ آیا می توانیم مهارت های زندگی و لازم را به دانش آموزان بیاموزیم؟به عبارت دیگری آیا توانسته ایم "تغییر رفتار" در آنها ایجاد کنیم یا نه؟باید یک چرایی در خود ایجاد کنیم که آیا این مسیری‌که در‌ پیش گرفته ایم درست است یا می تواند بهتر از این هم باشد.از کجا باید شروع کنیم که زمان و فرصت های طلایی را از دست ندهیم؟

مدیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اینگونه نشست ها با وجود شما معلمان جوان انقلابی باید منجر به راهی شود که به همه سوالات پاسخ داده شود. ما بر اساس زمینه های دینی در زمینه تربیت گنجینه خیلی قوی همچون "قرآن" را داریم که در آن بر "تربیت" تاکید ویژه کرده است.

رمضان پروانه، آموزش و پرورش را تنهایی دستگاهی دانست که دارای سند است و در این خصوص بیان کرد: رویکرد اصلی سند تحول بنیادین که نقشه راه ما در این دستگاه عظیم است، رویکرد تربیتی است. ما باید بدانیم در زمینه تربیتی کجا قرار داریم و به کجا قرار است برسیم. تربیت ما باید در جامعه اثرگذار و خود فرد نیز "مولد تربیتی" باشند. لازمه و جوهره تعلیم و تربیت،"عامل به عمل بودن"خودمان نسبت به موضوعات تربیتی است. خواندن قرآن، نماز، اخلاق خوب، برگزاری یادواره ها و ... بدون پژوهش در آن، تاثیر دلخواه را نخواهد داشت.

پروانه گفت: به طور مثال اگر یک دانش آموز بداند خواندن نماز چه تاثیراتی بر روح و روان، سلامت جسم، اعتماد به نفس بالا، آرامش و... او دارد، قطعا بیشتر به سمت موضوعات معنوی می رود. در مابقی کارها به بهترین شکل ممکن آن را انجام می دهد. از نظر جامعه شناختی ما بعضا دچار تاخر فرهنگی هستیم، آموزش های ما باید به سلامت جسم و روح افراد کمک کند،برای تحقق هدف آموزش درست بدهیم. چراکه هر جایی آموزش درستی داده ایم کارها به درستی پیش رفته است.با علم و آگاهی روز،به دانش آموزان بیاموزیم.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان کلات سپس گفت: شما نیروهای جوان که توان علمی بالایی داشته و هنوز در ابتدای راه و دارای ایده های نو هستید ،باید به دنبال "خلاقیت ها" باشید. ما دیگر نیاز به متخصص نداریم،در همه زمینه ها متخصص وجود دارد، ما باید "متخصص غیر ممکن" تربیت کنیم. متخصص غیر ممکن کسی است که بتواند کارهایی را که تا امروز انجام نشده است را تسهیل و انجام دهد. چشم ها را باید بشوییم و جور دگری به مسائل بنگریم ،به موضوعات و مسائل از یک دریچه ننگریم، ابعاد موضوع را نیز ببینیم.

وی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای همکاران گفت: امیدواریم با ایده های خوب و خلاق شما، از فرمایشی بودن جلسات دور شویم و به دنبال راهی بگردیم که با کم‌ کردن هزینه ها، موجبات ترقی و رشد دانش آموزان فراهم شود.

در ادامه و در حضور فرماندار و مدیر این دستگاه،هر یک از همکاران حاضر در جلسه به بیان نظرات، دیدگاه ها، راهکارها و چالش های موجود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار