مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:

آموزش و پیشگیری از مهمترین مسائل در سلامت دانش‌آموزان است

زنجان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، آموزش و پیشگیری را از مهم‌ترین مسائل برای تامین سلامت و تندرستی دانش‌آموزان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پیشگیری از مهمترین مسائل در سلامت دانش‌آموزان است

علی اسماعیلی، ظهر امروز در گرهمایی فعالان حوزه سلامت و تندرستی آموزش و پرورش قطب شمال غرب که با حضور مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در زنجان برگزار شد، گفت: پیشگیری، یکی از مهمترین موضوعات در سلامت و تندرستی است.

وی با بیان اینکه انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان زنجان (مهرانه) ورود خوبی در مسائل پیشگیری و آموزش دارد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان زنجان نیز در شناسایی و معرفی بیماران و همچنین اجرای دوره‌های آموزشی پیشگیرانه انجمن مهرانه مشارکت دارد.

اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های انجمن مهرانه در مسائل ورزشی و سلامتی اظهار کرد: آموزش و پرورش نیز در این راستا و همگام با مهرانه برای تقویت حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های ورزشی مهرانه تلاش می‌کند و مهرانه، ظرفیت مطلوبی در حوزه آموزش و پیشگیری است که در زنجان تاسیس شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به فعالیت بوفه‌های مدارس گفت: واقعیت میدانی بوفه‌های مدارس شاید مطابق با شیوه‌نامه‌های ارسالی وزارت متبوع نباشد.

وی اظهار کرد: شیوه‌نامه مدیریت بوفه مدارس باید بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفته تا اگر شیوه‌نامه‌ای دال بر رعایت مسائل بهداشتی است، اعلام شود تا بتواند انطباق بیشتری با بازدید و واقعیت میدانی داشته باشد.

اسماعیلی ابراز کرد: برای 1600 واحد آموزشی در سطح استان زنجان کمتر از 600 نفر نیروی خدماتی داریم.

وی کمبود نیروی خدماتی را یکی از مشکلات بیان کرد و افزود: سایر استان‌ها نیز این مشکل را دارند اما از بُعد سلامتی به نیروی خدماتی باید نگاه شود.

سرطان‌های سینه و گوارش به ترتیب بیشتری نوع سرطان در زنان و مردان است

اصغر وثوق، مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان (مهرانه) نیز در این گردهمایی با اشاره به تاریخچه 16 ساله مهرانه گفت: تمام تلاش طی این مدت بر این بوده که حرکت مهرانه با یک برنامه‌ریزی مدوّن و کاملا علمی انجام شود و طبیعی است که در این مسیر باید از ظرفیت و حضور خیّران بهره می‌گرفتیم.

وی با اشاره به عضویت 61 نفر در هیات امنای مهرانه که در راس آن پروفسور ثبوتی قرار دارد، اظهار کرد: مهرانه دارای 15 کمیته است که مدیریت بیشترین کمیته‌ها را فرهنگیان به‌خصوص بازنشستگان فرهنگی بر عهده دارند.

وثوق با بیان اینکه اقدام مهرانه در نیروی انسانی، منحصربه‌فرد است، تصریح کرد: انجمن مهرانه زنجان 250 هزار خیّر شناسنامه‌دار در استان زنجان دارد و این موضوع حائز اهمیت است.

مدیرعامل انجمن مهرانه خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به این مجموعه سبب شده تا علاوه بر مشکلات درمانی، مشکلات معیشتی، دارو و درمان و مشکلات آموزشی بیماران نیز برطرف شود و مردم زنجان ماهانه 3 میلیارد تومان به‌صورت نقدی به مهرانه کمک می‌کنند که این میزان با احتساب کمک‌های غیرنقدی به بیش از 6 میلیارد تومان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: سرطان جزء بیماری‌های خاص در ایران است و تمام خدمات انجمن مهرانه به این بیماران به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

وثوق با بیان اینکه بیشترین میزان سرطان در مردان مربوط به گوارش و در خانم‌ها مربوط به سینه است، ابراز کرد: 15 درصد از سرطان سینه در خانم‌ها ژنتیکی بوده و 85 درصد به‌صورت عارضه‌ای است و متاسفانه 80 درصد زنان مبتلا به بیماری سرطان، تحرک و ورزش ندارند.

وی از پیشگیری به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات مهرانه یاد کرد و گفت: تاکنون در سطح شهرستان‌ها و روستاها 40 هزار نفر و در مدارس نیز 40 هزار دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل انجمن مهرانه ابراز کرد: آموزش و پرورش هم در حوزه آموزش و هم در پیشگیری، دست مهرانه را گرفته و مهرانه نیز دست مردم را گرفته و آموزش را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار