مدیرکل دفتر آموزش سازمان منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا؛

100 هزار مجری و بهره‌بردار طبیعت آموزش می‌بینند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه آموزش جوامع هدف در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد، می‌گوید 100 هزار مجری و بهره‌بردار طبیعت آموزش‌ می‌بینند.

کد مطلب: ۱۳۳۴۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد
100 هزار مجری و بهره‌بردار طبیعت آموزش می‌بینند

حسین میرزایی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشارکت جوامع محلی برای حفظ منابع طبیعی در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: «مشارکت مردم به‌صورت عام خیلی اهمیت دارد به‌ویژه گروه‌هایی که بیشتر با آنها در ارتباط هستیم از جمله جوامع محلی نقش پررنگی برای حفاظت از طبیعت دارند. در کنار آموزش دانش‌آموزان برای جوامع محلی نیز آموزش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که برای 100 هزار نفر از مجریان و بهره‌برداران منابع طبیعی برنامه‌های خاصی تعریف شده است.»

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی افزود: «جوامع محلی نیز در قالب طرح‌های همیاران طبیعت که سه‌ بخش(همیار طبیعت دانش آموزی، همیار طبیعت مروج و همیار محافظ) دارد سازماندهی می‌شوند. جوامع محلی در بخش سوم که همان همیار محافظ است تعریف شده‌اند تا بتوانند به‌عنوان بازوی کمکی برای منابع طبیعی باشند.»

پیش‌بینی 495 قرارداد برای استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی

وی تصریح کرد: در برنامه‌هایی که طراحی شده است، باید‌ بتوانیم بخشی از فعالیت‌ها و پروژه‌های اجرایی را به مردم محول کنیم یعنی بند ب ماده 29 قانون احکام دائمی توسعه را اجرا کنیم. در این قالب یکسری تعاونی‌ها و تشکل‌ها سازماندهی و تعیین صلاحیت می‌شود و بخشی از فعالیت‌های اجرایی به مردم و تشکل‌ها محول می‌شود. در این زمینه برای امسال هم 495 قرارداد پیش‌بینی شده است که با همین قراردادها، از ظرفیت تشکل‌ها و جوامع محلی در برنامه‌های عملیاتی و اجرایی استفاده می‌شود.»

میرزایی با اشاره به راهبرد آموزشی در منابع طبیعی گفت:‌ «بحث آموزش، ترویج و مشارکت مردم در سازمان منابع طبیعی به عنوان راهبرد اصلی تقی می‌شود و گستره مناطق و کار منابع طبیعی که 83 درصد مساحت کشور را شامل می‌شود، می‌طلبد که آموزش در اولویت باشد. ضمن اینکه اعتباراتی هم که وجود دارد، باید به سمت مشارکت مردم برود تا توانمندسازی مردم در جوامع محلی ایجاد شود و از مشارکت آنها بهره‌مند شویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار