مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان:

‌پل‌ خواجو از لحاظ استحکام‌بخشی وضعیت مناسبی ندارد

اصفهان (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خبر داد پل‌ خواجو از لحاظ استحکام‌بخشی وضعیت به‌سامانی ندارد و برای بتن‌ریزی و کف‌سازی در بعضی نقاط این پل با مجموعه سازمان عمرانی شهرداری اصفهان به توافق رسیده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۱۶۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
‌پل‌ خواجو از لحاظ استحکام‌بخشی وضعیت مناسبی ندارد

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان علیرضا ایزدی اظهار کرد: پل‌های تاریخی اصفهان در گذشته تفرجگاه نبوده و نقش ارتباطی داشته‌اند اما حالا به مکان‌های تفریحی و مقصد سفر برای گردشگران تبدیل شده و در طول شبانه‌‌روز افراد زیادی به این پل‌ها رفته و روی آنها می‌نشینند؛ دو پل خواجو و سی‌وسه‌‌پل از پر بازدیدترین اماکن اصفهان هستند.

وی در ارتباط با دلایل ایجاد حفاظ در پل‌های تاریخی اصفهان بیان کرد: هرکدام از این دو پل دارای ویژگی‌هایی هستند و سی‌وسه پل به عنوان یک پل دو طبقه و خواجو به عنوان یک پل سه طبقه از لحاظ جانی خطراتی دارند چراکه هیچ نوع پناهی در آنها وجود ندارد و این درحالی است که برخی حتی پاهای خود را از آنها آویزان کرده و می‌نشینند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: اگر به علت این خطرات اتفاقی به ویژه برای گردشگران خارجی که آشنایی لازم را ندارند بیفتد، جلوه بسیار بدی برای صنعت گردشگری و شهر اصفهان و حتی کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی ایجاد حفاظ در پل خواجو عنوان کرد: در سنوات گذشته برای سی‌وسه پل اقداماتی انجام شد اما برای پل خواجو تلاش ما بر این است که کمترین مداخلات را داشته باشیم؛ به همین خاطر مابین حجره‌ها را میله‌گذاری کرده و سیم‌هایی کشیده می‌شود که از لحاظ دید و منظر کمترین آسیب را داشته و خدشه‌ای به بنا از نظر بصری وارد نشود.

ایزدی اضافه کرد: این طرح همیشگی خواهد بود و با ارتفاع تقریبی 90 سانتی‌متر حفاظی را برای افراد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بنای پل خواجو از اجرای این طرح صدمه‌ای نمی‌بیند، گفت: سلامت و جان افراد برای ما مهم است و نباید اتفاق تلخی در این بناها رخ بدهد؛ به همین میزان حفظ بنا نیز برای ما دارای اهمیت است و باید مابین این دو مسئله کار خود را با کمترین صدمه و مشکل برای بنا به سرانجام برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به وضعیت استحکامی پل خواجو تصریح کرد: در گذشته در سی‌وسه پل بتن‌ریزی‌هایی انجام شد اما پل‌ خواجو از لحاظ استحکام‌بخشی وضعیت به‌سامانی ندارد؛ خوشبختانه برای بتن‌ریزی و کف‌سازی در بعضی نقاط این پل با مجموعه سازمان عمرانی شهرداری اصفهان به توافق رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: کف‌سازی پل خواجو قلوه‌ای است و تردد در آن به ویژه برای کودکان، افراد مسن و نابینایان بسیار سخت است؛ سازمان عمرانی شهرداری کف‌سازی پل خواجو به صورت قلوه‌ای اما بدون ایجاد مشکل تردد را تقبل کرده است‌.

ایزدی عنوان کرد: برای استحکام پی پایه‌های پل نیز اقداماتی در دستور کار است.

وی در ارتباط با مدت‌ زمان اجرای طرح‌های کف‌سازی و استحکام‌بخشی پل خواجو بیان کرد: ظرف هفته آینده وضعیت لایه‌های پایینی در بعضی نقاط بررسی می‌شود و این طرح‌ها در بازه‌ای شش ماهه قبل از پایان سال به سرانجام می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار