آغاز خرید حمایتی زعفران در نیشابور

نیشابور (پانا) - معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از برگزاری اولین جلسه هماهنگی خرید حمایتی زعفران توسط دولت از هفتم آبان ماه سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۹۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز خرید حمایتی زعفران در نیشابور

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، علی مبارکی در اولین جلسه هماهنگی خرید زعفران ،ضمن اعلام آمادگی کامل این مدیریت و ادارات وابسته و تابعه جهت خرید حمایتی زعفران توسط دولت از هفتم آبان ماه سال جاری با اشاره به این نکته که قیمت اعلامی زعفران توسط دولت ،بعنوان قیمت پایه است و دولت قصد دخالت در خرید زعفران، توسط بازار را ندارد، افزود: هدف از خرید حمایتی زعفران توسط دولت، حمایت از تولیدکنندگان این قشر و تثبیت قیمت آن در بازار است تا از ضرر احتمالی زعفران کاران زحمتکش پیشگیری شود.

وی در ادامه افزود: خرید حمایتی زعفران توسط دولت طبق دستورالعمل ابلاغی که مصوبه شورای اقتصاد است در 12 مرکز در سطح استان و با مباشرت سازمان تعاون روستایی و اتحادیه مذکور و در راستای حمایت از منافع کشاورزان با حضور دستگاه‌های نظارتی وانجام آزمون دقیق توسط خبره محلی ،ناظر دولتی و آزمایشگاه‌های مورد تاییدانجام خواهد پذیرفت و نیشابور یکی از این مراکز خرید است.

مبارکی در ادامه با تاکید به عدم خرید زعفران سال قبل اضافه کرد: فقط زعفران تولیدی سال جاری از کشاورزان تولیدکننده خریداری خواهد شد و زعفران واسطه ها تحت هیچ شرایطی توسط دولت خریداری نخواهد شد و مرجع نهایی جهت تشخیص و تعیین نوع و درجه زعفران، آزمایشگاه است.

مدیر جهاد کشاورزی همچنین بیان کرد: خشکسالی های سنوات گذشته و تغییر اقلیم باعث کاهش تولید بین 40 تا 50 درصد شده و با این حال هنوز به اوج تولید گل نرسیده ایم و احتمالا طی ده روز آینده شاهد تولید وعرضه حداکثری در شهرستان باشیم.

مبارکی با اعلام این که عمر متوسط مزارع زعفران شهرستان بین 5 تا 6 سال است، سطح زیر کشت زعفران در شهرستان نیشابور را 4 هزار و 520 هکتار اعلام کرد و افزود: مزارع زعفران نیشابور جوان است و ارزش سرمایه گذاری در این حوزه را دارد. امسال پیش بینی می شود از این سطح حدود 700 میلیارد تومان سود ناخالص عاید زعفرانکاران نیشابوری شود.

وی تصریح کرد: در گذشته هدف صرفا تولید بود و ما در بازاریابی مشکل داشتیم، ولی امروزه تولید در کنار بازاریابی اهمیت بالایی دارد.

وی از زعفران کاران خواست کسانی که تولید بالایی دارند محصول خود را به یکباره وارد بازار نکنند تا تغییرات قیمتی باعث ضرر و زیان احتمالی آنان نشود.

لازم به ذکر است که تولید زعفران استان خراسان رضوی در حدود 320 تن است و می توان گفت بین 70 تا 80 درصد تولید زعفران کشور با دستان زحمتکش زعفران کاران این استان انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار