گزارش پانا از برنامه‌ریزی دولت برای احیا و تقویت صنعت گردشگری پس از وقفه چندماهه؛

«سفر» از راه رسید!

تهران (پانا) - صنعت گردشگری ایران پس از آسیب دیدن جدی در جریان ناآرامی‌ها و شرایط چندماه گذشته کشور، رفته رفته با حمایت دولت جان می‌گیرد تا شاید فرصت‌های از دست رفته و لطمه‌های واردشده به مرور جبران شود.

کد مطلب: ۱۳۴۱۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
«سفر» از راه رسید!

ایران جزو 10 کشور برتر جهان از نظر دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و باستانی است و در زمینه جاذبه‌های طبیعی نیز رتبه پنجم را در سطح جهان به اختصاص داده است؛ با اینحال شرایط و سهم کشورمان همواره بویژه در چندماه اخیر از صنعت سودآور گردشگری بسیار ناچیز بوده است.

یکی از مهمترین حوزه‌های آسیب دیده ایران در جریان ناآرامی‌ها و شرایط چندماه گذشته کشور، صنعت گردشگری بوده است؛ به طوری که ورود گردشگران خارجی به ایران به خاطر تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه علیه کشورمان بسیار کاهش یافت و تقریبا به نقطه صفر نزدیک شد. از سوی دیگر مسافرت‌های تفریحی مردم ایران نیز تحت تاثیر همین شرایط کاهش یافت.

از سوی دیگر و در شرایطی که رقابت بین برخی کشورهای منطقه برای رونق گردشگری سلامت در جریان است، تبلیغات غیرواقعی و منفی علیه کشورمان موجب از بین رفتن تلاش‌های قبلی در این زمینه شد و میزان ورود گردشگران حوزه سلامت به کشورمان در چندماه گذشته بسیار کاهش یافت. در این مدت گردشگران حوزه سلامت به جای ایران، کشور ترکیه را انتخاب کردند و این درحالی است که کیفیت خدمات سلامت و دانش و امکانات ایران در این زمینه بسیار بالاتر از ترکیه است و البته سفر به ترکیه هزینه‌های بیشتری را در بخش سلامت و درمان به گردشگران تحمیل می‌کند.

ایران هراسی و نیش خوردن در نقطه موفقیت

پنجم مهرماه بود که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی گردشگری به اجرای پروژه ایران‌هراسی توسط دشمنان و بدخواهان کشور اشاره کرد و در صفحه شخصی خود نوشت: ایران‌هراسی از مهم‌ترین مسائل گردشگری است، تلاش کرده‌ایم با مدل‌های جدید رسانه‌ای با آن مقابله کنیم. اجمالا در کشور ما اینگونه موضوعات مانند «ماروپله» است. درست در جایی که پله موفقیت را طی می‌کنی با یک نیش به پله اول برمی‌گردی!»

وی همچنین 15 آبان‌ماه امسال گفته بود: ناآرامی‌ها به حوزه گردشگری لطمه جدی وارد کرده و نیز روی کسب وکارها اثر منفی داشته است.

تاثیر منفی کرونا و حوادث کشور بر گردشگری

علی دارابی قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز 29 آذرماه در سخنانی گفته بود: بیان آمار و ارقام درباره میزان خسارت‌های حوادث اخیر بر حوزه‌های گردشگری کشور دشوار است اما واقعیت این است که در بحث گردشگری و توریسم گمان نمی‌کردیم که بعد از اتمام شیوع کرونا چنین ضربه سنگینی به صنعت گردشگری و به واسطه حوادث اخیر وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه حوادث چندماه اخیر شرایط بغرنجی برای صنعت گردشگری کشور به وجود آورده بود، افزود: یکی از دلایل آسیب به این حوزه این است که بسیاری از کشورها ایران را منطقه قرمز اعلام کردهند، یعنی نه تنها گفتند گردشگر وارد ایران نشود، بلکه برخی کشورها به اتباعشان نیز فراخوان دادند که از ایران خارج شوند.

برنامه‌ریزی در شرایط آرام کشور

حال اما با آرام شدن شرایط کشور و عبور از ناآرامی‌ها، زمینه و بستر خوبی برای احیا و تقویت صنعت گردشگری ایران فراهم شده است. گردشگران خارجی آرام آرام مسیر گردشگری خود را با خاک ایران تنظیم می‌کنند و مردم ایران در حال برنامه‌ریزی برای مسافرت‌های تفریحی و زیارتی هستند.

مجموعه دولت نیز در راستای توسعه صنعت سودآور گردشگری و جبران فرصت‌های ازدست رفته، اجرای برنامه‌های متعدد را در دستور کار دارد؛ از جمله گردشگری ارزان برای همه مردم ایران و اطلاع‌رسانی صحیح به گردشگران خارجی برای انعکاس شرایط آرام و مناسب کشورمان.

کارت سفر 30 میلیون تومانی برای هر خانواده ایرانی

در همین باره مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی، روز سوم بهمن‌ماه از رونمایی پلتفرم جدیدی با نام «ایران‌سفر» و اختصاص کارت سفر ۳۰ میلیون تومانی به هر خانواده خبر داد.

روح‌الله حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: پلتفرم «ایران سفر» توسط شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با همکاری بخش خصوصی به‌ منظور ارزان‌سازی سفر طراحی شده و قرار است در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ دستی تهران در بهمن‌ماه سال‌ جاری رونمایی شود. این پلتفرم با هدف توسعه و رونق سفر و گردشگری، به علاقه‌مندان خدمات ارزان و مشاوره سفر ارائه می‌کند. افراد با مراجعه به این پلتفرم می‌توانند علاقمندی خود را برای سفر به نقاط مختلف اعلام کنند و علاوه بر دریافت مشاوره، سفر ارزانی را برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: کارت سفر به صورت ارزان و اقساطی است و مبلغ تسهیلات آن ۳۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد برای هر خانوار است که با همکاری یکی از بانک‌ها انجام خواهد شد.

موتور محرک سفر روشن می‌شود

همچنین مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه‌ای با حضور عزت‌الله ضرغامی با اشاره به تشکیل ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲ گفت: با توجه به تداخل نوروز امسال با ماه مبارک رمضان باید هماهنگی‌های لازم انجام شود.

او به تحریک تقاضای سفر قبل از آغاز تعطیلات نوروز اشاره کرد و افزود: از طریق برخی انگیزه‌سازی‌ها از جمله تخفیفات، کارت سفر و استفاده از تبصره ۱۸ می‌توان موتور محرک سفر را در بهمن ماه روشن کرد.

فاطمی با اشاره به ترویج و افزایش رویدادهای گردشگری در نیمه اول سال، ادامه داد: تقویم رویدادهای گردشگری در حال تدوین است و در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی می‌شود.

با توجه به همه این موارد، انتظار می‌رود به مرور زمان شاهد جبران مافات باشیم و صنعت گردشگری کشور نه‌تنها به شرایط پیش از ناآرامی‌ها بازگردد بلکه هرچه بیشتر تقویت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار