تولید کاغذ به وسیله سنگ در زنجان

کاغذ تولیدی در شرکت کاغذ صنعتی اشراق زنجان هیچ نیازی به آب و چوب ندارد

زنجان (پانا) - شرکت کاغذ صنعتی اشراق زنجان، یکی از کارخانه‌های تولید کاغذ از سنگ است که میزبان گروهی از معلمان شیمی و فیزیک بود.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تولید کاغذ به وسیله سنگ در زنجان

مواد اولیه این شرکت از کربنات کلسیم است و به هیچ عنوان از درخت برای تولید کاغذ استفاده نمی‌شود بلکه از مواد کربنات کلسیم استفاده می‌شود و چه چیزی بهتر از اینکه به جای قطع درختان از سنگ برای تولید کاغذ استفاده شود.

از ویژگی‌های کاغذ سنگی می‌توان به مقاومت در برابر پارگی، ضد آب و ضد رطوبت بودن، عدم تاثیرپذیری از محیط، ماندگاری و طول عمر بالا و مقاوت در برابر حشرات و جوندگان اشاره کرد.

از جمله کاربردهای این نوع کاغذ دوستار طبیعت در تولید ظروف یکبار مصرف، صنعت چاپ و نشر، صنعت تبلیغات و صنعت بسته‌بندی است.

تولید کاغذ در این واحد صنعتی هیچ نیازی به آب و چوب ندارد

یوسف مرادلو، یکی از سهامداران شرکت صنعتی اشراق زنجان به پانا گفت: «با توفیق الهی توانستیم در عرصه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم که هم طبیعت برنده باشد و هم ملت عزیز ما و هم بحث ارزی و ایجاد اشتغال برای نیروی جوان در نظر گرفته شود.»

وی با بیان اینکه به علت کمبود چوب و درخت، نیاز به تولید و تامین اینگونه کاغذها وجود دارد، اظهار کرد: نوع کاغذی که درحال تولید آن هستیم، کاغذی است که به هیچ عنوان نیازی به آب و چوب ندارد و هیچگونه ضایعاتی هم در طول تولید این محصول ندارد و از تمام 100 درصد ماده اولیه استفاده می‌کنیم.

کاغذ سنگی یکی از صنایع نوین و سبز محسوب می‌شود

فرزین، خوشه‌چین مدیریت کارخانه کاغذ سنگی اشراق نیز به پانا گفت: «کاغذ سنگی، یکی از صنایع نوین و سبز محسوب می‌شود و در تمام دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود.»

وی با بیان اینکه یکی از حُسن‌های صنعت کاغذسازی سنگی این است که ما دقیقا دوستار طبیعت هستیم، خاطرنشان کرد: «برای به دست آوردن هر تُن کاغذ سلولزی که از چوب تهیه می‌شود، نیاز به مصرف 8 تُن آب و 5 تُن جنگل است اما در ساخت کاغذ سنگی از یک قطره آب نیز مصرف نمی‌شود و این کاغذ بسیار متنوع است.»

بازدیدها سبب آشنایی معلمان با بخش‌های مختلف تولید می‌شود

دین‌محمدی، سرگروه فیزیک استان زنجان نیز گفت: در پی بازدید از شرکت کاغذ سنگی اشراق، بخش‌های فیزیکی این مجموعه مد نظر بود.

وی اظهار کرد: بخش‌های اندازه‌گیری‌ها و استاندارد و کمیت‌های اندازه‌گیری که استفاده می‌شود، وسیله‌های اندازه‌گیری و در نهایت این که چه پدیده‌های فیزیکی در طول روند تولید این محصول در حال استفاده است، مورد بازدید قرار گرفت.

دین‌محمدی خاطرنشان کرد: در طول روند تولید، بیشتر فرآیندهای شیمایی مورد توجه است اما بخشی از آن شامل اندازه‌گیری‌ها و استانداردهای آن به فیزیک مربوط می‌شود و در نهایت به دستگاه‌هایی که این فعالیت را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه بازدید از شرکت‌ها باعث آشنایی با تولیدکنندگان و کارآفرین‌ها می‌شود، افزود: راهکارهایی که یک کارآفرین در نهایت می‌تواند به یک فرد یا دانش‌آموز یاد بدهد بهتر از این است که با واسطه یاد گرفت و راهکارهای درست و زحمات و تلاش‌ها و چگونگی موفقیت این کارآفرینان را مشاهده کرد.

سرگروه فیزیک استان زنجان ابراز کرد: تمام این‌ها می‌تواند یک الگوی بسیار خوب و ارزشمند برای دانش‌آموزان باشد.

دانش‌آموز خبرنگاران: علیرضا تیموری و محمدجواد زاهدی‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار