یک کارشناس انرژی در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد؛

ایران، بهشت گاز ارزان

تهران (پانا) - یک کارشناس انرژی و سیاست بین‌الملل درباره تاثیر اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی بر کاهش مصرف و جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت به‌طور کلی در ایران قیمت حامل‌های انرژی خیلی ارزان است و به‌نوعی می‌توان گفت ارزان‌ترین حامل‌های انرژی در جهان در کشور ما به مردم ارائه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۱۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران، بهشت گاز ارزان

سعید میرترابی، در گفت‌وگو با پانا، بیان کرد: «هم‌اکنون که شرکت گاز تعرفه پرمصرف‌ها را برای هر یک متر مربع 2 هزار تومان تعیین کرده، معادل یک بیستم هزینه واقعی گاز خانگی است.»

میرترابی با بیان اینکه گران‌ترین گازی که مشترکان پرمصرف در کشور استفاده می‌کنند معادل یک بیستم قیمت گاز در جهان است، توضیح داد: «این فاصله خیلی زیاد است. بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از هدر رفت منابع گازی است.»

وی با اشاره به اینکه واقعی‌شدن قیمت گاز و سایر حامل‌های انرژی‌ یا به عبارت بهتر جلوگیری از سرکوب قیمت حامل‌های انرژی بهترین اقدام در اقتصاد دنیا است، افزود: «وقتی این شیوه یعنی تعرفه‌گذاری پلکانی اجرایی شود، برخورد مردم با این منابع انرژی معقول خواهد شد.»

گاز جز منابع ملی است و استفاده از ابزارهای قیمتی می‌تواند به ما کمک کند تا یک نظام پلکانی در حوزه انرژی ایجاد کنیم ولی مسائلی مانند کشش اقتصاد و سطح تورم باید در این موضوع لحاظ شود

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: «مشترکان با اجرای این شیوه برای مصرف گاز برآورد هزینه و فایده می‌کنند و در نتیجه مصرف مردم بهینه می‌شود. آماری که شرکت ملی گاز از نحوه مصرف مردم ارائه کرده به این صورت است که نصف مردم مصرف معمولی، 25 درصد دیگر پرمصرف و 25 درصد دیگر هم مصرف بالا دارند.»

میرترابی با اشاره به اینکه در اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی باید به اقلیم‌ها و تعداد اعضای خانوار هم توجه کرد، توضیح داد: «در جامعه ما گاز خیلی ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مردم هم با شدت در حال استفاده از این انرژی‌ها هستند. ولی وقتی به این شدت یارانه پنهان در اختیار گاز خانگی قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده این است که افراد کمتر برخوردار از یارانه کمتری برخودار می‌شوند و افراد برخودار بیشتر از این یارانه برخوردار می‌شوند.»

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی توضیح داد: «این گاز جزء منابع ملی است و استفاده از ابزارهای قیمتی می‌تواند به ما کمک کند تا یک نظام پلکانی در حوزه انرژی ایجاد کنیم ولی مسائلی مانند کشش اقتصاد و سطح تورم باید در این موضوع لحاظ شود.»

وی افزود: «در کشور ما مصرف خانگی گاز به یک بحران تبدیل شده است، روزی 40 میلیون لیتر گاز در فصل گرم سال تولید می‌شود و این تولید در فصل سرد تا 700 میلیون لیتر هم می‌رسد. ولی با این شیوه مصرف گلوی حوزه اقتصاد ما را مصرف بخش خانگی فشار می‌دهد. به عبارتی بیش از 4 برابر مصرف ما در فصل زمستان بالا می‌رود.»

میرترابی با بیان اینکه این مصرف خیلی غیربهینه و از سوی دیگر قابل کنترل است، افزود: «اساسا شرکت ملی گاز برای مدیریت مصرف گاز خانگی مردم، بایستی قیمت گاز را دو تا سه برابر کند، این اقدام فشار سنگینی به مردم وارد نمی‌کند. در مقابل افزایش هزینه برای پر‌مصرف‌ها باید چندین برابر دیگر هم افزایش پیدا کند.»

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: «اینکه هزینه گاز برخی از مردم جامعه با اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی، رایگان شود اصلا سیاست درستی نیست چون تمام اقشار از یارانه پنهان انرژی برخودار می‌شوند.»

میرترابی در پاسخ به این سوال که این نوع مصرف گاز در سال‌های آینده ما را وارد‌کننده انرژی تبدیل نخواهد کرد؟ توضیح داد: «شرایطی که امروز داریم و نحوه مصرف مردم صد در صد ما را در سال‌های آینده به این سمت خواهد برد که به واردکننده گاز تبدیل شویم. ما در سال‌های گذشته تراز منفی گاز داشتیم.»

این کارشناس ارشد نفت و انرژی با اشاره به اینکه سالی 6 تای 7 درصد مصرف گاز خانگی در حال رشد است که غیر معقول است، ادامه داد: «از سوی دیگر با این شرایط فعلی بعید است به هدف‌گذاری تولید یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب گاز برسیم مگر اینکه تحول خیلی اساسی در نحوه مصرف گاز رخ دهد.»

میرترابی افزود: «در حال حاضر ما به مراحل انتهایی ظرفیت تولید رسیده‌ایم و رشد تولید ما هم خیلی بالا نیست.»

این کارشناس انرژی ادامه داد: «در داخل شرکت ملی گاز برای مدیریت مصرف چند کار انجام داده که خیلی اشتباه است. ابتدا اینکه گاز صنایع را قطع می‌کند و این مسئله باعث می‌شود چرخ صنعت بخوابد. در اقدام دیگر تولید نیروگاه‌ها را متوقف می‌کنند تا مصرف خانگی به‌مصرف غیر بهینه‌اش ادامه بدهد.»

میرترابی گفت: «علاوه بر این سوخت نیروگاه‌ها به‌عنوان بزرگترین مراکز استفاده از گاز را به مازوت تغییر می‌دهد. هزینه سوخت مازوت سال قبل به 5 میلیارد رسیده بود. با این اقدام در واقع 5 میلیارد سرمایه از دست رفته و نیروگاهی که از این سوخت‌ها استفاده کرده به میزان خیلی بالایی آلودگی زیست‌محیطی ایجاد کرده است. این موضوع ضرر در ضرر است و از سوی دیگر با عدالت هم در تضاد است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار