یک فعال فرهنگی و اجتماعی:

با خواندن کتاب، آداب رفتاری‌مان را تغییر دهیم

اردیبهشت و آبان بوی یار مهربان می‌دهد /انس با کتاب باید از کودکی در افراد پیدا شود/کتاب خواندن غیر از درس خواندن است

تهران (پانا) - یک فعال فرهنگی و اجتماعی در عرصه نوجوانان خواندن کتاب را باعث تغییر در آداب رفتاری‌ دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۶۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
با خواندن کتاب، آداب رفتاری‌مان را تغییر دهیم

خدیجه مهدی پور؛ یک فعال فرهنگی و اجتماعی عرصه نوجوانان در گفت و گو با پانا در رابطه با کتاب و کتابخوانی به صورت کتاب کاغذی در عصر پیشرفت رسانه‌ها و دیجیتال بیان کرد:« دنیای پرسرعت رسانه و پیشرفت ابزارهای نوین ارتباطی هر چند عرصه حضور رسانه های سنتی را تنگ کرده است اما هنوز جمع کثیری برای شنیدن صدای ورق های کتاب، روزنامه و مجلات به وجد می آیند. ماه های سال را اگر کمی دقیق رصد کنیم در می‌یابیم اردیبهشت و آبان بوی یار مهربان می دهد و تب داغ کتابخوانی در جامعه فوران می کند.»

مهدی پور در ادامه کتاب را راه میان بر خوبی دانست و اظهار کرد:« حتی آنهایی که دنیای مجازی را جایگزین کتاب کرده اند، برای عکس یادگاری هم شده، فیگور کتاب‌خوانی می‌گیرند و حداقل عکس پروفایل هایشان را مزین به کتاب های کاغذی و کتابخوانی می‌کنند. اما این دانای خوش بیان به جد می تواند راه میان بر خوبی برای رسیدن به دنیایی باشد که الزاما نباید خودت سال‌ها، ماه‌ها و شاید روزها وقت بگذرانی و تجربه اش کنید.»

وی کتاب را دوستی معنوی و فرهنگی شمرد و اذعان کرد:« شاید بتوان گفت کتاب تنها رفیقی است که اگر به سراغش بروی میل و شوق رسیدن به آن طراوت معنوی و فرهنگی دارد که تا مدت ها می تواند یک چیز اجتناب ناپذیر برای کسی باشد که اهل کتاب و مطالعه است.»

این فعال فرهنگ و اجتماعی در عرصه نوجوان به یادگیری عادت های رفتاری درست از طریق کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود:«با خواندن کتاب، آداب رفتاری‌مان هم تغییر می‌کند. وقتی کتاب می خوانیم شناختمان نسبت به کلمات عوض می شود. جملات درست تر و با آوای صحیح تر بیان می‌شود. حتی یاد می‌گیریم به‌موقع حرف بزنیم و قبل از حرف زدن، خوب فکر کنیم.»

وی در ادامه با بیان اینکه کتاب‌خوانی تاثیر مثبتی بر گسترش دایره لغات و خلاقیت نوشتن افراد دارد گفت: «کتاب خواندن دایره لغات ما را افزایش و فرصت نویسندگی را در ما خلاق و گذشته‌ فرهنگی مان را مستمر یادآوری می‌کند. اهل مطالعه می‌داند کسی که با کتاب ارتباط ندارد ، بی شک از مهم ترین دستاورد انسانی و از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است.

مهدی پور در ادامه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در دوره کودکی اشاره و بیان کرد: «انس با کتاب باید از کودکی در افراد پیدا شود و پدر و مادر بهترین مانوس کنندگان فرزندان با کتاب هستند. خوب است، فرزندان را با خود به کتابخانه ببرند. بردن کودکان به کتابخانه از همان سنین کم الفتی بین آنها، کتاب و کتابخانه ها بوجود می‌آورد . این انس باعث می شود بچه ها و والدین در خصوص کتاب گفت و گو کنند و این گپ و گفت پیوندی جدا نشدنی برایشان ارمغان خواهد داشت. لذت این دوستی با کتاب در کودکی با خواندن کتابهای مصور و با متن های ساده و کوتاه و در نوجوانی با موضوعات مهیج و پرماجرا و فکاهی و در بزرگسالی با محتوای هدفمند و عمیق بسیار مفرح و اثرگذار است.»

خدیجه مهدی پور؛ معاونت آفرینش و اجرای رازی در پایان کتاب‌خوانی را از نیاز های روزمره برشمرد و گفت: «باید خود را عادت بدهیم که بدون مطالعه خوابمان نبرد. قرار دادن کتاب در بخش های مختلف خانه و دیدن عناوین کتاب‌ها می‌تواند عامل انگیزشی مناسبی برای این رفاقت و دوستی باشد. یادمان باشد کتاب خواندن غیر از درس خواندن است. باید زنگ کتابخوانی را در برنامه های روزانه مان ببینیم. همانطور که بدن به صبحانه، ناهار و شام نیاز دارد روح آدمی هم به عصرانه های فرهنگی محتاج تر است. بیایید در یک نیمکت بنشینیم و از این دوستی لذت ببریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار