دبیر تربیتبدنی و مولف پژوهشی دبیرستان تربیت رودهن:
ایجاد اقدامات پژوهشی در مدارس، باعث نهادینه شدن حس پرسشگری و تحلیلی در دانشآموزان است
رودهن (پانا) - دبیر تربیتبدنی دبیرستان تربیت رودهن و مولف کتاب، تقویت و توسعه فعالیتهای پژوهشی در مدارس را باعث نهادینه شدنحس پرسشگری، تحلیلی و پردازشگری در فرزندان آیندهساز کشور دانست که باید متعهدانه در مدارس انجام شود.

سمیه خاتمی، دبیر تربیت بدنی دبیرستان تربیت آموزش و پرورش رودهن در گفت وگو با پانا، درباره تألیف کتاب معلم پژوهنده و انگیزه خود از تالیف این کتاب گفت: «در طی دوران کاری خود با چالشهای زیادی در زمینه تربیت بدنی، در مدارس مواجه بودم، با مطالعه منابع و مطالب مختلف در این خصوص اطلاعاتی را کسب کردم. علاقه زیادی به این که خود بر روی یکی از این چالشها به صورت شخصی تحقیق کنم و آن را به صورت پژوهش در قالب یک کتاب تدوین کنم، داشتم، بنابراین از بین مواردی که همیشه با آنها مواجه بودیم و مرتبط با دانش آموزان و تربیت بدنی در مدارس درگیر آن بودیم، یکی از موارد را انتخاب و منابع مختلف را بررسی کرده و از آنها اطلاعاتی را کسب کردم؛ همچنین خود دانشآموزان نیز به عنوان آزمودنیهایی برای من بودند و میتوانستم به راحتی این تغییرات را ببینم و در نهایت با تحقیقات جمعآوری شدهام این مجموعه مدون تنظیم، تالیف و به چاپ رساندم.»
وی افزود: «کتاب "معلم پژوهنده" از انتشارات فرشتگان فردا، پیرامون پژوهش های معلمان در آموزش و پرورش و همچنین به عنوان طرح برتر استان انتخاب شد، این کتاب در سال ۱۳۹۶ از انتشار یافته و در اختیار علاقمندان قرار دارد.»
خاتمی، در ادامه پیرامون اینکه یک دانشآموز چگونه پژوهشگر شود و این روحیه را در خود تقویت کند اذعان کرد: «اولین شرط برای پژوهنده بودن این است که در مدارس دانشآموزان را پژوهشگر و کاوشگر تربیت کنیم، در ذهن آنها سوالاتی به وجود آید و برای پاسخ این سوالات با طی مراحل علمی و تحقیقی به پاسخ دست یابند و مسائل را حل کنند، مسائل برای دانشآموزان به صورت آماده نباید ارائه شود، بسیاری از آموزهها و مواد آموزشی به صورت سوال و موضوع تحقیقی باید در اختیار دانشآموز قرار گبرد و معلم و مربی نقش راهبر آموزشی را ایفا کنند، دانشآموزان ما باید در معرض و میدان پرسشگری و تحلیلی قرار بگیرند، فرایند حل مساله را یاد بگیرند و ضمن توسعه و اشاعه این روحیه در مدارس و کلاسهای درس، دانشآموزانی فعال و اندیشمند تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم.»
این دبیر مولف نیز مطرح کرد: «دانش آموزان ما برای پژوهشگر شدن باید به یک سری مسائل و علومی مورد نیاز پژوهش و تحقیق آشنا شده، در واقع بستر این آشنایی در مدارس برایشان باید فراهم شود، علمی که در این زمینه میتواند به دانشآموزان کمک بسیاری کند، علم روش تحقیق است و کتابهای هم در این زمینه موجود است و آنها میتوانند از کسانی که تا به حال پژوهشی انجام دادند و یا کتابی نوشتند نیز کمک بگیرند و هم راستا با آموزشهای مدرسه خود را توانمند در حوزه تحقیقی و پژوهشی کنند.»
خاتمی تصریح کرد: «پژوهش به این معناست که ما راه حلهایی برای حل مشکلاتی که به وجود آمده است پیدا کنیم؛ آنها را بررسی و تحلیل کنیم و علمی و تجربی به نتیجه برسانیم، پژوهش یک روند خلاقانه است و خلاقیت در آن نقش بسزائی دارد و همچنین بسیار هوشمندانه است، ما رخدادها را بازگویی یا بازنگری میکنیم و این امر در شکوفایی ذهن دانشآموزان بسیار موثر است به نوعی تمرینی ذهنی و علمی و عملی محسوب میشود که بسیار راهگشا و مفید است.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه عمادی نژاد
ارسال دیدگاه