یک کارگردان برنامه تلویزیونی:

یک کارگردان باید مدیریت خوبی داشته باشد

تهران(پانا) - کارگردان برنامه تلویزیونی ساعت صفر، با تاکید بر اینکه کارگردان تلویزیونی مستلزم ویژگی‌ها و توانمندی‌های خاصی است؛ داشتن مدیریت مطلوب را از مهمترین ویژگی‌های یک کارگردان دانست.

کد مطلب: ۱۳۱۲۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
یک کارگردان باید مدیریت خوبی داشته باشد

امیرحسین اکاتی، کارگردان برنامه تلویزیونی ساعت صفر گفت: یکی از شاخه های کارگردانی، کارگردانی تلویزیون است، کارگردان تلویزیون باید بهترین فرم را از نظر بصری روی آنتن ببرد. با توجه به محتوا و فضای جغرافیایی که برنامه دارد باید بهترین فرم را برای آن خلق کنیم پس شناخت دو موضوع یعنی محتوا و جغرافیا برنامه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کارگردانی تلویزیون با سینما و مستند فرق دارد، افزود: دومین ویژگی شناخت مدیوم تلویزیون و سومین ویژگی، شناخت ابزارهایی هستند که با آن قرار است فرم برنامه را ایجاد کنند. منظور از ابزار تمامی تجهیزات نوری، تصویری و صداست که در استودیو وجود دارد تا دست کارگردان را باز بگذارد. همچنین، یک کارگردان باید مدیری خوب باشد، یعنی بتواند با همه عوامل خود به خوبی درارتباط باشد و در تمامی لحظه‌ها و شرایط، بهترین تصمیم را بگیرید.

اکاتی درباره هدف از ساخت برنامه ساعت صفر اضافه کرد: هدف از ساخت برنامه ساعت صفر، برنامه گفت و گو محور و چالشی است و رویکرد اصلی برنامه نیز پرداختن به معضلات، موضوعات و دغدغه نوجوانان است و در نهایت این خود نوجوانان هستند که درباره موضوعات راه حل می‌دهند.

وی بیان کرد: در برنامه های متفاوتی که برای نوجوان ساخته می شود بیشتر از جنبه های مختلف موضوعات و مسائل نوجوانان نگاه می‌شود. از منظره خانواده ، آموزشی و دیگر جنبه‌ها ولی از منظر خود نوجوان کمتر دیده شده و سعی ما بر این است که خود نوجوانان در یک کشف و شهود به راه حل برسند. در هر قسمت برنامه سه بخش داریم، هر بخش شامل یک بازی است. در هر بازی به یک نکته می‌رسیم که این نکته ها را کنار هم می‌گذاریم مانند پازل و به یک جمع بندی در پایان می‌رسیم که در زندگی نوجوان قابل لمس و اجراست.

وی افزود: انگیزه خلق یک اثر از نظر فرمی جذابیت زیادی دارد. به عنوان یک کارگردان باید کاری بسازی تا مخاطب با شما و اثرتان ارتباط برقرار کند.

ابن کارگردان بیان کرد: از سنین نوجوانی در تلاش برای کسب علم و تجربه بودم تا بتوانم کارگردانی کنم. مهمترین انگیزه من علاقه به فضای کارگردانی و خلق یک اثر خوب برای مخاطب و همراه کردن او به عنوان بیننده با اثر است. برای همین همیشه سعی می‌کنم با دقت نظر و وسواس در کار جلو بروم.

امیر حسین اکاتی ادامه داد: دوست دارم برنامه هایی مانند برنامه ساعت صفر، برنامه های هپینیگ شو را کارگردانی کنم، چون یک موضوع جذابی با عنوان کشف کردن در این برنامه ها قرار دارد که در پس آن چالش های زیادی تجربه می کنید و باعث می‌شود از لحاظ بصری موضوعات و موقعیت های جذابی را برای مخاطب بسازیم. در این نوع برنامه ها پرسش و پاسخ زیادی شکل می گیرد و در این پرسش و پاسخ رفت و آمد بین افراد زیاد است و باعث می شود یک دوربین توصیفی از محیط داشته باشیم که این دوربین بهترین فضا را برای مخاطب از لحاظ بصری خلق کند.

اکاتی اظهار کرد: از دوران نوجوانی سینما را دوست دارم و دنبال می کنم و علاقه زیادی به کارهای مارتین اسکورسیزی کارگردان هالیوودی و اصغر فرهادی در سینمای ایرانی داشتم و دارم. این دو نفر از لحاظ کاری مورد علاقه من هستند و به لحاظ شخصیت و نظم کاری هم برای من متفاوت هستند. در میان کارگردان های تلویزیون نیز مرتضی درخشان نکات فراوانی به من آموزش دادند، ایشان کارگردان برنامه خندوانه و دورهمی بودند و بسیار با تجربه و خوش ذوق هستند.

وی در پایان افزود: مهمترین نکته برای شناخت دنیای نوجوانان این است که باید یک شناخت دقیقی از ویژگی ها، دغدغه ها، مسائل و موضوعاتی که در این سنین است باید داشته باشید تا بتوانید یک برنامه تولید کنید که نوجوان پای برنامه بنشیند و برنامه را ببیند. چون تولید کردن برنامه علاوه بر سرگرمی باید یک دستاورد برای مخاطب هم داشته باشد. چیزی که نوجوان ایرانی امروز دنبالش است.
باید محتوا و فرمی که در اختیار نوجوان می گذاریم باعث شود نوجوانان پای برنامه بنشینند و برنامه را همراهی کنند.

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار