زنگنه در گفت‌وگو با پانا:

اروپا نیازمند اجماع درباره مذاکرات هسته‌ای است؛ مواضع متفاوت یا متضاد علیه ایران کمکی به آن‌ها نخواهد کرد

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی ‌معتقد است تغییر شرایط در منطقه و اروپا، فضا را بسیار ابهام آمیز کرده است و تصویر روشنی درباره مذاکرات هسته‌ای، هنوز وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۳۱۵۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
اروپا نیازمند اجماع درباره مذاکرات هسته‌ای است؛ مواضع متفاوت یا متضاد علیه ایران کمکی به آن‌ها نخواهد کرد

آناهیتا یاوری - صباح زنگنه در گفت‌وگو با پانا درباره گفت‌وگوی اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: «بحث مذاکرات حقیقتاً نیاز دارد که درباره آن تصمیمی اتخاذ شود و به سرانجام برسد. جمهوری اسلامی ایران که دائم اعلام می‌کند آماده به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم و تعلل آمریکا را دلیل تاخیر این تصمیم‌گیری معرفی می‌کند.»

وی ادامه داد: «اروپا در این میان هم بیشترین ضررها و آثار سوء عدم تصمیم‌گیری را متحمل می‌شود و هم فشار آمریکا که عملاً بسیاری از توان اروپا برای مستقل تصمیم‌گرفتن را می‌گیرد. بنابراین هم نتیجه‌ای از موضوعات مطروحه حاصل نمی‌شود و هم آثار سوء مزیت انرژی در جهان و در اروپا را بیشتر لمس می‌کند و آثارش بر مردم ما نیز روز به روز بیشتر می‌شود. به همین دلیل اروپا نیاز دارد که به یک تصمیم روشنی برسد اما تصمیم روشن مستلزم اجماع اروپا است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «مواضع انفرادی علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با داشتن موضع مشترک تناسب ندارد؛ این تاکتیکی است که اروپا اتخاذ کرده است.»

زنگنه بیان کرد: «قطعاً داشتن مواضع متفاوت یا متضاد کمکی به اروپا نخواهد کرد و البته جمهوری اسلامی ایران نیز نیاز دارد موضوع مذاکرات را به یک نتیجه‌ای برساند. به نظر می‌رسد تغییر شرایط در منطقه و اروپا، فضا را بسیار ابهام آمیز کرده است و تصویر روشنی هنوز وجود ندارد.»

وی ضمن اشاره به اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه دولت بایدن نمی‌تواند به ایران تضمین دهد که دولت آینده آمریکا از برجام خارج نخواهد شد، گفت: «هر رئیس‌جمهوری می‌تواند در حیطه اختیارات خود عمل کند و بیش از آن نمی‌تواند کنگره را به تایید یا تصدیق این توافق مجاب کند همانگونه که در گذشته آقای اوباما نتوانسته بود کنگره را متقاعد کند و تاییدیه‌ای از آن بگیرد. همین اندازه که کنگره مخالفت نکند یا مقررات جدیدی اتخاذ نکند، می‌تواند به عنوان تایید این توافق باشد. البته هر زمان که جمهوری اسلامی ایران ملاحظه کرد که طرف مقابل به این توافق احترام نمی‌گذارد، دستش باز است که تعهدات خود را کاهش دهد.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم و روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و مسائل اخیر در ایران تبادل نظر کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار