مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد:

برای در امان بودن از ابتلا به آب مروارید ویتامین سی مصرف کنید

خبرگزاری پانا:چندین مطالعه اپیدمیولوژیکی نشان داده شده است که در افرادی که دچار آب مروارید هستند ،مصرف ویتامین ث انها کمتر از افرادی بوده است که دچار آب مروارید نشده اند.

کد مطلب: ۱۳۱۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: ویتامین ث یک ماده انتی اکسیدانی قوی است که قادر است رادیکالهای آزاد اکسیژن موجود در فاز آبی سلولها و مایعات بین سلولی و همچنین مایعات خارج سلولی را از بین برده و تخریب بافتها را به حداقل برساند. رادیکالهای آزاد اکسیژن که در طی فرایند طبیعی متابولیک تولید میشوند می توانند برای سلامت مخاطرات زیادی شامل سرطانها ، تصلب شرائین ، سکته های مغزی وقلبی داشته باشند. بدن برای خنثی کردن اثرات مضر رادیکالهای آزاد از آنتی اکسیدانها به عنوان سیستم دفاعی استفاده می کند .

وی ادامه داد: مطالعات متعددی نشان داد است که مصرف ویتامین ث با کاهش خطر سرطان بخصوص سرطانهای دستگاه گوارش ارتباط دارد. در چندین مطالعه اپیدمیولوژیکی نشان داده شده است که در افرادی که دچار آب مروارید هستند ،مصرف ویتامین ث انها کمتر از افرادی بوده است که دچار آب مروارید نشده اند.در افراد سیگاری که سطح ویتامین ث خون پایین تر است ، تولید
رادیکالهای آزاد افزایش می یابد ودر نتیجه خطر ابتلا به آب مروارید در این افراد بیشتر است.

عبدالهی با بیان این که وجود اتنی اکسیدانهای دیگر مثل ویتامین ای و بتاکاروتن اثر انتی اکسیدانی ویتامین ث را تقویت می کند عنوان کرد: در صنایع غذایی ، از ویتامین ث به عنوان یک انتی اکسیدان طبیعی استفاده می شود و در طول فرایند مواد غذایی ویا قبل از بسته بندی به عنوان نگهدارنده رنگ وبو به موادغذایی اضافه می شود. در فرایند محصولات گوشتی استفاده از اسید اسکوربیک ( ویتامین ث) این امکان را می دهد که نیترات مصرفی و نیترات باقی مانده در محصول کاهش یابد. ( نیتراتها در معده تبدیل به نیتروزآمین می شوند که بالقوه سرطانزاست).

وی با اشاره به این که برای حفظ ویتامین ث در مواد غذایی باید نکاتی را رعایت کرد افزود: برای پختن سبزی ها از آب کم استفاده شود. بجای سرخ کردن سبزی ، از سایر روشهای پخت مثل آب پز، بخار پزویا طبخ در مایکروویو استفاده شود. در صورتی که تمایل به سرخ کردن سبزی وجوددارد بهتر از فقط به تفت دادن سبزی در زمان کوتاه اکتفا شود. همچنین سبزیها باید بلافاصله پس از خردکردن پخته شوند. از نگهداشتن سبزی خوردشده به مدت طولانی خودداری شود.

عبدالهی خاگر نشان کرد:سالاد ، درست قبل از مصرف باید تهیه شود تا ویتامین ث موجود در اجزاء تشکیل دهنده ان از بین نروند.میوه پوست کنده شده باید بلافاصله مصرف شود. اگر میوه پوست کنده شده به مدت طولانی در مجاورت هوا قرارگیرد ، ویتامین ها بخصوص ویتامین ث خودراازدست می دهد و بهتر است سبزی ها بصورت خام مصرف شوند. در این صورت مقدار بیشتری از ویتامین های آنها بویژه ویتامین ث حفظ می شود.

منبع: جهان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار