معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

تکلیف شهرداری تهران در حوزه مسجدسازی

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درخصوص تکالیف شهرداری درباره توسعه مساجد در شهر تهران توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۳۶۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تکلیف شهرداری تهران در حوزه مسجدسازی

امین توکلی‌زاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای توسعه مسجدسازی گفت: «با تدبیر شهردار تهران موضوع مسجد به دو بخش تقسیم شده که مسئولیت بخش کالبدی با معاونت شهرسازی است و بخش محتوایی آن نیز بر عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است.»

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران ادامه داد:‌ «تا کنون چند جلسه با حضور شهردار تهران در حوزه توسعه کالبدی تشکیل شده است. موضوعی که وجود دارد این است که تعدادی از مساجد در گذشته در طرح‌های توسعه‌ای شهرداری قرار گرفته که تخریب شده‌اند. وظیفه اول ما است که این مساجد تخریب شده دوباره ساخته شوند. در بودجه سنواتی هم آن قدر بودجه پیش‌بینی شده اندک بوده که نتوانسته‌اند دوباره این مساجد را بسازند. بنابراین اولویت اصلی مدیریت شهری انجام تعهدات برجا مانده از دوره‌های گذشته است. به‌طور مثال اتوبان نواب یا امام علی(ع) ساخته شده چند مسجد تخریب شده است و نخستین وظیفه ما این است که این مساجد را که به دلیل توسعه شهر تخریب شده‌اند دوباره ساخته و تحویل شهروندان شود تا بتوانند دوباره اقامه مناسک دینی را داشته باشند.»

شناسایی مناطق با سرانه کم مسجد

وی ادامه داد: «موضوع دیگری که در این حوزه پیگیری می‌شود شناسایی نقاطی است که سرانه مسجد در آن کم است. شهر که گسترش پیدا می‌کند براساس آن باید سرانه‌های آن هم تامین شود. منطقه 22 منطقه ای است که به تهران افزوده شد هم سرانه‌های آموزشی، بهداشتی و مذهبی در آن دیده نشده اما یکسری از سرانه‌ها هم بسیار خوب دیده شده مانند سرانه گردشگری و تفریحی ولی توجهی که باید به سرانه‌های دیگر مانند ساخت مسجد یا حسینیه نشده است و از برخی جنبه‌ها نیز فقیر به حساب می‌آید.»

معاون شهردار تهران گفت:‌ «قرار نیست شهرداری تهران تمام مسئولیت مسجدسازی را بر عهده بگیرد و مسجدسازی کند. نقش ما حمایت‌گری است. به‌طور مثال مردمی که به دلیل گرانی زمین مشکلاتی که در تامین ملک دارند یا ملک را تهیه کرده اما در مرحله‌ای ساخت آن به تاخیر افتاده ما به مسجدسازی کمک می‌کنیم، از تخفیف یا تقسیط یا در نقاطی که امکان واگذاری ملک وجود داشته باشد، این امکان را برای ساخت مسجد قرار می‌دهیم. در برخی مساجد با کمک اندکی امکان تکمیل و برپایی اقامه نماز فراهم می‌شود این تسهیل‌گری‌ها توسط شهرداری انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار