سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری؛

جمهوری آذربایجان فعالیت‌های سفارت خود در ایران را به حالت تعلیق درآورده است

برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اوکراین انجام نشده است/ سفر آیت‌الله رئیسی به پکن در حال برنامه‌ریزی است / شمخانی به روسیه می‌رود/ رویکرد ایران درباره عربستان ادامه مسیر دیپلماسی است/ پویایی دیپلماتیک درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها به قوت خود باقی است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات لازم برای التیام حادثه تلخ اخیر در سفارت آذربایجان در تهران، از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته تا دو کشور با دوستی ابعاد مسأله را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند، گفت اما مقامات آذری تصمیم به تعلیق فعالیت‌های سفارت خود در تهران گرفتند. ایران در همین چارچوب اصولی خود وظایف خود را انجام خواهد داد و امیدوار است روابط دو کشور بیش از این از این حادثه تلخ متاثر نشود. 

کد مطلب: ۱۳۴۴۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
جمهوری آذربایجان فعالیت‌های سفارت خود در ایران را به حالت تعلیق درآورده است

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تبریک ایام الله دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران پیش از چهار دهه گذشته به رهبری امام‌خمینی در شرایطی به پیروزی رسید که الگویی منحصر به فرد را در میان همه انقلاب‌هایی جهان، به ملت‌ها عرضه کرد. انقلابی که با اراده مردم و بدون هیچگونه اراده خارجی به پیروزی رسید. چندین دهه است که گفتمان انقلاب اسلامی ایران به گفتمان غالب در منطقه تدبیر شده است و پیام انقلاب به گوش جهانیان رسیده است. اکنون ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی ظهور و بروز پیدا کرده و دشمنان که همواره در صدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی بوده‌اند، در سایه هوشمندی ملت ایران همواره ناکام مانده‌اند.

وصول مطالبات مالی ایران از کره‌جنوبی هنوز ادامه دارد/ اگر کره توضیح قانع‌کننده ارائه نکند، ایران اظهارات اخیر رییس‌جمهور این کشور در امارات را مواضع این کشور به شمار می‌آورد

وی در پاسخ به سوالی درباره وصل مطالبات ایران از کشور کره جنوبی اظهار داشت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره را مطالبات قطعی متعلق به ملت ایران می‌داند و وصول این مطالبات را با جدیت پیگیری کرده و پیگیری خواهد کرد تا وصول قطعی حاصل شود. دولت کرده تاکنون اراده‌ای برای حل این موضوع از خود نشان نداده است. در این زمینه ایران تصمیم‌گیر است و از طریق راه‌های مختلف اقدام خواهد کرد. دولت در این زمینه در زمان مناسب گام‌های لازم را برخواهد داشت. مشکل مطالبات ما از دولت کره هنوز به قوت خود باقی است و چند وقت پیش نیز شاهد اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره درباره ایران در امارات بودیم، ایران خواستار توضیح قانع‌کننده شد اما توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند. اگر ارائه نشود ما این اظهارات را موضع دولت کره جنوبی خواهیم دانست و این می‌تواند به مناسبات دو کشور تاثیر بگذارد.

جمهوری آذربایجان فعالیت‌های سفارت خود در ایران را به حالت تعلیق درآورده است

کنعانی درباره اتفاق اخیر در سفارت آذربایجان در ایران و فعالیت این سفارت گفت: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ تا ایام اخیر ما توضیحات مبسوط را ارائه دادیم. جمهوری اسلامی ایران مبانی بر وظیفه خود در این رابطه، در ابتدای حادثه ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد. ضارب دستگیر شد و تحت تعقیبات و بازجویی قرار گرفت و نتیجه نشان دهنده این بود که این اقدام براساس انگیزه‌های شخصی و خانوادگی رخ داده است. ضارب اظهار داشت که همسرش که قبلاً شهروند جمهوری آذربایجان بوده، چند ماهی بوده که منزل را ترک کرده و به سفارت آذربایجان رفته است. ضارب گمان می‌کرده که همسرش در سفارت است و سفارت است که میل به همکاری ندارد و به گفته خودش حمله به سفارت برای پی‌جوبی این موضوع بوده است. این نتایج اولیه است و نیروهای انتظامی ما با دقت در حال بررسی این موضوع هستند. هم من اظهار نظر داشتم، هم وزرای خارجه دم کشور گفت‌وگو داشتند و ابراز همدردی کردند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در این رابطه با همتای آذری خود گفت‌وگو کردند و همه اقدامات لازم برای التیام این حادثه تلخ از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت تا دو کشور با دوستی ابعاد مسأله را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. اما مقامات آذری تصمیم به تعلیق فعالیت‌های سفارت خود در تهران گرفتند. ما در همین چارچوب اصولی خود وظایف خود را انجام خواهیم داد و امیدواریم روابط دو کشور بیش از این از این حادثه تلخ متاثر نشود.

پویایی دیپلماتیک درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها به قوت خود باقی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیام اخیر آمریکا که از سوی وزیر خارجه قطر به ایران ارسال شد افزود: پویایی دیپلماتیک در ارتباط با موضوع مذاکرات هسته‌ای به قوت خود باقی است و پیام‌ها رد و بدل می‌شود و کشورهای دوست تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. توضیحات در این زمینه ارائه شده و فعلا صحبت جدیدی وجود ندارد.

رویکرد ایران درباره عربستان ادامه مسیر دیپلماسی است

کنعانی تاکید کرد: در ارتباط با عربستان سعودی تاکید ما بر دیپلماسی و اصلاح مسیر روابط است و این مسیر را ادامه خواهیم داد و جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های کشور عراق در این زمینه استقبال خواهد کرد.

تغییر سفرا یک چرخه طبیعی تغییر مدیریت است

وی درباره تغییر سفرای کشورمان نیز گفت: دوره سفارت سفرا دوره مشخصی است و در این دولت هم تغییرات قابل توجهی در برخی از سفارت‌خانه‌ها انجام شده و با پایان یافتن دوره ماموریت برخی از سفرا، سفرای جدید جایگزین خواهند شد. این یک روند طبیعی تغییر چرخه مدیریتی در سفارت‌خانه‌ها است و این روند تکمیل خواهد شد.

شمخانی به روسیه می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سوریه کفت: گفت‌وگوهای ایران در چارچوب آستانه درباره سوریه با شرکا همواره در حال انجام است و درباره تحولات سوریه انجام می‌شود. سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه نیز در حال انجام است تا در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای همسایه افغانستان شرکت کنند. آقای شمخانی علاوه بر شرکت در این نشست دیدارهایی با همتایان خود از کشورهای دیگر و نیز مقامات روسیه خواهند داشت.

سفر آیت‌الله رئیسی به پکن در حال برنامه‌ریزی است

کنعانی درباره برنامه سفر رییس‌جمهور به پکن ادامه داد: این جزو برنامه‌هایی است که در حال برنامه‌ریزی است که در زمان مناسب انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به حادثه تروریستی اخیر در اصفهان در حمله به یکی از مجتمع‌های وزارت دفاع گفت: این اقدام زبونانه‌ای است که از سوی دشمنان ایران انجام شد که با تدابیر دفاعی مستحکم جمهوری اسلامی ایران منتهی به نتیجه مطلوب حمله‌کنندگان نشد و ناکام ماندند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت سفیر ایران از آذربایجان گفت: رویکرد مبنایی ایران توسعه مناسبات با کشورهایی است که به روابط دوجانبه با احترام متقابل پایبند هستند. بنابراین رویکرد ایران در ارتباط با جمهوری آذربایجان توسعه روابط و رفع سوتفاهم درباره حادثه اخیر است. روابط دوجانبه یک روابط مشترک مبتنی بر احترام متقابل است.

با تکمیل روند آماده‌سازی فنی امکان سفر گروسی به ایران وجود دارد

کنعانی درباره احتمال سفر رافائل گروسی به ایران گفت: با تکمیل روند آماده‌سازی‌ها احتمال انجام این سفر در آینده ممکن است و باید آماده‌سازی‌های فنی انجام شده است. ایران در چارچوب فنی همیشه روابط خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه داده است.

برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اوکراین انجام نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با میزبانی دولت عمان اولین دور مذاکرات بین ایران و اوکراین انجام شد، ما برای ادامه این گفت‌وگوها مشکلی نداریم و هنوز برنامه‌ریزی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اوکراین انجام نشده است. ما جمهوری اسلامی علاقه‌مند با روابط متقابل سازنده با همه کشورها از جمله اوکراین هستیم. ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و امیدواریم مناقشه نظامی در این کشور هرچه سریعتر خاتمه پیدا کند و دو طرف از طریق گفت‌و‌گو اختلافات خود را برطرف کنند.

وی افزود: موضوع هواپیمای اوکراینی چارچوب قانونی و حقوقی خود را دارد و در همان چارچوب همه کارها انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری با تسلیت فوت تعدادی از شهروندان ترکیه بر اثر زلزله از آمادگی کشورمان برای کمک‌رسانی به دولت ترکیه در این زمینه خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار