عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا:

سوء مدیریت‌های سابق سبب فرسودگی تاسیسات نفتی شد

تهران (پانا) - نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تصیح رابطه مالی دولت و شرکت نفت می‌گوید شفافیت مالی و حسابرسی های مدون بر اساس گزارش‌های نهادهای نظارتی و و تفریغ بودجه یکی از اولین موضوعاتی بود که در مجلس یازدهم و سپس دولت سیزدهم در بخش نفت به خصوص شرکت نفت و به طور کلی صنعت مورد توجه و اهتمام قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۱۷۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سوء مدیریت‌های سابق سبب فرسودگی تاسیسات نفتی شد

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا بیان کرد: «ما به هر دلیلی درست یا غلط اقتصادمان به نفت وابسته است. باوجود تذکراتی که مقام معظم رهبری در دهه 80 و90 برای فاصله گرفتن از خام‌فروشی در صنعت نفت به دولت‌های قبل دادند که باید به سمت زنجیره ارزش در این بخش حرکت کنیم اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. تعبیری که ایشان داشتند این بود که اگر همین نفت در اختیار کشورهایی که نفت ندارند، بود به جای بشکه آن را به صورت بطری با قیمت بالا به ما می‌فروختند. بنابراین عبور از خام‌فروشی و حرکت به سمت زنجیره ارزش همواره مورد توجه ایشان بوده و از سیاست‌های کلان کشور محسوب می‌شده است.»

وی اظهار کرد: «برای عبور از خام‌فروشی نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها هستیم که این مهم در سال‌های گذشته همانطور که در بالا گفته شد مورد توجه قرار نگرفت اما در دولت جدید برخی از این سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت وگاز با قراردادهایی که بسته شد، مورد توجه قرار گرفت که این ازاتفاقات بی‌بدیل در صنعت نفت کشور بود.»

یوسفی بیان کرد: «صنعت نفت در ایران یک صنعت قدیمی و با قدمت بیش از صد سال است. استحصال نفت در ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر به این دلیل که نفت ایران با فشار و همراه گاز از چاه‌ها استخراج می‌شود، هرچند قدری حفاری سخت می‌شود اما هزینه‌ها کاهش می‌یابد. این مساله به دلیل شرایط سوق‌الجیشی و توپوگرافی زمین در کشور ماست و یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. بنابراین به جای هزینه برای استخراج می‌توانیم در زیرساخت‌ها یعنی بهینه‌سازی و به روزرسانی پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی سرمایه‌گذاری کنیم. اینکه خدمات فنی و مهندسی برای استخراج و انتقال نفت و سایر میعانات چه گاز و چه محصولات پتروشیمی در ایران فرسوده و قدیمی شده و نیازمند به‌روزرسانی است بر کسی پوشیده نیست.»

نماینده اهواز در مجلس عنوان کرد:« در زمان تنطیم بودجه سال قبل وزیر نفت می‌گفت که برای نگهداری و تولید نفت 700 میلیون دلار سرمایه البته با دلار 20 هزار تومان نیاز دارد . به دلیل مسائلی که گفته شد توان تولید گاز با مشکل مواجه شده و با ناترازی 250 میلیون مکعبی گاز مواجه شدیم و نگرانی که دولت جدید در ابتدای شروع به کار خود داشت عدم تامین گاز در فصل سرما در مناطق سردسیر و یا قطع گاز صنایع و نیروگاه‌ها در فصل گرما بود که البته باوجود تلاش‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز در دولت جدید در فصل سرما و گرما برای تولید گاز نیروگاه‌ها هر چند بحران ایجاد نشد اما باز هم دچار مشکل شدیم.»

عضو کمیسیون عمران مجلس سپس در خصوص کاهش ویا افزایش میزان 14 و نیم درصد برداشت شرکت نفت از درآمد نفتی، افزود: «اینکه میزان برداشتی شرکت نفت برای هزینه‌ها را کاهش دهیم، کمی جای تامل دارد. در حال حاضر نیاز به توسعه و به‌روز کردن تاسیسات نفتی با توجه به گرانی دلار و تورم ممکن است این میزان کم هم باشد، هرچند ما بسیاری از نیازهای بخش نفت را به کمک دانشمندان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل برطرف کردیم اما برخی از موارد را ناچار به واردات هستیم و یا آنچه در داخل تولید می‌شود به دلیل تکنولوژی پیچیده با دلار قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود، بنابراین برای تصمیم‌گیری دراین خصوص باید قدری تامل و دقت داشته باشیم. البته ما هر نوع پرداخت و هزینه‌کرد در این بخش را با شفافیت و نظارت قبول می‌کنیم.»

وی در پایان ضمن انتقاد از ریخت و پاش‌ها در شرکت نفت در دوران قبل نیز گفت: «اینکه در گذشته برداشت‌های شرکت نفت برای این بخش هزینه نشد و نیروگاه‌های اکنون با فرسودگی مواجه شده و با مشکل تولید و نگهداری در بخش نفت روبرو هستیم که به سومدیریت و سیاست‌های نادرست برمی‌گردد. اینکه در دوره‌ای وقتی از وزیر نفت که طولانی هم وزیر بود سوال می‌شد چرا پالایشگاه نمی‌سازید و یا پالایشگاه‌های به‌روز نمی‌شوند، پاسخ می‌داد که صرفه اقتصادی ندارد به دلیل نگاه نادرست و تعارض منافع در این بخش بود اما اکنون در دولت جدید به شرط نظارت و شفافیت موافق هر نوع سرمایه‌گذاری در بخش نفت هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار