رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

فیلترینگ دائمی مطرح نیست؛ پلتفرم‌های خارجی در صورت تبعیت از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی اجازه فعالیت می‌یابند

فقدان سند راهبردی، یکی از خلاءهای قانونی حوزه صنعت است/ تبادلات تجاری ایران و روسیه از ۲۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است

زنجان (پانا) – نماینده مردم زنجان و طارم و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت فیلترینگ دائمی مطرح نیست اما پلتفرم‌های خارجی اگر از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تبعیت کنند، به آن‌ها اجازه فعالیت داده می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۷۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
فیلترینگ دائمی مطرح نیست؛ پلتفرم‌های خارجی در صورت تبعیت از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی اجازه فعالیت می‌یابند

مصطفی طاهری امروز در نشست خبری درباره محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: این اتفاق در خصوص پلتفرم‌های خارجی به‌ویژه واتساپ و تلگرام طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای کنترل حوادث اخیر در کشور بوده و تا زمانی که شرایط به ثبات نرسد ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عقب‌ماندگی جدی در زیرساخت اینترنت داریم، ابراز کرد: این عقب‌ماندگی مربوط به اینترنت ثابت است چرا که اینترنت در ایران برعکس تمام دنیا به‌صورت موبایل است و از این رو توسعه اینترنت ثابت به دولت تکلیف شده است.

طاهری افزود: دولت بر این اساس به‌دنبال توسعه اینترنت فیبر نوری با سرعت بالا است و تلاش می‌کند تا 20 میلیون پورت را با توسعه فیبر نوری تحت پوشش قرار دهد و این کار از مراکز پرجمعیت آغاز شده و اگر این اتفاق بیفتد، انقلاب عظیمی در حوزه اینترنت خواهد بود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در پلتفرم‌های داخلی نیز عقب‌ماندگی‌هایی داریم که از حکمرانی سنتی باید خارج شویم.

وی با بیان اینکه امنیت در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است، یادآور شد: طرح امنیت داده‌ها و اطلاعات شخصی آماده شده و در حال ارائه به صحن مجلس شورای اسلامی است.

طاهری با بیان اینکه موضوع بعدی، مسائل حقوقی و قانونی در فعالیت پلتفرم‌های خارجی است، اظهار کرد: فیلتر دائمی مطرح نیست بلکه مساله حکمرانی است چرا که اختیار پلتفرم‌های خارجی در دست ما نیست و آسیب‌های زیادی می‌تواند وارد کشور کند اما اگر همین پلتفرم‌ها مانند سایر کشورها از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تبعیت کنند، حاضریم تا اجازه فعالیت به آن‌ها بدهیم.

وی تاکید کرد: فعالیت پلتفرم‌های خارجی در کشورمان نباید بی‌حساب و کتاب باشد بلکه این فعالیت باید دوطرفه بوده و نسبت به قوانین و مقررات کشورمان باید به توافق برسیم.

پتروشیمی زنجان اگر با سرعت فعلی پیش برود حداکثر تا 2 سال آینده تکمیل می‌شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال در خصوص آخرین وضعیت شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق) گفت: شرکت پتروشیمی چند مشکل و مانع داشت که اگر برطف نمی‌شد، ادامه کار غیرممکن بود.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت این پروژه طی یک سال اخیر از 30 به 45 درصد رسیده است، اظهار کرد: 52 درصد از مجموعه این پروژه مربوط به خرید تجهیزات خارجی است که تعدادی از محموله‌ها وارد شده و تعدادی در گمرک است و سفارش تعدادی از تجهیزات هم داده شده که تاکنون به دلیل تحریم‌ها از کشور مورد نظر خریداری نشده که برای خرید آن‌ها هم تلاش می‌شود.

طاهری با بیان اینکه LC و تسهیلات ارزی پتروشیمی زنجان بیش از 320 میلیون دلار است که در گذشته به میزان کم تخصیص یافته بود اما اکنون مانع جدی در این رابطه ندارد، تصریح کرد: اگر با همین سرعت یک سال گذشته پیش برود، پتروشیمی زنجان حداکثر تا 2 سال آینده تکمیل می‌شود.

تبادلات تجاری ایران و روسیه از 200 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار افزایش یافته است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبادل و ارتباطات تجاری ایران با روسیه بسته به نیازهای متقابل، جهش یافته است، خاطرنشان کرد: میزان تبادلات 2 کشور در گذشته حداکثر 200 میلیون دلار بود که اکنون به حدود 2 میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه این تبادلات در حوزه‌های مختلف وجود دارد، افزود: ایران هم‌اکنون در حوزه ICT در روسیه سرمایه‌گذاری می‌کند و برخی نیازهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات آن‌ها را تامین می‌کند و در حوزه خودرو نیز قراردادی به ارزش 700 میلیون دلار منعقد شده است.

طاهری با بیان اینکه این تبادلات در حوزه‌های مختلف وجود دارد، گفت: یکی از بخش‌ها نیز حوزه نظامی است و ایران در این رابطه با کشورهای مختلف مراودات نظامی دارد و خیلی از کشورها متقاضی خرید تجهیزات نظامی از ما هستند که این امر بسته به منافع کشور انجام می‌شود.

خلاءهای قانونی حوزه معدن در روزهای آتی اصلاح و به صحن مجلس ارائه می‌شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات خود بعد از انتخاب به این مسئولیت ابراز کرد: اولین خلاء در حوزه صنعت کشور، فقدان سند راهبردی صنعت است ضمن اینکه تولید در کشور نیز هدفمند نیست.

وی با بیان اینکه اولویت اول را برای سند توسعه صنعتی کشور قرار دادیم، خاطرنشان کرد: تمرکز به قانون برنامه هفتم توسعه کشور نیز اولویت دوم این کمیسیون شد.

طاهری با بیان اینکه اولویت سوم به تنقیح و نسخ قوانین اختصاص یافت که 245 ماده قانونی در این زمینه برای نسخ ارائه شده است، افزود: اولویت بعدی به نظارت اختصاص یافت چرا که قوانین خوبی داریم اما نیازمند نظارت است.

وی با بیان اینکه خلاءهایی در قانون معادن داشتیم، ادامه داد: نقش معدن در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور کمتر از یک درصد است که حداقل باید 10 برابر رشد کند که این خلاءها در حال اصلاح و طی روزهای آتی به صحن مجلس ارائه می‌شود.

عقب‌ماندگی‌های حوزه آب در زنجان وحشتناک است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنجان نسبت به استان‌های همجوار در حوزه آب، عقب‌ماندگی‌های جدی دارد، گفت: میزان آب تنظیمی زنجان نسبت به استان‌های همجوار ‌یک‌سی‌ام و در بعضی موارد حتی یک‌چهلم بوده و وحشتناک است.

وی افزود: موفقیت‌های زیادی با تلاش‌هایی که صورت گرفته در این زمینه داشته‌ایم اما هنوز فاصله زیادی با افق مورد نظر نسبت به استان‌های همجوار داریم.

طاهری در خصوص ارزیابی عملکرد استاندار زنجان اظهار کرد: عملکرد استاندار زنجان را به 2 صورت می‌توان ارزیابی کرد که یکی نسبت به گذشته بوده و دیگری نسبت به میانگین کشور است.

وی با بیان اینکه عملکرد استان زنجان حداقل در حوزه صنعت را چند درجه بالاتر از میانگین کشوری می‌بینم و گره‌ای که در استان قابل حل است وجود ندارد، خاطرنشان کرد: استاندار زنجان فرد باسوادی است و فهم ایشان از مسائل و پیگیری‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار