شهردار تهران:

شهر تهران باید یک هویت دانشی داشته باشد

تهران (پانا) - شهردار تهران معتقد است بزرگترین ظرفیت دانشی کشور در تهران است و بر اساس آن پایتخت باید یک هویت دانشی داشته باشد تا شهروندان به آن ببالند، بنابراین از طریق مشارکت با مردم و نخبگان می‌توان این آینده را ترسیم کرد و این افراد باید اقناع شوند و در ساختن آن مشارکت و هم‌آفرینی داشته باشند تا بتوانند چیزی را خلق کنند.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
شهر تهران باید یک هویت دانشی داشته باشد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با بیان این که اهمیت موضوع پژوهش‌ و قدر و منزلت پژوهشگر و تولیدات علمی و دانشی بر کسی پوشیده نیست، گفت: اینکه تهران در این سال‌ها با کدام الگو رشد یافته، مهم است. شهری که بزرگترین کلانشهر غرب آسیا است و ۱۰ میلیون نفر را در شب و حدود ۱۴ میلیون نفر را در روز پذیراست؛ تا قبل از سال ۴۸ الگوی رشد شمالی-جنوبی داشته و بعد از فرمانفرمایان الگوی رشد شرقی-غربی بر شهر حاکم می شود.

وی ادامه داد: آیا قبل و بعد از انقلاب افق ما تغییر کرد تا بتوانیم پیام‌های بلند انقلاب را در این زیستگاه که بر مبنای آن باید رشد و کمال معنوی و مادی و پیشرفت و افتخار را طلب می کردیم، به منصه ظهور برسانیم؟ در واقع آیا توجهی به این مسأله شد؟

شهردار تهران اضافه کرد: سطح اول مسائل این است که وقتی برای انسان؛ بندگی خدا و امانت بودن طبیعت در دست انسان و قائل بودن هویت مستقل برای جامعه و حرکت به سمت امام معصوم را در نظر می گیریم، آیا باید شهر ما شهری باشد که بر مبنای الگوهای مادی تنظیم می شود یا خیر و اینکه این الگو را چه کسی ترسیم می‌کند؟

وی با بیان اینکه آرمان های انقلاب قلب و دل مردم را به سمت خود جذب کرد، تصریح کرد: اما فاصله حرف تا عمل را باید پر کنیم و اینکه چه کسی متصدی پر کردن این فاصله است.

شهردار پایتخت ادامه داد: عناصر و اجزای یک الگو را باید در یک ترسیم کلی داشته باشیم و باید از یک کلان به یک جز برسیم هر چند غرق شدن در یک کلان، یک افت است اما اینکه این کلان را با هم تعریف کنیم و بر آن مفاهمه داشته باشیم و نهایتا به یک موجودیتی برسیم که از مبانی و باورهای ما شکل گرفته و واقعیت ها را در معادله خود لمس کرده و واقعیت موجود را با ترسیم مطلوب برای ما مشخص کرده است، اهمیت دارد.

زاکانی با بیان اینکه باید یک الگوی کلان را ترسیم کنیم که برای مردم رفاه، رشد، تعالی و برای جامعه خلق افتخار داشته باشد، گفت: نیازمند یک بازبینی دقیق هستیم که این کلان را ترسیم و مختصات شهر و رشد و آبادانی آن را در نظر بگیریم تا این مشکلات را مرتفع کنیم و در کنار آن برای هر موضوع به صورت جداگانه برنامه جدیدی تعریف کنیم؛ به طوری که راه حل های ترکیبی برای حل مشکلات داشته باشیم تا با استفاده از آن با یک کار ۱۰ مشکل حل شود.

شهردار تهران تصریح کرد: بزرگترین ظرفیت دانشی کشور در تهران است و بر اساس آن شهر تهران باید یک هویت دانشی داشته باشد تا شهروندان به آن ببالند، بنابراین از طریق مشارکت با مردم و نخبگان می توانیم این آینده را ترسیم کنیم و این افراد باید اقناع شوند و در ساختن آن مشارکت و هم آفرینی داشته باشند تا بتوانند چیزی را خلق کنند. بنابراین این موضوع برای ما، نخبگان و سرمایه های علمی کشور بسیار مهم هستند.

وی بیان کرد: باید شبکه نخبگان و چگالی بالای دانشی را شناسایی و به آنها تکیه کنیم تا آنها کمک کنند که ما بیابیم در چه مختصاتی ایستاده‌ایم و مختصات ایده آل را مشخص کنند تا به سمت آن حرکت کنیم. باید انتظارات مردم را فهم کنیم و با هم آفرینی یک کل را ترسیم و سپس آن را تقسیم کنیم تا در هر نقطه ای یک الگویی را ترسیم کنیم.

زاکانی با بیان اینکه برای ما هم‌افزایی با مجموعه های حاکمیتی، دانشی و علمی و سایر بخش ها ضروری است، افزود: ماحصل این مسأله باید به ریل گذاری منجر شود که نتیجه آن رتبه و جایگاه بالاتر اهل دانش در ذهن و دل ما باشد، به طوری که بر کار و کارکرد ما حاکم باشند. بر همین اساس مرکز مطالعات در مقام مغز‌افزار شهرداری است و باید در تمام شریان های شهرداری جریان پیدا کند و در کنار دست یک مدیر فعال و در مقام اجرا نیز همراه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار