معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تاکید کرد :

ضرورت بسترسازی و ترویج فرهنگ تحقیق در جامعه و حمایت از پروژه‌های پژوهشی

بهارستان دو (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان، یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش را بسترسازی و ترویج فرهنگ تحقیق در جامعه و حمایت از پروژه‌های پژوهش و پژوهشگران دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۶۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بسترسازی و ترویج فرهنگ تحقیق در جامعه و حمایت از پروژه‌های پژوهشی

مهدی نیک‌فر معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل شهرستان‌های استان تهران، در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر فرهنگی ناحیه دو بهارستان، ضمن تقدیر از پژوهشگران بهارستان دو گفت: یکی از مهمترین وظایف ما بسترسازی و ترویج فرهنگ تحقیق در جامعه و حمایت از پروژه‌های پژوهش و پژوهشگران است.

وی به اهمیت پژوهش در آموزش و پرورش بیان کرد: پژوهش جایگاه واقعی خود در نظام آموزش وپرورش را بدست نیاورده است، با وجود اینکه یکی از ۶ ساحت نظام سند تحول بنیادین نظام پژوهش است، ما نه تنها به وضعیت مطلوب پژوهش در آموزش وپرورش نرسیده‌ایم بلکه استفاده بهینه از وضعیت کنونی نیز نداشته‌ایم.

نیک‌فر دلایل اینکه پژوهش نتوانسته است جایگاه خود را در آموزش و پرورش پیدا کند را اینگونه تشریح کرد: مواردی از جمله نداشتن نگرش و باور صحیح در بین مدیران و رهبران نظام آموزشی در خصوص جایگاه و اهمیت پژوهش، عدم احساس نیاز معلمان به روش‌های نوین تدریس، نبود منابع مالی، عدم بهره‌گیری از عوامل انگیزشی جهت ترغیب معلمان پژوهنده، دور ماندن پژوهش‌سراها از حوزه پژوهش اداره آموزش و پرورش و کارشناس پژوهشی منطقه، اهمیت ندادن به فعالیت‌ها و پژوهش مدارس ابتدایی، از مهمترین عوامل بالا نبودن جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش است.

وی در ادامه افزود: برای رفع موانع پزوهش در نظام آموزش و پرورش باید ساختار ساماندهی شود، که یکی از رسالت‌های سازمان پژوهش بازنگری و یکپارچه کردن پژوهش‌سرا‌ها با آموزش و پرورش است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، تشریح کرد: اقداماتی که باید انجام شود تا یک مدرسه پژوهشی داشته باشیم این‌ است که اول همکاران را با ساختار پژوهش آشنا کنیم، تا بتوانیم مدرسه پژوهنده تاسیس کنیم و در آن مدیر، آموزگار و دانش آموز بتوانند کار پژوهشی انجام دهند؛ کار پژوهشی لزوما نوشتاری و مکاتباتی نیست، بلکه بخش عمده آن این است که هیچ کاری را بدون تحقیق انجام ندهیم و به معنی استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات موجود، کارایی و اثر بخشی بیشتر است.

در پایان این مقام مسئول تاکید کرد: پژوهشگرانی که نیاز به حمایت مالی دارند تا پروژه خود را آغاز کند، پژوهش خود را به اداره کل آموزش و پرورش ارائه دهند، در آنجا توسط شورای تحقیقات اداره کل بررسی می‌شود و تحت چارچوب های مخصوص خود موضوعاتی انتخاب، و مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه بدرلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار