قابلیت تولید ۱۰۰ درصد بذر چغندرقند کشور در اردبیل

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت اردبیل قابلیت تولید ۱۰۰ درصد بذر چغندرقند مورد نیاز کشور را دارد که مازاد تولید آن به کشور‌های همسایه نیز صادر می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۴۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
قابلیت تولید ۱۰۰ درصد بذر چغندرقند کشور در اردبیل

نادر تقی‌زاده، سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: امسال بیش از ۲۰۰ هزار کیلوگرم بذر منوژرم هیبرید چغندرقند در شهرستان‌های اردبیل، نیر و نمین تولید شده است.

وی در جریان بازدید از اراضی کشاورزی اردبیل بیان کرد: با عنایت به ظرفیت‌های موجود در استان و پتانسیل موسسه تحقیقات چغندر قند در تولید بذر منوژرم و متحمل به انواع بیماری ها، این نیاز احساس می‌شود که با اتخاذ راهکار‌های مناسب از جمله ساخت کارخانه بوجاری با تکنولوژی روز دنیا، آموزش تولید کنندگان و تامین نیاز‌های زراعی آن‌ها تولید انواع بذر در منطقه توسعه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در صورت تجهیز کارخانه فرآوری بذر و ورود ارقام جدید اصلاح شده موسسه به چرخه تولید به طور قطع استان اردبیل قادر خواهد بود ۱۰۰ درصد بذر منوژرم مورد نیاز کشور را نه تنها تامین نماید بلکه مازاد تولید آن را به کشور‌های همسایه نیز صادر نماید و بستر‌های لازم را برای اشتغال نیرو‌های جوان و فعال فراهم آورد و به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

تقی‌زاده تصریح کرد: ایران جزو معدود کشور‌های جهان محسوب می‌شود که با دارا بودن صنعت هشتاد ساله تولید بذر چغندرقند علاوه بر اینکه شرایط لازم جهت تولید مطمئن محصول را برای کارخانجات قند کشور فراهم آورده و با توجه به مجهز بودن به تکنولوژی روز و کارآمد تولید ارقام منوژرم و مقاوم می‌تواند بازار‌های منطقه‌ای را نیز در اختیار بگیرد.

وی اردبیل افزود: در طی سال‌های گذشته بذر چغندرقند تولیدی اردبیل به کشور‌های آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان صادر شده و در سال‌های آتی نیز برنامه‌ریزی شده تا این صادرات به کشور‌های روسیه و چین نیز انجام گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار