پانا گزارش می‌دهد؛

طرح مجلس یا لایحه دولت؛ انتخابات ۱۴۰۲ براساس کدام قانون برگزار می‌شود؟

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور روز نهم آذرماه امسال از تقدیم لایحه جامع انتخابات با امضای وزیر کشور به معاون اول ریاست‌جمهوری خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۳۳۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح مجلس یا لایحه دولت؛ انتخابات ۱۴۰۲ براساس کدام قانون برگزار می‌شود؟

محسن اسلامی ابراز امیدواری کرد با تایید نهایی این لایحه در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری انتخابات صورت گیرد.

پیش از این اما نمایندگان با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۴۰۲، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز کردند و پس از انجام بررسی‌ها در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در نوبت بررسی صحن علنی مجلس قرار گرفت.

‌نمایندگان در جلسه علنی رو چهارشنبه، 16 آذر‌ مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با کلیات این طرح با 89 رأی موافق، 91 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور نیز رو ۲۶ آذر ‌درباره این طرح به خانه ملت گفت: کلیات این طرح در نشست‌های پیشین مجلس رای نیاورد، طبق ماده 130 آیین‌نامه داخلی مجلس اگر 50 نماینده درخواست بدهند مجدد در دستور کار قرار می‌گیرد.

علی حدادی بیان کرد: 112 نفر برای بررسی مجدد طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس درخواستی امضا کردند که در صحن علنی‌ قرائت شد. از این رو مجدد در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی می‌شود، پیشنهادات، معایب و ایرادات مدنظر نمایندگان مطرح و بررسی خواهد شد تا دوباره برای تصویب نهایی به صحن علنی ارسال شود.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا در این باره و در پاسخ به این سوال که اگر دولت لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارسال کند، آیا نمایندگان از ادامه بررسی این طرح صرف‌نظر خواهد کرد، اظهار کرد: «در همه دولت‌ها این‌گونه بوده است که صحبت از لایحه جامع انتخابات می‌کنند ولی هیچکدام تا سال پایانی مجلس اقدام نمی‌کنند. معمولا آن زمان هم فرصتی برای بررسی در دولت و در مجلس وجود ندارد.»

قادری ادامه داد: «چیزی که الان در دولت هست لایحه‌ای است که در یک ماه اخیر به دولت ارائه شده است و احتمالا بررسی آن طول خواهد کشید و به این دور از انتخابات نخواهد رسید.»

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «منطقی‌ترین شکل این است که مجلس هم کار خود را دنبال کند و هر وقت که دولت لایحه را به مجلس ارائه کرد موارد لایحه دولت را هم به کار خود اضافه کند.»

وی گفت: «اینکه نمایندگان طرح مجلس را رها کنند و به لایحه دولت بپردازند کار معقول و منطقی نیست و می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند. بنابراین بررسی طرح نمایندگان ادامه پیدا خواهد کرد.»

قادری پیش از این نیز به پانا گفته بود: «طرح تناسبی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر در جلسه صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به تصویب این کمیسیون رسید و برای طرح در صحن مجلس شورای اسلامی در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت. در این نظام انتخاباتی، نامزدها به‌صورت منفرد ‌یا فهرستی امکان مشارکت در انتخابات را دارند و رای‌‌دهندگان نیز مخیر به انتخاب نامزدهای مدنظر خود از بین فهرست‌ها و افراد منفرد هستند. براساس مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی، بعد از پایان رای‌گیری، نامزدها بدون توجه به منفرد ‌یا فهرستی‌بودن به‌ترتیب بیشترین رای رتبه‌بندی شده و افراد منفردی که تا سقف تعداد کرسی‌های آن حوزه، رتبه‌ای مساوی ‌یا کمتر از تعداد کرسی‌ها را دارند به‌عنوان منتخب آن حوزه به مجلس راه می‌یابند. بعد از کسر تعداد منتخبان منفرد از کل کرسی‌ها، باقیمانده کرسی‌های حوزه انتخابیه بین فهرست‌ها به نسبت وزن رای آن‌ها توزیع می‌شود.»

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه وزن رای هر فهرست از طریق تقسیم مجموع آرای نامزدهای آن فهرست به کل آرای همه فهرست‌ها به‌دست می‌آید، عنوان کرده بود: «‌براساس مصوبه کمیسیون شوراها، بدون توجه به افزایش تعداد نمایندگان، فقط انتخابات مجلس در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز براساس این نظام انتخاباتی به مجلس راه می‌یابند. از ۲۹۰ نماینده مجلس ۴۹ نماینده از این شهرها انتخاب می‌شوند. به اعتقاد من، تدریجی‌شدن تغییرات نظام انتخاباتی مناسب است و امیدوارم ‌در دوره‌های بعدی با تسری این نظام انتخاباتی به حوزه‌های دو و سه نماینده‌ای، تعداد بیشتری از نمایندگان براساس این نظام انتخاباتی به مجلس شورای اسلامی راه یابند.»

حال که دولت در حال بررسی لایحه جامع انتخابات است و تعدادی از نمایندگان هم قصد دارند طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مجددا به صحن علنی ارسال و تصویب کنند، منتظر ماند و دید کدام یک سریع‌تر کار را پیش خواهند برد و انتخابات ۱۴۰۲ براساس کدام قانون انتخابات برگزار خواهد شد؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار