رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد:

ضرورت واگذاری تصدی‌گری تولید انرژی به بخش خصوصی

تبریز (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر استفاده دولت از توان بخش خصوصی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدّی‌گری به بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه تولید انرژی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۳۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت واگذاری تصدی‌گری تولید انرژی به بخش خصوصی

یونس ژائله در جلسه کمیته انرژی کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز که با حضور مسئولان دولتی حوزه انرژی و فعالان بخش خصوصی استان برگزار شد با اشاره به اینکه بخش اعظم بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود، عنوان کرد: در چنین شرایطی دولت باید از توان بخش خصوصی بهره برده و نسبت به کاهش تصدّی گری و واگذاری بسیاری از امور اقتصادی همچون تولید و توزیع برق به بخش خصوصی اقدام کرده و فعالان اقتصادی را در امور مهم مشارکت دهد.

ژائله بر لزوم همدلی بخش خصوصی و دولت برای حل مشکلات موجود در حوزه انرژی تاکید کرد و گفت: همگی سرنشینان یک کشتی هستیم و همه باهم باید برای ارتقای ایران بجنگیم.

وی از مدیران و مسئولان دولتی به خصوص در حوزه انرژی خواست با قطعی برق و گاز، موجب تعطیلی و ناامیدی واحدهای تولیدی نشوند چرا که قطعاً درآمد و اشتغالزایی این واحدها به نفع مردم است.

رئیس اتاق تبریز همچنین بر سرمایه گذاری در زمینه انرژی های پاک و تجدیدپذیر تاکید کرد و افزود: ایجاد کارخانه تولید سلول های خورشیدی در استان می تواند راهکاری در این زمینه باشد که این امر را می توان در قالب کنسرسیوم عملی کرد تا علاقه مندان بتوانند سهامدار مجموعه باشند.

ژائله برنامه ریزی واحدهای تولیدی در راستای اصلاح و بهبود مصرف انرژی و خرید ماشین آلات مدرن را ضروری دانست و گفت: هم اکنون اکثر ماشین آلات واحدهای تولیدی، انرژی بر و غیراستاندارد هستند که تسهیلات بازسازی و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع می تواند کمک بزرگی برای واحدهای تولیدی به شمار برود.

عدم سرمایه گذاری در حوزه برق استان طی سالیان گذشته

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بخش انرژی برای صنایع گفت: هم اکنون صنایع ما در فصل تابستان با مشکل قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند که با وجود تداوم این جلسات طی چند سال گذشته، متاسفانه این مشکلات پابرجا باقی مانده است.

مسعود بنابیان با انتقاد از عدم سرمایه گذاری در حوزه برق استان گفت: صنایع همواره در موضوع قطعی ها، مظلوم واقع شده و جزو اولین مشترکانی بوده اند که گاز و برق آن ها قطع شده است در حالی که اگر خللی در روند تولید استان رخ دهد، ضربه آن متوجه تمامی مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته، نرخ سرمایه گذاری از نرخ استهلاک صنایع پایین تر بوده است که این امر زنگ هشداری برای مسئولان است که فکری به حال عرصه تولید و صنعت داشته باشند چرا که با این روند طی سال های آتی، صنعت کشور رو به تعطیلی خواهد رفت.

فعالان بخش خصوصی نیز در این جلسه از مشکلات قطعی گاز در زمستان و تهیه سوخت دوم یا جایگزین و بروکراسی های طولانی آن سخن گفتند.

افزایش چشمگیر قیمت برق صنایع از سال آتی و لزوم توجه به سرمایه گذاری برای تولید برق نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

اعضای جلسه همچنین بر لزوم اعلام برنامه محدودیت مصرف برق و گاز قبل از اعمال آن تاکید کردند تا به دنبال آن، برنامه ریزی و مدیریت مصرف، امکان پذیر باشد.

همچنین فعالان حوزه تولید فولاد نیز بر لزوم تامین گاز نیروگاه، تامین زمین مناسب، مشارکت سیستم بانکی و امکان خودمصرفی برق نیروگاه های مجموعه خود تاکید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار