مهدی کریمیان در گفت‌وگو با پانا:

بعضی از مربیان دست کی‌روش را از پشت بسته‌اند!

مگر دیوانه ام وقتم را برای دیدن لیگ برترتلف کنم/با آوردن کی روش به فوتبال ایران خیانت کردند/ اگر فوتبال اهمیت ندارد، استعفا کنید

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است اکثر مربیان ایرانی، منتقد کی روش بودند و هستند اما وقتی بازی تیم خودشان را می بینید، دست او را از پشت بسته اند.

کد مطلب: ۱۳۳۵۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
بعضی از مربیان دست کی‌روش را از پشت بسته‌اند!

مجتبی سیدی - مهدی کریمیان در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به کیفیت پایین لیگ برتر فوتبال ایران،گفت: «قبل از جام جهانی، لیگ ما کیفیت بسیار ضعیفی داشت و حالا اوضاع بدتر هم شده است. بازی آرسنال و برایتون در لیگ برتر انگلیس ۴ بر ۲ شد و اگر «وار» نبود، گل سوم برایتون هم حساب می‌شد. یعنی در یک بازی ۷ گل ردوبدل شد. علاوه بر آن موقعیت‌های متعدد دیگری هم دو تیم داشتند. خلاصه اینکه آن‌ها برای فوتبال و کیفیتش و تماشاگران خود ارزش قائل‌اند. فقط این‌طور نیست که فوتبالشان برای بردوباخت باشد و به کیفیت فوتبال هم اهمیت می‌دهند. اما در لیگ یک و برتر ما، از ۸ بازی کمتر از ۶ گل به ثمر می‌رسد.»

وی افزود: «اکثر مربیان ایرانی از سبک کی روش انتقاد می‌کنند و منتقد کی روش هستند. وقتی از کسی انتقاد می‌کنید، یعنی اینکه تیم تحت هدایتت باید بهتر از آن بازی کند. اما وقتی بازی تیمشان را که می‌بینید، دست کی روش را از پشت بسته‌اند. حداقل کی روش یک نظم و انضباطی در فاز دفاعی رعایت می‌کرد. برای اینکه این مربیان تیمشان نبازد یا اینکه صندلی خود را از دست ندهند، با کمترین خطر بازی می‌کنند. مربی داریم که ۱۰ مساوی آورده و اگر بردوباختی هم بوده، با کمترین اختلاف رقم خورده است.»

کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: «متأسفانه مربیان ایرانی فقط بلدند، قشنگ حرف بزنند.قبلاً فقط دوسه مربی بودند که خوب حرف می‌زنند اما الآن‌همه یاد گرفتند. اصلاً این‌ها به کیفیت فوتبال هیچ اهمیتی نمی‌دهند. وقتی هم که کسی ایرادی می‌گیرد، می‌گویند الان فوتبال اولویت نیست. اگر واقعاً برای شما اولویت نیست و اهمیت ندارد، چرا استعفا نمی‌دهید؟ چطور با مردم همدردی می‌کنید که خودتان دارید در این سیستم مربیگری و کار می‌کنید؟ شما دارید سالی ۵، ۶ میلیارد پول می‌گیرد و این کیفیت ضعیف را ارائه می‌کنید. واقعیت را بخواهید من فقط بازی یکی دو تیمی که در آن‌ها بازی کرده‌ام را دنبال می‌کنم. وگرنه آدم باید دیوانه باشد که وقتش را برای بازی‌های به این بی‌کیفیتی لیگ ایران تلف کند.»

مهدی کریمیان گفت: «به‌جز یکی دو تیم و یکی دو مربی که واقع کیفیت فنی خودشان و تیمشان خیلی خوب است، بقیه واقع افتضاح‌اند. مثلاً قلعه‌نویی همیشه چه ببازد، چه ببرد، تیم‌هایش هجومی بازی می‌کنند. حالا منتقدانی هم دارد اما تیم‌هایش باکیفیت بازی می‌کنند. سیستم دفاعی قابل‌احترام است و آن‌هم هنر می‌خواهد. مثلاً در اسپانیا، اتلتیکو مادرید با سیمئونه سبک تدافعی دارد اما همین تیم هم چند بار توانسته به فینال لیگ قهرمانان برسد و در اسپانیا هم با حضور رئال و بارسا قهرمان لالیگا شود. در ایران مربیان چه زمین خودشان چه بیرون خانه فقط می‌روند که نبازند. فقط تیم‌های صدرنشین برای قهرمان شدن و تیم‌های درخطر سقوط برای نیفتادن، در تلاش‌اند تا برنده شوند. بقیه همه دنبال نباختن هستند.»

وی تأکید کرد: «البته تقصیر کی روش نیست. خیانت را کسانی به فوتبال ما کردند که کی‌روش را آوردند. به‌خصوص این دوره. فوتبال ما احساسی است مثل برزیل و آرژانتین. پس مربی‌ای باید بیاید تا بتواند فوتبال هجومی و تماشاگرپسند را به نمایش بگذارد. دهه شصت، می گفتند تیم‌های بزرگ، همیشه قبل از دقیقه۲۰ سه گل می‌زدند. یعنی نیمه اول کار را تمام می‌کردند. هوادار آن‌هم آن فوتبال را دوست داشتند. اما رفتند کی روش را آوردند. در ۸ سال قبل چه چیزی به فوتبال ما داد که دوباره او را برگرداندند؟ بازیکن که هیچ، کدام مربی را کنار خودش پرورش داد؟»

پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: «من سال قبل سرمربی بودم، تیمم ۴۷ گل زده داشت و قهرمان شد اما امسال تیم ندارم. مربیان‌ هم مقصر نیستند. وقتی می‌بینند با یک باخت و مساوی عوض می‌شوند، مجبورند نتیجه گرا باشند. کیفیت پائین لیگ ما بیشتر به خود مربیان برمی‌گردد و نبودن تماشاگر، بهانه است. مگر در دو سالی که به خاطر کرونا، تماشاگران در فوتبال اروپا هم نمی‌توانستند به ورزشگاه بروند، کیفیت تیم‌هایشان پایین آمد؟ درست است تماشاگر به فوتبال روح و هیجان می‌دهد اما کیفیت پائین لیگ ما به خیلی مسائل دیگر بستگی دارد. نه تنها تماشاگر به ورزشگاه نمی‌رود که حتی، تماشاگران تلویزیونی هم کم شده‌اند. مردم این‌قدر مشکل و اعصاب خوردی دارند که دوست ندارند با دیدن فوتبال بیشتر به‌هم‌ریخته شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار