در گفت‌وگو با پانا:

حسن برزا: باید به جایگاه زنان در پروژه‌های سینمایی و نمایشی بیشتر پرداخته شود

تهران (پانا) - کارگردان نمایش «جهان بانو» درباره زنان تاریخ‌ساز ابراز امیدواری کرد بر موضوع مغفول‌مانده جایگاه زنان در پروژه‌های سینمایی و نمایشی بیشتر پرداخته شود.

کد مطلب: ۱۳۲۲۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
حسن برزا: باید به جایگاه زنان در پروژه‌های سینمایی و نمایشی بیشتر پرداخته شود

حسن برزا کارگردان نمایش «جهان بانو» که این روزها در بوستان ولایت و به صورت رایگان برای عموم مردم روی صحنه رفته است، درباره میزان استقبال از این اثر به پانا گفت: «خدا شکر استقبال از این نمایش بسیار عالی بوده است و ظرفیت سالن هر شب پر از تماشاگران است.»

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط تعطیلی فضاهای هنری و توقف اجراها چرا این اثر را روی صحنه برده و با چه سختی‌هایی در این مسیر مواجه شده است، عنوان کرد: «واقعیت این است که ما ایده‌پردازی و نگارش این کار را از سال ۹۷ شروع کردیم و سه سال گذشت تا به پختگی رسید و حالا هم که اجرا شده است. همچنین روند تمرینات ما نیز از اردیبهشت امسال آغاز شده بود و ربطی به وقایع اخیر و یک ماه گذشته نداشت. حتی ما چند ماه قبل از این اتفاقات دکورهای عظیمی را طراحی کردیم و همینطور حرف اشتباهی هم در تئاتر نمی‌زنیم و هدفمان نشان دادن جایگاه زنان تاریخ‌ساز و اهمیت والای آن‌هاست.»

وی ادامه داد: «همچنین توصیه به عمل و رفتار و کرداری هم نمی‌کنیم و تنها این زنان را توصیف می‌کنیم. حال هرکس به اندازه بضاعت و شناخت خود از کار ما بهره می‌برد اما واقعیت این است که من درباره اجرا شدن یا نشدن تئاتر و فضاهای هنری در این روزها اظهار نظر خاصی ندارم اما دست کم درباره گروه خودمان می‌توانم بگویم ما آنچه را که درست است و به ذهن‌مان رسید باید انجام بدهیم، پیش برده‌ایم.»

برزا همچنین خاطرنشان کرد: «اجرای این نمایش به صورت رایگان برای عموم مردم درنظر گرفته شده است و تنها یک ثبت‌نام اینترنتی دارد که باید از قبل توسط علاقه‌مندان صورت بگیرد. هر شب بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تماشاگر مهمان ما هستند.»

وی در پاسخ به این سوال که چطور دوره‌های مختلف تاریخی و نقش زنان تاثیرگذار از حضرت حوا تا زنان دوران معاصر از جمله پرستاران شهیده دوران کرونا را به یکدیگر در نمایش «جهان بانو» پیوند زده است، گفت: «وقایع و اتفاقات این نمایش از خلقت حضرت حوا و مادر بشریت آغاز می‌شود و بعد از این روایت، به سراغ حضرت هاجر، مریم و… می‌رویم. سعی کرده‌ایم در هر شخصیت به یک وجهه بارز او که باعث ماندگاری‌اش شده است، اشاره کنیم و بعد به دوران اسلام و زنان تاریخ‌سازی نظیر حضرت خدیجه، حضرت فاطمه و حضرت معصومه می‌رویم و در نهایت به زمان حال و پرستاران شهید دوران کرونا می‌رسیم. در هر دوره اتفاقاتی را نیز بررسی می‌کنیم و تمام مضمون این اثر نمایش جلال و شکوه زنان تاریخ ساز است؛ به دور از اینکه بخواهیم مساله را صرفا دینی نشان دهیم یا بر یک شخصیت تاکید ویژه‌تری کنیم.»

وی عنوان کرد: «خدا را شکر بازخوردها هم نسبت به نمایش بسیار خوب بوده است و تماشاگرانی با روی باز و گشاده از سالن بعد از تماشای تئاتر خارج شده و ابراز محبت می‌کنند. امیدوارم در حوزه زنان بیشتر فعالیت هنری صورت بگیرد زیرا واقعا در این فضا به ویژه در سینما و تئاتر کم گذاشته‌ایم و تعداد پروژه‌های سینمایی درباره این موضوع بسیار کم است.»

این کارگردان درباره پروداکشن عظیم این نمایش و توسعه عدالت در دسترسی مناطق کم برخوردارتر شهر به تئاتر به واسطه اجرای رایگان اثر در بوستان ولایت گفت: «سازمان اوج محیط و سالنی را به صورت زیرساختی در بوستان ولایت آماده کرده است که به پایگاهی برای اجرای نمایش‌های میدانی تبدیل شده و آثاری که در این سالن نیز روی صحنه می‌روند، بیگ پروداکشن هستند. شاید هتل اسپیناس، تالار وحدت و تالارهای لوکس دیگری نیز چنین شرایطی داشته باشند اما برای مناطق محروم‌تر جامعه دسترسی به آن‌ها فراهم نشده است. گاهی متاسفانه گفته می‌شود که سازمان اوج برای خودنمایی این زیرساخت را ایجاد کرده است اما مگر کمبود و جبران خلایی در مناطق محروم‌تر شهر چه ایرادی دارد؟! تا این قشر جامعه نیز از هنر بهره ببرند. برای تماشای یک نمایش لاکچری در سالن‌های تئاتر لوکس امروز تماشاگر باید ۷۰۰ هزار تومان بلیت تهیه کند و حتی سینما نیز در حال حاضر به سرگرمی گرانی برای مردم تبدیل شده است و این از همت اوج و موسسه ققنوس بوده تا تلاش شود ضمن دسترسی رایگان مردم به هنر تئاتر، محتوایی کیفی نیز ارائه شود.»

نمایش میدانی جهان بانو به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان‌ 1401 در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز کرد. نمایش «جهان بانو» درباره زنان تاثیرگذار و تاریخ ساز است و از ابتدای عالم تا زمان حال را در بر می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار