مسمومیت 940 نفر مشهدی با گاز مونو اکسیدکربن از سال گذشته تاکنون

خبرگزاری پانا: با شروع فصل زمستان یکی از اتفاقاتی که در صدر حوادث قرار می‌گیرد گازگرفتگی با گاز مونواکسیدکربن است.

کد مطلب: ۱۳۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، علی‌رغم فرهنگ‌سازی‌های فراوان در زمینه رعایت نکات ایمنی و پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز حادثه در فصل زمستان با گازCO از سال گذشته تاکنون 940 نفر از شهروندان مشهدی دچار گازگرفتگی شده‌اند که این آماری نگران‌کننده است.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: گاز مونواکسید کربن که اصلی‌ترین علت گاز گرفتگی است از احتراق ناقص صورت می‌گیرد به گونه‌ای که سوختن کامل زمانی صورت می‌گیرد که اکسیژن کافی در فضا وجود داشته باشد.

آتشپاد حسن جعفری افزود: با توجه به اینکه در فصول سرد سال حوادث گاز گرفتگی بیشتر رخ می‌دهد شهروندان باید به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه نکات ایمنی و پیشگیرانه را رعایت کنند.

وی ادامه داد: وجود گاز CO از 5PPM سردرد و تا 1200PPM سبب فوت فرد در عرض سه دقیقه می‌شود.

وی گفت: یکی از نکاتی که شهروندان باید قبل از نصب هرگونه وسایل گرماسوز مانند بخاری رعایت کنند، چک کردن مسیر دودکش است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه شهروندان می‌توانند مسیر دودکش بخاری را توسط نور چراغ قوه و یا رها کردن جسم سنگین چک کنند، گفت: همچنین باید توجه داشت که به منظور هرگونه بسته شدن دودکش بخاری از کلاهک اچ استفاده نمایند و در کنار آن این کلاهک باید 80 تا 100سانتی‌متر از کف پشت‌بام بالاتر باشد.

جعفری با اشاره به اینکه شهروندان نباید از مسیر دودکش بخاری انشعابی ایجاد کنند، ادامه داد: در صورتی می‌توان اقدام به این کار کرد که همراه با انشعاب به طبقات بالا قطر آن نیز افزایش پیدا کند.

وی در خصوص نکات ایمنی نصب لوله بخاری نیز گفت: لوله بخاری باید به صورت عمودی به دودکش نصب شود در غیر این صورت عمل مکش را به خوبی انجام نمی‌دهد و باعث بروز حادثه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد استفاده از بخاری‌های بدون دودکش را ایمن ندانست و گفت: استفاده از این نوع بخاری‌ها در منازل و اتاق‌های خواب توصیه نمی‌شود چرا که به دلیل رفت و آمد کم اکسیژن کافی در هوا وجود ندارد.

جعفری اضافه کرد: بخاری‌های بدون دودکش دارای سیستم ODS هستند که به محض کم شدن اکسیژن هوا سبب خاموش شدن خودکار بخاری می‌شوند اما استفاده از آن‌ها در منازل توصیه نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه شعله بخاری رنگ آبی داشته باشد، بیان کرد: در صورتی که شعله بخاری به رنگ قرمز درآمد نشان از کمبود اکسیژن در هوا و احتراق ناقص است لذا شهروندان باید وسایل گرمایشی خود را دوباره چک کنند.

جعفری در خصوص استفاده از شومینه به عنوان وسایل گرمایشی در منازل نیز گفت: شومینه به عنوان یکی از وسایل گرمایشی دارای شعله عریان شناخته می‌شود به گونه‌ای که بدون هیچ محفظه‌ای محصولات احتراق را در فضا پخش می‌کند که این امر احتمال بروز حادثه را نیز دارد و سبب اتلاف انرژی نیز می‌شود.

وی گفت: بالای شومینه محفظه‌ای به منظور خروج محصولات احتراق سوخت تعبیه شده است که برخی از شهروندان به منظور عدم اتلاف انرژی این محفظه را به طور کامل می‌بندند.

به گفته جعفری بستن کامل این محفظه به دلیل عدم خروج گاز مونواکسید کربن باعث بروز حادثه و گازگرفتگی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد یکی از بهترین وسایل گرمایشی را شوفاژ دانست و اضافه کرد: شوفاژ یک سیستم حرارت مرکزی است به گونه‌ای که در یک مکان خاص عمل احتراق انجام می‌شود.

جعفری در توضیح عملکرد این وسیله گفت: شوفاژ آب را به صورت غیر مستقیم گرم و در رادیاتور اتاق گرما را پخش می‌کند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار