معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد:

سرمایه‌گذاران بورس؛ برنده‌ترین سرمایه‌گذاران در بلندمدت

تهران (پانا) - معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت در بلند مدت سرمایه‌گذاران بورس، برنده‌ترین سرمایه‌گذاران هستند؛ اما در میان‌مدت و کوتاه‌مدت ممکن است نوسان‌هایی وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌گذاران بورس؛ برنده‌ترین سرمایه‌گذاران در بلندمدت

به گزارش سازمان بورس، شب گذشته «علیرضا ناصرپور»، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و «رضا عیوض‌لو»، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس مهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر بودند.

حمایت از حقوق سهامداران خرد در راس دستورالعمل حاکمیت شرکتی

«رضا عیوض‌لو» نیز در این برنامه بیان کرد: بحث حمایت از حقوق سهامداران و تاکید بر حاکمیت شرکتی همواره دربورس و فرابورس مورد تاکید بوده و در این راستا دستورالعمل حاکمیت شرکتی ابلاغ شد.

وی افزود: همچنین رعایت حقوق اقلیت سهامداران از جمله موارد مورد تاکید بود تا به این واسطه به طور منصفانه پاسخگویی رعایت بشود. میز صنعت نیز در راستای تقویت حقوق سهامداران شکل گرفت و مطالبه آنها به سیاست‌گذاران منتقل شده است. به این واسطه پیش‌بینی‌پذیر کردن سود و شفافیت محقق شده است.

عیوض‌لو با اشاره به عرضه محصولات در بورس کالا گفت: یکی از محورهای اصلی که مورد تاکید سازمان بورس بود؛ بحث عرضه محصولات در بورس کالا است. عرضه محصولات در بورس کالا ۲ هدف را دنبال می‌کند، یکی افزایش شفافیت و دوم حذف قیمت‌گذاری قیمت‌گذاری دستوری.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: دیده‌بان سلامت سازوکاری را ایجاد کرده تا تخلفات را شناسایی کنیم و افرادی که در این سامانه تخلفات را اطلاع‌رسانی کنند، تشویق می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات بازار منصفانه دسترسی به اطلاعات برابر برای سرمایه‌گذاران است، اظهار داشت: افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده بورسی و فرابورسی در سامانه جامع اطلاعات ناشران (کدال) گامی در جهت تحقق این امر است. سعی شده با تعیین زمان‌بندی‌هایی که شرکت‌ها باید در قالب آن اطلاعات را به عموم برساند و تنوع صورت‌های مالی، اعم از صورت‌های مالی۳، ۶ و ۹ ماهه، برابری در دسترسی و افزایش شفافیت صورت گیرد.

سرمایه‌گذاران بورس؛ برنده‌ترین سرمایه‌گذاران در بلندمدت

عیوض‌لو تصریح کرد: در بلند مدت سرمایه‌گذاران بورس، برنده‌ترین سرمایه‌گذاران هستند؛ اما در میان‌مدت و کوتاه‌مدت ممکن است نوسان‌هایی وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس، تمرکز بر ثبات بازار سهام است که از طریق مکانیسم‌های مختلفی این هدف دنبال می‌شود که یکی از این مکانیسم‌ها، بسته‌های ثبات‌ساز در بازار بود. سهام‌یار، موفق‌ترین بسته ثبات‌ساز بود که عرضه شد.

عیوض‌لو اظهار داشت: بیمه سهام (سهام‌یار) با استقبال خوبی مواجه شد و بالغ بر ۵۰۰ هزار سهامدار، پرتفوی خود را بیمه کردند. این بسته‌ها نتیجه مطلوبی داشته و پس از نوسان‌هایی که تا قبل از آبان ماه وجود داشت، بازار با ثبات و بازدهی منطقی در شاخص هم‌وزن و شاخص کل مواجه شد.

پیگیری سازمان بورس واریز ۵ هزار میلیارد تومان سود سنواتی سهامداران را در پی داشت

در ادامه «علیرضا ناصرپور» در این برنامه گفت: در ابتدای تشکیل سازمان بورس و نهادهای مالی، تنوع و تعداد محدودی از شرکت‌ها و ابزارها شاهد بودیم که در طول ۱۶ سال اخیر از تصویب قانون بازار سرمایه، تحول قابل توجهی رخ داده است.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در سال های اخیر مورد توجه بوده است توزیع سود سهامداران از سامانه سجام بوده است.

ناصرپور خاطرنشان کرد: از سال‌های دور سودهای رسوبی زیادی باقی مانده بود که با پیشنهادی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ انجام شد، پرداخت این سودها آغاز شد. ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سنواتی در شرکت‌ها باقی مانده است، تاکنون با پیگیری سازمان بورس ۵ هزار میلیارد تومان از این سودها به حساب سهامداران واریز شده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اضافه کرد: بسیاری از شرکت های بزرگ صنعتی ناشر بورسی هستند که خروج از قیمت‌گذاری دستوری باعث خروج آنها از زیان و کمک به تامین ارز کشور شده است.

وی ادامه داد: عمده ارز ورودی به کشور از صادارت صنایع پتروشیمی و فولاد است که خروج از قیمت‌گذاری دستوری و افزایش تولید آنها باعث افزایش ارزآوری شده است و اکنون آمار واردات کشور با آمار صادارت غیرنفتی مقایسه می‌شود.

افزایش تنوع و حجم صندوق‌ها؛ فرصتی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه

ناصرپور ادامه داد: در سال ۹۹ امکان و پتانسیل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به اندازه مستقیم وجود نداشت که در حال حاضر تنوع و حجم صندوق‌ها افزایش یافته است، صندوق‌های متنوعی ایجاد شده که از جمله آن می‌توان به صندوق تضمین اصل سرمایه اشاره کرد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند اما از بابت ریسک‌ها نگرانی دارند می‌توانند از صندوق‌های تضمین اصل سرمایه استفاده کنند، همچنین صندوق املاک و مستغلات نیز یکی دیگر از صندوق‌هایی بوده که در موضوع مولدسازی دارایی‌ها، کمک کننده است.

وی تصریح کرد: همچنین روش‌های مختلفی برای عرضه‌ اولیه در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به عرضه‌اولیه برای واجدین شرایط اشاره کرد که در آن میزان و جزئیات خرید صندوق‌ها شفاف‌سازی می‌شود.

دستورالعمل پذیرش دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه تصویب شد

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: در حوزه دانش‌بنیان‌ها اتفاقات خوبی در بازار سرمایه رقم خورده است. دستورالعمل‌ پذیرش دانش‌بنیان تصویب شده است و تسهیلات به‌خصوصی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: موانعی در تامین مالی‌های سنتی (اوراق) وجود داشت و تا حدی محدودیت‌های آن‌ها برطرف شده است. علاوه بر این موضوع بحث شرکت‌های پروژه نیز پیش گرفته شد و به‌ این طریق پروژه‌های صنعتی به‌طور مستقیم تامین مالی می‌شوند.

ناصرپور تاکید کرد: این امر در قالب شرکت‌های سهامی پروژه و یا هلدینگ‌های پروژه رقم می‌خورد. در سال‌ جاری مواردی از این طریق تامین مالی شدند و این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار