مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفت‌وگو با پانا:

تعطیلی هنر یعنی مرگ حیات اجتماعی و مدنی

تهران (پانا) - سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره وضعیت نامطلوب گیشه و رکود سینماها در شرایط فعلی گفت آن‌هایی که مخالف اکران فیلم‌ها و موافق تعطیلی سینما در اوضاع فعلی هستند، می‌خواهند حیات اجتماعی و مدنی مردم را نابود کنند.

کد مطلب: ۱۳۲۵۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلی هنر یعنی مرگ حیات اجتماعی و مدنی

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت نامطلوب سینماها و رکود گیشه بیان کرد: «من در این‌ یک و دو ماهه شاید بیشتر از چهار یا پنج مصاحبه با خبرگزاری‌های مختلف داشته و راهکارهایی را هم برای بهبود وضعیت سینماها ارائه کرده‌ام اما واقعاً سؤالم این است که اگر برای مجموعه‌ نهادهای تصمیم‌گیر در زمینهٔ فرهنگی، هنری و حتی امنیتی حرف ما اهمیتی ندارد، نظر چه کسانی برای‌شان مهم است.»

وی افزود: «در شرایط فعلی کشور که نیاز به یک همکاری و فکر جمعی در میان همه اقشار داریم، چه کسی می‌خواهد نظر کارشناسی درباره مساله‌ای بدهد که حتی از جهاتی بر امنیت ملی ما نیز تأثیرگذار بوده و نامش سینماست؟! این در حالی است که تصمیم‌گیری‌هایشان با مقوله‌ای به نام راهکار که امری راهبردی است، تک‌بعدی برخورد می‌کنند.»

نوروزی تصریح کرد: «در واقع ما یک‌بخشی از کار را انجام می‌دهیم و آن را به‌معنای تمامیت کار لحاظ می‌کنیم و گویی آنچه به‌عنوان وظیفه نهاده‌ای تصمیم‌گیر تلقی شده، نوعی از «سرباز کردن» است تا اینکه قرار باشد اقدام راهبردی برای رفع یک معضل صورت گیرد.»

مدیر پردیس سینمایی آزادی عنوان کرد: «متأسفانه برخی‌ها گوش شنوایی برای شنیدن ندارند. وجه دیگر به بخش خصوصی و فعالان این حوزه برمی‌گردد و برخی از آن‌ها که اتفاقا سابقه زیادی در متنعم شدن از بودجه‌های دولتی دارند و در سینما، موسیقی و تئاتر جریانی راه‌انداخته بودند، حالا عنوان می‌کنند که همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید تعطیل شود و اتفاق آن‌ها از متمول‌ترین و رانت‌خوارترین افراد هستند و حالا جریان تحریم هنر را به راه انداخته‌اند و مرتباً فضا را ملتهب می‌کنند؛ التهابی که خود نیز وجود دارد و باید با عقل جمعی برطرف شود. آن‌ها هنر و هنرمندان را انگار گروگان گرفته‌اند و شئونات هنری و ژست آزادی‌خواهانه نیز برمی‌دارند، در حالیکه ما سوابق‌شان را می‌شناسیم. بنابراین دو لبه قیچی در شرایط فعلی، بی‌عملی و تک‌بعدی نگاه کردن نهاده‌ای تصمیم‌گیر و این جماعت خاص است و در چنین فضایی اولین قربانی «عقلانیت» است و وقتی عقلانیت قربانی شود، امکان هر رخداد بدی هست اما نباید اجازه داد اوضاع بدتر شود.»

نوروزی ادامه داد: «‌مگر حتی در شرایط جنگی یا اتفاقات مشابه پیش‌ازاین سینما و رخدادهای هنری کاملاً تعطیل شد؟! حال اگر عقلانیت مدنظر از سوی برخی نهاده‌ای تصمیم‌گیر اعمال نمی‌شود، ما اهالی فرهنگ و هنر نباید بر این کوره آتش به‌اصطلاح بنزین بریزیم. افراط، افراط است و این میان چه کسانی که وقعی به اوضاع نامطلوب سینما و هنر نمی‌نهند و چه کسانی که بر طبل تعطیلی هنر می‌کوبند، هر دو مقصر هستند.»

نوروزی در پایان با اشاره به راهکاری برای برون‌رفت از اوضاع نامطلوب فرهنگی و هنری کنونی گفت: «در این شرایط باید به عقلانیت برگردیم؛ نه به معنای این‌که اعتراض نکنیم بلکه از مجاری قانونی و مدنی اعتراض استفاده کنیم ولی قرار نیست با تعطیلی هنر زمین سوخته درست کنیم. به نظرم آن‌هایی که مخالف اکران فیلم‌ها و موافق تعطیلی سینما و رخدادهای هنری هستند، می‌خواهند حیات اجتماعی و مدنی مردم را نابود کنند. زیرا وجه ممیزه ما با عمده کشورهای همسایه در همین وجوه هنری و فرهنگی‌مان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار