یک روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا بر لزوم توجه خانواده‌ها به رشد اجتماعی دانش‌آموزان تاکید کرد

دانش‌آموزان؛ از غار تنهایی تا رفتار اجتماعی

تهران (پانا) - روانشناس حوزه کودک و نوجوان بر لزوم توجه خانواده‌ها به رشد اجتماعی دانش‌آموزان و فرآیند اجتماعی شدن آنها تاکید کرد تا بچه‌ها بهتر بتوانند از محیط کوچک خانه وارد دنیای بزرگ مدرسه و جامعه شوند.

کد مطلب: ۱۳۴۲۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان؛ از غار تنهایی تا رفتار اجتماعی

فرشته مرادی - فاطمه‌ قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «با توجه به پیچیدگی جوامع و بروز ناهنجاری‌های رفتاری در بین برخی کودکان و نوجوانان، پرداختن به فرایند اجتماعی شدن آنان احساس می‌شود و این وظیفه‌ای سنگین بر عهده خانواده‌ها و اولیای مدرسه است.»

این روانشناس تصریح کرد: «رشد و تکامل انواع رفتار اجتماعی که برای سازگاری با دیگران ضرورت دارد در زمان کودکی آغاز می‌شود. بنابراین توجه به رشد اجتماعی در دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا بُعد اجتماعی مانند سایر جنبه‌ها به‌تدریج گسترش می‌یابد و همه فعالیت‌های دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

قاسم‌زاده ادامه داد: «کودک وقتی به مدرسه وارد می‌شود دنیای کوچک اجتماعی (خانه) خود را به دنیای اجتماعی (مدرسه) تبدیل می‌کند و باید در جهان مدرسه برای خود جایی باز کند. کودک برای آمادگی به این زندگی اجتماعی باید یاد بگیرد که خانواده و دیگران از او چه انتظارهایی دارند. باید برای پذیرش مسئولیت آماده گردد و برای اینکه در سازگاری با دیگران موفق شود خود را بشناسد که در این زمینه نقش والدین بسیار پررنگ است و باید آموزه‌های لازم را برای درک این مراحل به کودک خود بیاموزند.»

وی ادامه داد: «امروزه بسیاری از والدین و آموزشگران برای برقراری ارتباط با نوجوانان دچار مشکل می‌شوند، در حالی که توجه به ابعاد مختلف رشد کودکان و نوجوانان لازمه امور در تربیتی است و مشاهده می‌کنیم بسیاری از کودکان و نوجوانان رشد اجتماعی ضعیف و ناقصی دارند و در رفتارهای بعدی و حتی در سنین بزرگسالی دچار مشکل‌های ارتباطی می‌شوند.»

این روانشناس افزود: «با توجه به حساسیت دوران نوجوانی و همچنین اهمیت رشد اجتماعی در بین نوجوانان توصیه می‌شود، خانواده‌ها تلاش کنند درباره دوره نوجوانی و رفتارهای فرزندان خود در این دوره، اطلاعات و شناخت کامل کسب کنند و مراکز آموزشی و رسانه‌ها نیز آموزش مناسب برای والدین درباره نوجوانی و نیازهای آنان فراهم کنند.»

قاسم‌زاده تصریح کرد: «نحوه ارتباط‌گیری دانش‌آموزان با همسالان‌شان یکی از فاکتورهای رشد اجتماعی است که نشان می‌دهد کودک و نوجوان چقدر توانایی ارتباط‌گیری با همسالان خود را دارند. چگونگی ارتباط‌گیری آنان باید از سوی والدین به دانش‌آموز آموزش داده شود. از طرفی نکته مهمی که والدین باید درباره رشد اجتماعی نوجوانان بدانند، این است که نوجوانان در سنین 12 تا 18 سالگی احساس خودقدرتمندی را در فرزندان ایجاد کنند تا از سردرگمی آن‌ها درباره هویت و نقش خود در زندگی، جلوگیری کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار