یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با پانا:

احیای تغذیه رایگان در مدارس توسط آموزش و پرورش ارزشمند و قابل تقدیر است

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه، پیگیری و اقدام وزارت آموزش و پرورش برای توزیع تغذیه رایگان در مدارس کشور را ارزشمند و قابل تقدیر دانست.

کد مطلب: ۱۳۱۳۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
احیای تغذیه رایگان در مدارس توسط آموزش و پرورش ارزشمند و قابل تقدیر است

دکتر محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوییم "عقل سالم در بدن سالم است"؛ به این معنا که برای داشتن بدنی سالم یکی از نیاز‌ها تغذیه لازم است، مخصوصاً برای بچه‌ها و دانش‌آموزان که در حال رشد جسمانی هستند و احتیاج به مواد غذایی بیش‌تری دارند.»

وی با بیان اینکه شواهد علمی نشان داده است که بین هوش، دانش و تغذیه رابطه مستقیمی وجود دارد. افزود: «همانطور که اگر یک ساختمان را با مواد اولیه درست و خوب نسازید، زودتر فرسوده می‌شود، در مورد بدن بچه‌ها نیز هم همینطور است، یعنی اگر تغذیه سالم نداشته باشند قدشان به اندازه کافی رشد نمی‌کند، اندام‌هایشان به تکامل نمی‌رسد و رشد مغزی کامل نخواهد داشت، بنابراین حداقل‌هایی را باید دریافت کنند که یکی از آن‌ها پروتئین است.»

انتظاری ادامه داد: «شیر از بهترین منابع پروتئین است. تمام موجودات شیرخوار تقریبا حداکثر رشد را وقتی که شیر مصرف می‌کنند، خواهند داشت. برای مثال قد کودک تازه متولد شده‌ بعد از یک‌سالگی حدود یک و نیم برابر می‌شود و قد او ظرف دو سال حدود نصف دوران بلوغش خواهد شد. همچنین وزن او ظرف یکسال ۳ برابر می‌شود و تمام این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که کودک شیرخوار است. بنابراین شیر یکی از مقوی‌ترین غذاها محسوب می‌شود.»

این متخصص تغذیه یادآور شد: «برای رشد کودک علاوه بر پروتئین، منابع خوب ویتامین‌ها نیز باید تامین شود. بچه‌ها چه در دوران ابتدایی و چه در مقطع دبیرستان باید غذای کافی دریافت کنند. در درجه اول غذاهایی که در واقع خود انرژی است و در درجه دوم غذاهایی که غنی از پروتئین، املاح و ویتامین‌ها باشد.»

انتظاری در‌ پاسخ به این سوال که احیای تغذیه رایگان در مدارس که توسط آموزش و پرورش انجام شده است به چه میزان می‌تواند در رشد کودکان دانش‌آموز مفید باشد، گفت: «احیای این موضوع در هر حدی که باشد کار خوبی است، بسیاری از خانواده‌ها به دلایل اقتصادی، فرهنگی و علمی نمی‌دانند چه غذاهایی برای کودکان مفید است، به عنوان مثال تخم مرغ یک غذای کامل است اما خانواده‌ها به دلیل این که از مفید بودن آن به میزان کافی اطلاع ندارند از گذاشتن آن در سبد غذایی کودک خود غفلت می‌کنند. بنابراین در هر حدی که دولت و آموزش و پرورش در موضوع تغذیه وارد شوند و با کار کارشناسی و با نظر متخصصان سعی کنند تغذیه‌ای سالم را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند، ارزشمند و قابل قدردانی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار