مدیرکل نهاد‌های کتابخانه‌های استان گیلان:

‌لزوم بهبود سرانه فضای کتابخانه در گیلان

رشت (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از افزایش ۲۵ درصدی منابع کتابخانه‌ای در استان با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و گفت طبق آماری که احصا شده گیلان جزو سه استان کشور در امر کتابخوانی است و آمار کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان هم در شش ماهه امسال حدود ۶۰۰ هزار جلد بوده است.

کد مطلب: ۱۳۲۴۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
‌لزوم بهبود سرانه فضای کتابخانه در گیلان

مدیرکل نهاد‌های کتابخانه‌های استان گیلان با بیان اینکه فضای نامناسب و کمبود منابع مهم‌ترین چالش عدم حضور مخاطبین در کتابخانه هاست، گفت: بالغ بر ۵۰ خدمت متفاوت در کتابخانه مرکزی رشت از جمله خدمات به دانش بنیانی‌ها و سالمندان که منحصراً برای کتابخانه مرکزی رشت پیش‌بینی شده اما متأسفانه امکان استفاده هنوز مهیا نیست.

یاسر تقوی ضمن گرامیداشت هفته کتابخوانی و اهمیت مطالعه در جامعه اظهار کرد: شبکه کتابخانه بزرگترین شبکه فرهنگی بعد از مدرسه و مسجد محسوب می‌شود که این مجموعه در سراسر کشور فعالیت مؤثری دارد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های ایران رتبه یک منطقه و جهان اسلام را به خود اختصاص داده است، افزود: کتابخانه‌ها از بده بستان کتاب به پایگاه فرهنگی تبدیل شده و خدمات ویژه‌ای به افراد خاص جامعه از جمله، نابینایان، ناشنوایان، سالمندان و‌ کودکان ارائه می‌دهد. در گیلان ۸۵ کتابخانه عمومی در حال فعالیت است و بیش از ۴۷ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند. شرایط کتابخانه‌ها تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و با نگاه مضاعف به آن می‌توان در مسیر مطلوب گام برداشت.

تقوی با بیان اینکه مجموعه کتاب‌های کتابخانه‌های استان، باید قریب به ۱۰ میلیون کتاب برسد، گفت: مهم‌ترین چالش امروز چالش سرانه فضای کتابخانه است، سرانه فضا باید بهبود پیدا کند تا سایر شاخص‌های توسعه پیدا کند بنابراین نیاز به اعتبارات مربوط به تملک انسانی است که از سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت. نیم درصد از درآمد شهرداری باید به کتابخانه‌های استان اختصاص یابد که متأسفانه به درستی پرداخت نشده و تنها ۱۲ درصد از انتظارات قانونی پرداخت می‌شود، برای بهبود وضعیت کتابخانه‌ها، مشارکت خیرین کتابخانه ساز و خیرین نذر کتاب منجر به غنای بیشتر فضای مطالعه در استان گیلان خواهد شد.

وی با بیان اینکه فضای نامناسب و کمبود منابع مهم‌ترین چالش عدم حضور مخاطبین در کتابخانه هاست، تصریح کرد: میزان عضویت افراد به دو عامل مکان و بروز‌رسانی کتاب بستگی دارد. از هشت سال گذشته تا امروز امکان استفاده از کتابخانه مرکزی رشت مهیا نشده است، بالغ بر ۵۰ خدمت متفاوت در کتابخانه مرکزی رشت از جمله خدمات به دانش بنیانی‌ها و سالمندان که منحصراً برای کتابخانه مرکزی رشت پیش‌بینی شده اما متأسفانه امکان استفاده هنوز مهیا نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار