در همایش نقش و اهمیت قراردادهای بازرگانی در اقتصاد مطرح شد؛

صفری: صادرات محصولات دانش‌بنیان تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار می‌رسد

تهران (پانا) - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه می‌گوید وزات خارجه حمایت لازم را از بخش خصوصی در مورد صادرات، تجارت، واردات، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی و ترانزیت در دستور کار دارد.تاکنون ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان صادر شده که تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۳۲۱۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
صفری: صادرات محصولات دانش‌بنیان تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار می‌رسد

مهدی صفری در همایش نقش قراردادهای بازرگانی در اقتصاد اظهار کرد: از طریق دیپلماسی اقتصادی می‌توان امور سیاسی و امنیتی را نیز تقویت کرد.اگر بتوان کار انتقال تکنولوژی، بازرگانی، ترانزیت و غیره را با کشورهای همسایه با تعامل مناسب‌تر انجام داد می‌تواند تضمین‌کننده امنیت نیز باشد.

وی افزود: اگر در تجارت طرف‌های تجاری قابل اعتماد و معتمدی پیدا شود احتمال اینکه کار قرارداد تجاری به داوری و مشکل برسد به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

صفری عنوان کرد: در سفارتخانه‌های ما این آمادگی وجود دارد که طرف‌های تجاری و قابل اعتماد را به بخش خصوصی معرفی کرد.

وی ادامه داد: ۳۵ رایزن اقتصادی برای کشورهای مختلف تعیین شده‌ و موظف شده‌اند کار صادرات، تجارت و انتقال تکنولوژی را برای بخش خصوصی فراهم کنند و در جهت افزایش تعاملات تجاری گام بردارند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه صرفا انجام قرارداد تجاری نمی‌توان تضمین‌کننده صادرات و واردات به کشورها باشد، عنوان کرد: بیشترین پروژه‌های تجاری در سال‌های اخیر با کشور عراق، بخش جنوبی و اقلیم این کشور بوده است اما حضور داعش موجب شد تا قراردادهای موجود به مدت هفت سال با مشکل یا توقف همراه شود و حتی هزینه‌های انجام‌شده و خسارت برخی از فعالان اقتصادی با پیچیدگی و مشکل مواجه شود.

وی از تلاش وزارت امور خارجه در جهت احقاق حقوق تجار و فعالان اقتصادی خبر داد و افزود: وزارت خارجه تلاش کرده تا مطالبات پیمانکاران و بازرگانانی را که به دلیل حضور داعش با مشکل مواجه شده بودند را پیگیری کند که در پاره‌ای از موارد نیز کار بسیار پیچیده بوده است.

صفری با اشاره به گسترش روابط تجاری ایران و روسیه، خاطر نشان کرد: تجار و بازرگانان باید بر یافتن طرف‌های تجاری قابل اعتماد تمرکز ویژه داشته باشند تا کار صادرات و واردات با تجار روس با مشکلات کمتری در اجرای قراردادهای تجاری مواجه شود.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های تجاری بالای ایران و موقعیت استراتژیک کشور، بیان کرد: ایران می‌توان کشورهای محصور در خشکی را به آب‌های آزاد وصل کرده و از ظرفیت بنادر کشور در جهت ترانزیت و تجارت کشورها به سایر کشورها استفاده کرد.

ترانزیت کالاهای چینی به اروپا از مسیر ایران

وی افزود: سالانه 10 هزار قطار کالای چینی به اروپا صادر می‌شود که روند ترانزیت آنها از ایران شروع شده است.

تفاهم برای صادرات 5 محصول جدید کشاورزی ایران به چین

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه صادرات ایران به چین به 7 میلیون دلار به غیر از نفت رسیده تصریح کرد: برای صادرات مرکبات، سیب، زعفران، محصولات لبنی و پای مرغ توافق شده است؛ صادرات سیب، زعفران و مرکبات اکنون در جریان است و تفاهمنامه صادرات محصولات لبنی هفته بعد امضا خواهد شد و همچنین بعد از 6 ماه می‌توانیم پای مرغ را به صورت مستقیم به این کشور صادر کنیم.

صفری افزود: ایران آمادگی دارد که سالانه 150 تا 300 میلیون تن پای مرغ را به کشور چین صادر کند.

وی اظهار داشت: چین همچنین تقاضا برای واردات یک میلیون تن میگو در سال را دارد اما ظرفیت صادرات میگوی ایران 32 هزار تن است همچنین در بخش مرکبات در حالیکه اعلام شده امکان صادرات به 50 هزار تن از این محصول را داریم که چین تقاضای 500 هزار تن مرکبات دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مجوز صادرات زعفران به چین به عنوان محصول به جای دارو نیز صادر شده است و این کشور ظرفیت مناسبی برای صادرات این محصول را دارد.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش گفت: وقتی نمی‌توانیم از ال سی برای تجارت بین المللی استفاده کنیم نقش قرار دادهای تجاری اهمیت بیشتری خواهد داشت و از این طریق می‌توان ریسک قرار داد های تجاری را کاهش داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ترجمه دقیقی از قوانین و مقررات تجاری کشور های مختلف روی سایت این سازمان قرار گرفته است که بخش خصوصی می‌تواند از آن بهره گیرد.

وی افزود: در قراردادهای تجاری نباید تنها بر اساس اعتماد طرفین برای تجارت اقدام کرد بله باید قوانین بین المللی و کشورهای هدف را با در نظر گرفتن قراردادهای تجاری مورد توجه قرار داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ترجمه دقیقی از قوانین و مقررات کشورهای مختلف روی سایت این سازمان و همچنین میزهای تجاری کشورهای مختلف قرار گرفته است که بخش خصوصی می‌تواند از آن بهره گیرد.

پیمان پاک اظهارداشت: صندوق ضمانت صادرات ایران نیز می‌تواند تاییده های لازم را دریافت کرده و برای بازرگانان بیمه نامه صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران نیز موضوع اتاق های داوری را با دیگر کشور ها دارد که در صورت لزوم می‌توان نظرات کارشناسی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار