مدیر‌ آموزش‌ و‌ پرورش‌ کلات:

والدین و معلمان باید شناخت تربیتی کافی داشته باشند

کلات (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان کلات گفت خانه و مدرسه زمانی می‌توانند رسالت آموزشی و تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته و نقش تربیتی خاص خود را به درستی ایفا کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۶۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
والدین و معلمان باید شناخت تربیتی کافی داشته باشند

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان کلات، با حضور علی صلاحی، فرماندار و رمضان پروانه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان، جلسه انجمن اولیا و مربیان آموزشگاه ابتدایی ۱۷شهریور شهر کلات در محل مرکز آموزشی رفاهی نادر برگزار شد.

رمضان پروانه در این جلسه، مهمترین نقش در پرورش و رشد فکری و روانی کودک را بر عهده مدرسه دانست و گفت: اگر اهمیت ارتباط میان خانواده و مدرسه برای اولیا روشن شود، می توان آنها را در مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموز مشارکت داد. خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته و نقش تربیتی خاص خود را با بصیرت ایفا کنند.

وی در جمع اولیا سه اصل مهم اعتماد، انسجام و تاثیر متقابل را لازمه شناخت و تعامل بیشتر بین خانه و مدرسه دانست و تشریح کرد: اصل اول اعتماد است. باید اولیا به معلم مدرسه اعتماد کنند تا برای پیشرفت دانش آموزان هر برنامه ریزی که دارد، بتواند انجام دهد و اگر این اعتماد وجود داشته باشد یقیناً برنامه ریزی های مطلوبی رخ می دهد. اصل دوم انسجام است. مدرسه و اولیا نباید در تضاد هم حرکت کنند، اولیا در ارتباط با مدرسه، مدرسه در تعامل با اولیا، باید برنامه ها را پیش ببرند. اصل سوم تاثیر متقابل است. یعنی هر یک از ما باید بر دیگری اثرگذار باشیم، اگر اولیا و مدرسه در موضوعاتی به تعامل و تفاهم نرسیدند باید در پی اقناع سازی خود باشند نه در تضاد با هم. مدرسه باید اولیا را حریم خود بداند و بر اصل اعتماد واقف باشد و بداند بدون ورود اولیا در موضوعات به اهداف پیش رو نخواهند رسید و تعلیم و تربیت درستی رخ نخواهد داد.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان کلات در ادامه بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که نقشه راه ماست، راهکارهایی برای ارتباط با اولیا طراحی کرده است. موضوع مشارکت یکی از موضوعات مهمی است که در این سند بیان شده است، شاید گاهی اسم مشارکت که به میان می آید، بحث گرفتن کمک مالی مطرح شود. مدارس نباید وجه اجباری از اولیا دریافت کنند، ولی اگر اولیا مشاهده کنند که برای پیشبرد موضوعات، مدرسه نیاز به کمک دارد می توانند هرگونه که می خواهند در این راه گام برداشته و مدرسه را همراهی کنند.

رمضان پروانه، مشارکت را در فکر، یادگیری،تسهیل در یادگیری و... دانست و خاطرنشان کرد: اگر اولیای دانش آموزی در حوزه آموزشی، مهارتی، تربیتی صاحب نظر است می تواند در کنار مدرسه به موضوعات کمک کند. ما نیز با همکاران این مسیر را دنبال می کنیم تا اگر بحث مشارکتی از طرف شما اولیا مطرح می شود به سمت مشارکت فکری، معنوی و مهارتی هدایت شود.

این مقام مسئول در پایان والدین و مدرسه را دو رکن اصلی در تعلیم و تربیت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: به طور کلی والدین و مدرسه دو رکن اصلی در تعلیم و تربیت هر دانش آموز به شمار می‌روند که فعالیت یک‌ جانبه هر یک از این دو ناقص و بی‌ثمر خواهد بود. با توجه به اینکه رشد و پیشرفت دانش‌آموزان باید در هر دو نهاد آموزشی خانه و مدرسه انجام و کنترل شود، امیدواریم با هماهنگی و هم‌سویی شما عزیزان فعالیت‌هایی که انجام‌ می شود اهمیت دوچندانی پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار