عضو شورای اسلامی شهر تهران:

اعتبار ۸۱ میلیاردی کاهش آلودگی هوای تهران فقط جوابگوی ساخت ۵۰ متر مترو است

تهران (پانا) - عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای شهر تهران گفت: با اعتبار ۸۱ میلیاردی کاهش آلودگی هوای تهران فقط می‌توانیم ۵۰ متر مترو بسازیم.

کد مطلب: ۱۳۴۲۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
اعتبار ۸۱ میلیاردی کاهش آلودگی هوای تهران فقط جوابگوی ساخت ۵۰ متر مترو است

سید احمد علوی صبح امروز در صحن علنی شورا اظهار داشت: در کل سال‌هایی که بودجه مجلس نوشته شده کل اعتبارات مقابله با آلودگی هوا کمتر از نیم درصد است.

وی افزود: امسال ما با یکی از بحرانی ‌ترین شرایط آلودگی هوا رو به رو بودیم که تعطیلی مدارس و ادارات را به دنبال داشت بنابراین انتظار این بود که توجه جدیدتری به این موضوع صورت گیرد و یکبار برای همیشه این موضوع تعیین تکلیف می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه در بودجه ۱۴۰۲، ۴۲ صدم درصدی که سال ۹۸ برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شده بود به ۲۸ صبح درصد کاهش پیدا کرده است. نه تنها بودجه برای مقابله با آلودگی هوا افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم یافته است.

علوی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه عوارض شماره گذاری خودرو های وارداتی را ۴۰۰ درصد افزایش و ۴۰ درصد از همین بودجه نیم درصدی مقابله با آلودگی هوا را نیز طبق معمول در بودجه‌های متفرقه برده‌اند.

وی افزود: اشکال بودجه های متفرقه این است که قابل پایش و رصد نیستند و ما اگر به عنوان نماینده مردم بخواهیم آن ۴۰ درصد را نظارت کنیم قادر نخواهیم بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بودجه ۱۴۰۲، ۵ هزار برای ۱۲۰۰ شهر در نظر گرفته شده که ۳ هزار آن مستقیم بوده و قابل رصد و مدیریت است. حال باید دید که این ۳ هزار بین ۱۲۰۰ شهر چگونه قابل تقسیم است؟

علوی خاطرنشان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی هوای تهران، ۸۱ میلیارد تومان است ما با این بودجه می توانیم ۵۰ متر مترو بسازیم یا ۸ دستگاه اتوبوس تهیه کنیم! کسری اتوبوس ما برای شهر تهران ۵ هزار دستگاه است و دولت با این لایحه بودجه فقط هزینه تهیه ۸ دستگاه اتوبوس را متقبل شده است.

وی بار دیگر خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: چون بودجه مصوب نشده به دوستانمان در مجلس تاکید می کنیم قبل از اینکه این بودجه تصویب شود این نکته را در نظر داشته باشند که چه تاثیری می گذارد. در قانون هوای پاک و جایگزینی خودروهای فرسوده پیشنهاد دولت ۸۴۰ میلیارد تومان است که ما با این مبلغ قادر به خرید ۸۴ عدد اتوبوس خواهیم بود. در ردیف اعتبار حقوق و عوارض گمرکی که برای واگن و تجهیزات قطارهای شهری استفاده می کنیم برای شهر تهران ۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که قیمت هر واگن ۱۷ میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: مجلس اگر پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را مصوب کند هیچ اتفاقی در شهر تهران و در موضوع اول آن یعنی مقابله با آلودگی هوا نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار