در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

محمود مروتی: جشنواره تجسمی جوانان بیست و نهم به دنیای امروز نزدیک‌تر است

تهران (پانا) - محمود مروتی معتقد است همانطور که یک فیلم مستند خوب دارای پژوهش و تحقیق قوی است، در این دوره از جشنواره جوانان نیز هنرجوهای جوان رها نمی‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۱۴۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
محمود مروتی: جشنواره تجسمی جوانان بیست و نهم به دنیای امروز نزدیک‌تر است

نیلوفر نصیریان/ محمود مروتی هنرمند عکاس، استاد کارگاه و داور بخش عکس بیست و نهمین جشنواره تجسمی جوانان ایران در گفت‌وگو با پانا ضمن ارائه گزارشی از کارگاه سه روزه عکاسی در جشنواره بیست و نهم، درباره تفاوت‌های این دوره با دوره‌های پیشین گفت:«آنچه که قبلاً در جشنواره جوانان وجود داشت، این بود که پس از پایان کارگاه‌ها، تعدادی از هنرجویان برگزیده می‌شدند و پس از اتمام جشنواره همگی به دنبال کار خودشان می‌رفتند اما در این دوره روش متفاوتی اعمال شد که به دنیای امروز نزدیک‌تر است.»

وی افزود: «همانطور که یک فیلم مستند خوب دارای پژوهش و تحقیق قوی است، در این دوره از جشنواره جوانان نیز هنرجوهای جوان رها نمی‌شوند و همه هنرجوها (در همه رشته‌ها) تا مدت‌ها با یکدیگر تعامل خواهند داشت. در نهایت در آذرماه نیز قرار است نمایشگاهی از کلیه آثار خلق شده که با تعامل استادان به سرانجام رسیده‌اند، برگزار شود.»

این هنرمند بیان کرد: «در این دوره آثار هنرمندان جوان مبتنی بر موضوعاتی است که در چارچوب تعامل به آنها ارائه شده است. البته ما هیچ‌یک از هنرجوها را محدود نمی‌کنیم؛ آنها قرار است در یک قالب مشخص و در عین‌حال با نگاهی باز و خلاقانه، آثار خود را خلق کنند و به نمایش بگذارند. در مدت باقی‌مانده تا موعد برپایی نمایشگاه، رابطه ما با هنرجوها در شبکه‌های اجتماعی تعاملی به صورت رابطه استاد و شاگردی ادامه می‌یابد.»

مروتی در ادامه پیشنهاد داد: «شاید بهتر ‌بود طبقه‌بندی هنرجوها به شیوه دیگری انجام می‌شد و مثلا نوجوانان و جوانان را در کنار یکدیگر قرار نمی‌دادیم؛ چراکه این دو طیف با توجه به مقوله روانشناسی رشد و تغییرات مربوط به گذار از سن نوجوانی به جوانی، نوع و نحوه بروز خلاقیتشان با یکدیگر تفاوت دارد. بر این اساس، رشد انسان‌ها با توجه به شرایط اجتماعی، محیطی و فرهنگی با یکدیگر متفاوت است و این نوع طبقه‌بندی برای من از اهمیت برخوردار است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتظاری که در جلسه انتخاب و داوری آثار هنرجوها نسبت به آنها پیدا کرده، در بخش کارگاهی جشنواره برآورده شده است یا خیر، گفت: «در جلسه داوری سعی کردیم هنرجوهایی را انتخاب کنیم که موضوع خاصی داشته باشند و به مخاطب شوک وارد کنند. در هر حال از هنرجوهای کارگاه عکاسی راضی هستم و همانگونه که انتظار داشتیم، پیش رفتیم.

داور بخش عکاسی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره را جوان‌گرایی و تعامل رشته‌ها با یکدیگر دانست و توضیح داد: با وجود اینکه در این دوره از جشنواره علاوه بر جوانان، نوجوانان نیز حضور داشتند، من حضور آنها را به فال نیک می‌گیرم. همچنین لازم است از کلیه دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم؛ زیرا آنها فضایی را پدید آوردند که هنرجوهای رشته‌های مختلف با یکدیگر تعامل و ارتباط داشته باشند.»

مروتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علاقه خود به رشته نگارگری سخن گفت و یادآور شد: «من از قدیم هنر نگارگری را دوست داشتم و همواره مایل بودم که آن را تجربه کنم. خوشبختانه در این دوره از جشنواره شاهد بودم که هنرجوهای رشته‌های مختلف چقدر به نگارگری علاقه نشان دادند. از آقای رحیمیان دبیر هنری جشنواره به خاطر اینکه رشته‌هایی مانند نگارگری و هنرهای جدید را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده بود نیز تشکر می‌کنم.»

مروتی در پایان تأکید کرد: «در بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، رابطه استاد شاگردی نه به معنای قدیمی آن، بلکه نوع تازه‌ای از تعامل میان استاد و شاگرد حکم‌فرما بود و من فکر می‌کنم این نوع تعامل هم برای هنرجوها و هم برای استادان دارای اهمیت بوده است و همه ما چیزهایی را از همدیگر یاد گرفته‌ایم.»

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری محمد مهدی رحیمیان، در 11 رشته ارتباط تصویری یا پوستر، تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری شامل نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب و هنرهای جدید شامل ویدیو آرت، چیدمان و هنرمحیطی تا آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار