رشد تیراژ تولید کامل و بهبود کیفیت دستاورد برنامه تحول صنعت خودرو

تهران (پانا) - کاهش میزان تولید خودروهای ناقص از 170 هزار دستگاه در آذرماه سال گذشته به صفر درمهر ماه امسال ، کاهش 13 درصدی تعهدات معوق و افزایش تیراژ تولید برخی انواع خودرو بخشی از دستاوردهای اجرای برنامه تحولی صنعت خودرو است.

کد مطلب: ۱۳۱۸۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رشد تیراژ تولید کامل و بهبود کیفیت دستاورد برنامه تحول صنعت خودرو

صنعت خودرو کشور طی چند سال گذشته متاثر از تحریم‌های ظالمانه غرب ، مشکلات تامین مواد اولیه و قطعات با رشد هزینه تمام‌شده تولید و کاهش قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای هدف صادراتی مواجه شده بود.

بر این اساس تحول صنعت خودرو و خروج شرکت‌های خودروسازی داخلی از بن‌بست موجود از جمله برنامه‌های محوری بود که سید‌رضا فاطمی‌امین به هنگام دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس بر آن تاکید کرد.

بررسی کارنامه وزیر صمت طی چند ماه گذشته حاکی از آن است که تحول در صنعت خودرو با تکیه بر واردات رقابت‌پذیر، استفاده از ظرفیت‌های خالی، بهبود وضعیت نقدینگی و تامین مالی با فروش اموال مازاد خودروسازان ، توجه و بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد خودکفایی و رشد داخلی‌سازی قطعات محصولات جدید شرکت‌های خودروسازی از محورهای این اقدامات بوده است.

این رویکردهای وزیر صمت که ریشه در گلایه‌های مقام معظم رهبری از شرایط صنعت خودروو در ادامه تاکید رئیس جمهوری با ابلاغ فرمان 8 ماده‌ای به خودروسازان برای رشد 50 درصدی تیراژ تولید و ساماندهی وضعیت بازار و عرضه خودرو داشت موجب شد تا وزیر صمت، رفع مشکلات صنعت خودرو را در قالب برنامه تحول صنعت خودرو دنبال کند.

اجرای این برنامه طی مدت چهار سال و طی سه مرحله طراحی شده که مرحله اول آن به آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود بنگاه‌های صنعتی تا پایان سال 1401 با تمرکز بر حل مسائل و اصلاح ساختار این بنگاه‌ها، فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف پروژه‌های تازه برای سرمایه‌گذاری اجرایی شده است.
از رشد تیراژ تولید تا ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان
دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان و تاثیر منفی آن بر افت کیفیت محصولات خودروسازان در حالی موجب انتقاد و گلایه مسئولان و مردم شده بود که با ابلاغ برنامه تحول صنعت خودرو و تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت بزرگ خودروسازی کشور، تولید بر خط ، ارتقای کیفیت و جایگزینی پلت‌فرم‌های قدیمی با محصولات جدید و متناسب با نیاز بازار توسط خودروسازان در دستور کار قرار گرفت. به نحوی که از ابتدای خرداد ماه امسال تولید خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایران خودرو متوقف شده و سایپا نیز تولید کامل محصولات را محور اصلی برنامه‌های خود قرار داد.

اکنون با گذشت 6 ماه از دستور رئیس جمهوری، تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکت‌های خودروسازی به صفر رسید.این تغییر نگرش موجب شد تا با رفع برخی تنگناها، چرخ تولید صنعت خودرو روانتر شده و آمارهای رسمی عیوب کیفی و نارضایتی مشتریان سیر نزولی به خود گرفته و تعهدات معوق شرکت‌های خودروساز در مهر ماه امسال به میزان 13 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

بررسی تازه‌ترین آمارهای صنعتی کشور نیز حاکی از رشد تیراژ تولید خودرو در شرکت‌های خودروسازی داخلی طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است به نحوی که تولید انواع وانت 48 درصد، انواع ون 585 درصد، انواع اتوبوس 51 درصد، انواع کامیونت، کامیون و کشنده 183 درصد و انواع موتورسیکلت 50 درصد رشد داشته است.

این افزایش تولید با برنامه‌ریزی عملیاتی برای تامین قطعات حساس وارداتی و کاهش تعداد خودروهای ناقص موجود در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی از 170 هزار دستگاه در آذر ماه سال گذشته به صفر در مهر ماه امسال، محقق و روند تولید در شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور تثبیت شده است.

رشد تیراژ تولید، زمینه افزایش عرضه خودرو به بازار را فراهم کرده و با افت تقاضای کاذب اکنون برخی خودروهای پرتیراژ داخلی از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و قرعه‌کشی برخی محصولات ایران خودرو مانند هایما و سایپا مانند شاهین، برخی انواع کوئیک و ساینا حذف شده است.

علاوه بر رشد تولید و عرضه خودرو، تازه‌ترین گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران حاکی از سیر نزولی نمره منفی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی است.

این رشد کیفی که با تعریف 300 پروژه جدید در کوتاه مدت توسط برخی شرکت‌های محقق شده که بخشی از این پروژها اکنون تکمیل و بخشی دیگر تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

نکته قابل توجه آن است که در کنار این بهبود کیفیت، توقف تولید برخی پلت فرم های قدیمی مانند پژو 405 و سمند در ایران خودرو و انواع پراید در سایپا اجرایی شده و محصولات جدیدی مانند تارا، دنا پلاس توربو، ریرا، TF21 در ایران خودرو و اطلس و شاهین در سایپا راهی خطوط تولید خودروسازان شده است.

بهبود کیفیت خودرو موجب شده تا خودروسازان افزایش دوره گارانتی به سه سال یا 60 هزار کیلومتر یا گارانتی موتور و گیربکس برخی محصولات جدید خود مانند تارا را در دستور کار قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار