در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

انجمن اولیا و مربیان مؤثرترین مسیر برای آموزش اقتصاد خانوار در جامعه است

از مسیر آموزش و پرورش می‌توان خانواده‌ها را با اقتصاد آشنا کرد

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به شرایط تورمی کشور عنوان کرد که انجمن اولیا و مربیان در نهاد آموزش و پرورش می‌تواند مهم‌ترین و مؤثرترین پایگاه آشنایی خانواده‌ها با اقتصاد خانوار باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۵۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
انجمن اولیا و مربیان مؤثرترین مسیر برای آموزش اقتصاد خانوار در جامعه است

این روزها که جامعه با موضوع تورم دست‌به‌گریبان است افراد جامعه مایل‌اند از مصرف‌زدگی دور باشند اما پیش‌ازاین در مورد روش‌های مصرف درست و بهینه آموزشی ندیده‌اند.

از آموزش اقتصاد خانوار غفلت کردیم

لطفعلی بخشی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آشنایی خانواده‌ها با اقتصاد خانوار گفت: «یکی از مباحث مهمی که در جامعه ما اصلاً دیده نشده اقتصاد خانوار است. خانواده در جامعه ما در حوزه مسائل اقتصادی مشکلات بسیار زیادی دارد و ما در این زمینه کار نکرده‌ایم.»

وی با اشاره به تعریف اقتصاد خانوار اظهار کرد: «تعریف اقتصاد خانوار یعنی ازنظر درآمد و هزینه و مسائل اینچنینی خانواده می‌تواند راهکار‌محور بیندیشد به شرط آنکه از پیش با موضوع اقتصاد خانوار آشنایی داشته باشد.»

اگر خانواده‌ای درآمدش کم بود، چه کند

بخشی گفت: «متأسفانه به اقتصاد خانوار کم بها داده‌ایم و در این شرایط اقتصادی طرح این موضوع بسیار راهگشاست. اینکه خانواده‌ای اگر کارکرد و درآمدش کمتر از نیازش بود، چه کند؟ در این زمینه مسائل مختلف دیگری وجود دارد که باید تحلیل شود و راهکار برای آن پیدا کرد.»

از مسیر آموزش و پرورش می‌توان خانواده‌ها را با اقتصاد آشنا کرد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقش مهمی در آشنایی خانواده‌ها با راهکارها و روش‌های اقتصاد خانوار دارد، عنوان کرد: «در آموزش و پرورش مهم‌ترین نهادی که می‌تواند در آموزش اقتصاد خانوار مؤثر باشد، انجمن اولیا و مربیان است که با والدین دانش‌آموزان ارتباط مستقیم دارد و از همین مسیر آموزش و پرورش می‌تواند اقتصاد خانوار را آموزش دهد.»

وی افزود: «در کشورما جمعیت زیادی بیکار هستند و جمعیتی هستند که اشتغال دارند. می‌توان راه‌های جایگزینی را پیدا کرد و به جامعه ارائه کرد تا مشکلات را کم کرد.»

روش درست پس‌انداز در اقتصاد خانوار

بخشی گفت: «یکی از ویژگی‌های هر خانواری پس‌انداز است. در شرایط فعلی منطقاً سرمایه‌ای که در بانک پس‌انداز شده است با توجه به تورم موجود قطعاً پول آب می‌شود و از بین می‌رود پس بهتر است پس‌انداز در مسیری سرمایه‌گذاری شود که ارزشش حفظ شود مانند بورس که متأسفانه در کشور ما خراب شده است.»

وی افزود: «حتی در موضوع بورس هم آموزش‌هایی که در اقتصاد خانوار وجود دارد می‌توانست مانع ضرر و زیان بسیاری از خانواده‌ها شود. ما به خانوار نگفته‌ایم نباید خودشان مستقیم با بورس کار کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که سود 20 درصد و بیشتر دارند اما مطمئن هستند و از این روش باید وارد می‌شدند. نمونه‌های اینچنینی گسترده و مهم است و باید در خانواده‌ها آموزش داده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار