مدیر دبیرستان تربیت رودهن و مولف کتاب:

پژوهش، مهم‌ترین ابزار یادگیری‌ پایدار، منسجم و عینی است

رودهن (پانا) - مدیر دبیرستان تربیت رودهن و مولف کتاب «اریکه پادشاهان»، پژوهش را مهم‌ترین ابزار کسب آگاهی‌ها و یادگیری‌های پایدار، منسجم و کاربردی و عینی برشمرد که در مدارس و بین دانش‌آموزان در راستای تحقق مطلوب اهداف، بیشتر باید توسعه و رواج یابد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش، مهم‌ترین ابزار یادگیری‌ پایدار، منسجم و عینی است

محبوبه گلین شریف‌‌دینی، مولف کتاب «اریکه پادشاهان»، در تشریح موضوع کتاب مورد تالیف خود، در گفت وگو با پانا گفت: «موضوع کتاب "اریکه پادشاهان" در خصوص چگونگی آغاز پادشاهی، پادشاهان شاهنامه است؛ شاهنامه یکی از بزرگترین کتاب‌های نوشته شده در تاریخ ایران باستان، که سند هویت و ارزش‌های اسلامی ایرانیان را در خود جای داده‌ است. در شاهنامه چهل‌و هشت پادشاه وجود دارد، من نحوه به حکومت رسیدن آنها و پایان حکومت‌شان را بررسی و مطالعه کردم و آن را به‌صورت خلاصه در قالب کتاب تدوین کردم، این کتاب دارای داستان‌های شیرین و جالبی بوده و برای تمامی سنین مفید است؛ برخی از این پادشاهان آغاز حکومت و سرنوشتی جالب و جذابی و هیجان‌انگیزی در این روند پادشاهی داشته‌اند که بی‌شک خواننده را جذب خواهد کرد.»

وی افزود: «دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند به اقتضاء رشته‌ خود یک موضوع را برای پژوهش‌ انتخاب و به مطالعه و به تحقیق در خصوص منابع و کتاب‌های مختلف بپردازند. دانسته‌های ما یا از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می‌شود یا براساس پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم به دست می‌آید. اگر این دانسته‌ها بر اساس نتایج پژوهش های قبلی باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل‌های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجر شده است. بنابراین، منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می‌گیرد. پژوهش در هر موضوع، به هر شکلی و در هر سطحی که انجام شود تلاشی منسجم و نظام‌مند در جهت توسعه دانش موجود درباره موضوع‌هایی است که با آنها سرو کار داریم.»

این مدیر متبحر مدرسه همچنین تصریح کرد:« لازم است تا پژوهش با تمام ویژگی‌های مثبت و درخور توجه جایگاهش در مدارس و بین دانش‌آموزان ما بیشتر اشاعه و مورد استفاده قرار گیرد؛ پژوهش باعث بالندگی و پویایی در یادگیری خواهد شد که قطعا یادگیری و برایند آموزشی مطلوب‌تری را برای نظام تعلیم و تربیت به ارمغان خواهد آورد.»

شریف‌دینی، در خاتمه اظهار کرد: «پژوهش، کوششی برای یافتن بهترین راه حل‌های ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه های مختلف زندگی است، همچنین، پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ما است. در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه های گوناگون به انجام پژوهش می‌پردازد یک پژوهشگر است. پژوهشگر فردی است که با استفاده از روش های علمی در صدد رسیدن به شناختی تازه از مسائل و مفاهیم مختلف است. او با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق‌تر و عمیق‌تر پدیده های اطراف خود می‌پردازد. پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود می‌نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی اطلاعات موثقی را در اختیار متولیان امور قرار می‌دهد. پژوهش سبب شکوفایی و پیشرفت یک جامعه می‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه عمادی نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار