اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

پاندمی کرونا در مرحله کنترل

تهران (پانا) - با تک‌رقمی شدن آمار فوتی‌های روزانه کرونا در چند روز اخیر، متولیان نظام سلامت اعلام کردند که بیماری کرونا در مرحله کنترل قرار دارد اما همچنان این ویروس در حال چرخش در کشور است و این به معنای خاموشی ویروس کرونا و پایان پاندمی نیست.

کد مطلب: ۱۳۱۲۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
پاندمی کرونا در مرحله کنترل

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد هفت میلیون و ۵۴۷ هزار و ۹۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۴۱۶ بیمار جان خود را از دست دادند و تاکنون هفت میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۹ نفر از بیماران از این بیماری بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت درمان قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

وزارت بهداشت درباره میزان واکسن کرونای تزریق شده در کشور نیز اعلام کرد که تاکنون ۶۵ میلیون و ۸۱ هزار و ۶۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا، ۵۸ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۵۷ نفر دُز دوم واکسن کرونا و ۳۱ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۱۵ نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، با این حساب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۲۵۷ دُز رسیده است.

افزایش شهرهای با وضعیت آبی

در هفته‌ای که سپری شد جدیدترین نقشه شهرهای کرونایی کشور از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. در این راستا مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز مانند هفته‌های گذشته، صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز در عدد ۲۰ شهر باقی مانده است و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و در عین حال تعداد شهرهای با وضعیت آبی نیز افزایش یافته است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۵۷ به ۲۲۹ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۷۱ به ۱۹۹ شهر رسید.

تجویز ۲ نوبت واکسن کرونا برای دانش‌آموزان

سال تحصیلی جدید از ابتدای هفته‌ای که گذشت به‌طور رسمی و پس از دو سال از شیوع کرونا، به‌صورت حضوری آغاز شد. در این هفته پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: براساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا و کمیته ملی واکسن کووید١٩ تجویز ۲ نوبت واکسن کرونا به دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی توصیه می‌شود. به گفته وی، واکسن‌های مجاز در گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال شامل پاستوکووک و سینوفارم است. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تجویز نوبت سوم دانش‌آموزان اظهار کرد: تزریق واکسن کووید ۱۹ در این گروه سنی صرفا برای افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای ضرورت دارد.

ایجاد خانه‌های محیط زیست در کشور

سند تحول محیط‌زیست در دستور کار دوره جدید مدیریتی سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و بنا به گفته مسئولان این سازمان، حوزه دانش‌آموزی اولویت حفاظت از محیط زیست است و در سند ارتقای فرهنگ محیط‌زیست تکالیفی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که در کمیته تخصصی مباحث آموزش و پرورش دنبال می‌شود و در تفاهم‌نامه جدید سازمان محیط زیست و آموزش‌وپرورش به این مساله توجه شده است. سید ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست از راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در این سازمان خبر داد و گفت: مکان‌هایی به‌منظور محل تجمع برای فعالان محیط زیست در نظر گرفته می‌شود تا در رده‌های سنی مختلف از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان در ساعت‌های مختلف در آن حضور داشته باشند و تحت آموزش‌های زیست‌محیطی قرار بگیرند. مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: در طرح خانه‌های محیط زیست، دانش‌آموزان در اولویت قرار دارند و مهم‌ترین رده سنی هستند که تحت آموزش قرار می‌گیرند. محیط زیست، آموزش و دانش‌آموزان سرمایه‌های عظیمی در کشور هستند که با طرح مذکور و مشارکت تشکل‌های مردمی، این سرمایه‌ها حفظ خواهند شد.

پذیرش چهارمین ملک شهرداری تهران در بورس کالا

رو ۲۳ شهریور ماه، اولین عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا انجام شد. هر دو ملک در کمتر از یک ساعت پس از عرضه با در صد رقابت ۴۲/۲۲ درصد به فروش رسیدند. همچنین فروش املاک از طریق بورس کالا، ابزار مالی جدیدی است که دارای حداکثر شفافیت در فروش املاک است و املاک خریداری شده نهایتاً ظرف مدت ۳ ماه به نام خریدار انتقال پیدا می کند. پس از پذیرش و عرضه دو واحد مسکونی شهرداری تهران در اواسط مرداد و یک ملک دیگر آن در اوایل شهریور در بازار فرعی بورس کالا، چهارمین ملک شهردای در هفته‌ای که گذشت در بورس کالا پذیرش شد. بر این اساس یک واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه کمیته عرضه در ۲۹ شهریور ١۴٠١ مورد تصویب قرار گرفت.

ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در خیابان مولوی

ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در پایتخت یکی از برنامه‌های مدیریت شهری است که برای ساماندهی وضعیت تردد موتورسیکلت‌های شهر تهران در دستور کار شهرداری قرار دارد. مجتبی شفیعی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در هفته‌ای که گذشت از ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در خیابان مولوی خبر داد و گفت: براساس مصوبه شورای ترافیک در خیابان مولوی این خط پیش‌بینی شده و بر اساس طراحی‌ها 2.5 متر از عرض خیابان به این امر اختصاص پیدا می‌کند.

تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران

شهردار تهران هفته‌ای که گذشت احکام جدیدی را صادر کرد. در این راستا جلال بهرامی به سمت معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منصوب شد. علیرضا جاوید به عنوان معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، مجید باقری به عنوان سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهر تهران، لطف‌الله فروزنده نیز به عنوان معاون مالی شهردار تهران معرفی شد و حسین نظری به عنوان معاون خدمات شهری منصوب شدند. زاکانی همچنین طی حکمی یک سال دیگر «محمدامین توکلی‌زاده» را در معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران ابقا کرد. حکم «حمیدرضا صارمی»، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز به مدت یک سال تمدید شد.

40 هزار مدرسه تحت پوشش طرح «یاریگران زندگی»

بدون تردید مدرسه نقش مهمی در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله آسیب اعتیاد دارد و آموزش نقش غیرقابل انکاری در برنامه‌های کاهش تقاضا و پیشگیری اولیه از گرایش دانش‌آموزان به سمت اعتیاد دارد که این مساله به‌خوبی در طرح یاریگران زندگی لحاظ شده است. «یاریگران زندگی» عنوان طرحی است که در قالب آن، از ظرفیت‌ سازمان‌های مردم‌نهاد برای پیشگیری از اعتیاد با مشارکت نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر دستگاه‌ها در سراسر کشور استفاده می‌شود زیرا طبق نظر کارشناسان لازم است محور همه برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکلهای خودجوش و داوطلبانه مردمی باشد. ستاد مبارزه با مواد مخدر با طراحی و اجرای طرح «یاریگران زندگی»، مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد را در گام اول در 40 هزار مدرسه در سطح کشور و در دوره‌های اول و دوم متوسطه و ابتدایی اجرا کرده است. طبق گفته اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرای طرح یاریگران زندگی از طریق آموزش مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در بیش از 40 هزار مدرسه در سطح کشور از جمله این برنامه‌های ستاد در یکسال دولت مردمی بوده است تا برای آموزش به دانش‌آموز در حوزه اعتیاد نیز گام‌های دیگری برداشته شود. پیش‌بینی شده ۸۰ هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

ایجاد شعب ویژه رسیدگی به جرایم علیه امنیت عمومی

در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر مقابله با عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب‌طلب حرفه‌ای، مخلان آرامش شهروندان و امنیت روانی مردم در چهارچوب موازین قانونی و بدون اغماض و کوتاهی، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران از استقرار شعب ویژه رسیدگی به جرایم علیه امنیت عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادگاه انقلاب و دادگاه تجدیدنظر خبر داد. علی القاصی در هفته‌ای که گذشت با اعلام این خبر گفت: به مسئولان واحدهای قضایی مرتبط با این حوزه و ضابطین تاکید موکد شده تا اقدامات لازم در جهت شناسایی و برخورد با عناصر کلیدی و دخیل در برهم زدن آرامش روانی جامعه در بستر فضای مجازی انجام شود.

تکذیب آزادکردن زندانیان اشنویه

در هفته‌ای که گذشت، رسانه‌های وابسته به جریان معاندین مدعی بروز اتفاقاتی از جمله از دست خارج شدن کنترل شهر اشنویه شدند. در همین رابطه پیگیری‌های قوه قضاییه از دادگستری آذربایجان غربی نشان می‌دهد، در روزهای اخیر اغتشاشگران به ۳ پایگاه بسیج در شهر اشنویه حمله کرده‌اند که در پی این اقدامات ضد امنیتی چندین نفر دستگیر شده‌اند و کنترل شهر به صورت کامل با نیروهای انتظامی بوده و شرایط کاملا عادی است. همچنین ادعای دیگری با عنوان هجوم اغتشاشگران به زندان مرکزی شهر اشنویه و آزاد کردن زندانیان در فضای مجازی منتشر شده که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این خبر عاری از صحت است و زندانیان مرکزی این شهرستان در امنیت کامل به سر می‌برند.

صدور کیفرخواست برای ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید فخری‌زاده

محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود که در تاریخ هفتم آذر سال ۱۳۹۹ توسط عناصر تروریست مسلح وابسته به استکبار جهانی در شهر آبسرد ترور شد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. علی صالحی، دادستان تهران در هفته‌ای که سپری شد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید فخری‌زاده خبر داد و گفت: اتهام این ۱۴ نفر در پرونده ترور شهید فخری‌زاده، «مشارکت در افساد فی‌الارض»، «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی» «تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «اقدام علیه امنیت ملی» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار