نویسنده کتاب نگین ۴۴۴:

گردان امام‌ حسین، هویت تاریخ دفاع مقدس در گلوگاه است

گلوگاه (پانا)- نگارنده کتاب نگین ۴۴۴ گفت حفظ و ضبط عملکرد گردان امام‌ حسین در دوران دفاع مقدس هدف اصلی نگارش این کتاب است؛ گردان امام حسین هویت تاریخ دفاع مقدس گلوگاه است.

کد مطلب: ۱۳۱۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
گردان امام‌ حسین، هویت تاریخ دفاع مقدس در گلوگاه است

مهدی رضا خادملو، پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس و نگارنده کتاب ۴۴۴ درباره تاریخچه و عملکرد گردان دفاع مقدس لشکر ۲۵ کربلا سپاه کربلا مازندران در گردهمایی فرماندهان و رزمندگان این گردان گفت: گردان امام حسین یکی از ارکان مهم این شهر در دوران دفاع مقدس است که ۳۶۱ فرمانده و رزمنده دفاع مقدس از گلوگاه در این گردان عضو بودند.

خادملو‌ عنوان کرد: در این گردان علاوه بر فرماندهان و رزمندگان گلوگاهی، رزمندگان از شهرهای دیگر همانند بابلسر، فومن، بهشهر، کردکوی و شهرها و نقاط دیگر حضور داشتند.

وی بیان کرد: این گردان در تاریخ دفاع مقدس ۹ فرمانده را تجربه کرد و ۱۱ عملیات آفندی و ۱۴ عملیات پدافندی را اجرا کرد.

وی در خصوص کتاب تاریخ گردان که در آستانه چاپ قرار دارد، گفت: نگارش این کتاب فرآیند طولانی و پیچیده ای را پشت سر گذاشت؛ در نگارش آن از ۹ کتاب و منبع که شامل منابع تاریخ مکتوب و خاطرات بود نیز بهره بردم.

مهدی رضا خادملو بیان کرد: دست نوشته های باقی مانده از رزمندگان و شهدا، اسناد و اطلاعات مراکزی همانند بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مصاحبه با فرماندهان و رزمندگان و خانواده های شهدا از جمله منابع دیگر نگارش این کتاب هستند.

خادملو‌ افزود: بخش زیادی از رزمندگان گردان امام حسین از فیلم های باقی مانده از دوران دفاع مقدس و تعدادی از شهدای گردان نیز از دست نوشته های رزمندگان شناسایی شدند.

وی همچنین در خصوص محتوای کتاب نگین ۴۴۴ گفت: در این کتاب به لشکر ۲۵ کربلا سپاه مازندران که گردان امام حسین وابسته به این لشکر است، معرفی عملیات ها و عملکرد گردان، نحوه شهادت برخی از نیروهای گردان و برخی از اتفاقات خاص عملیات ها پرداخته شده است.

وی با انتقاد از عدم شناخت این گردان برای نسل نوجوان و جوان در شهرستان گلوگاه گفت: شهدا و رزمندگان این گردان افتخارات این سرزمین و قهرمانان واقعی دفاع از وطن هستند، اما در این سال ها کمتر تلاشی برای معرفی آنان شده است، حتی یک خیابان در شهرستان به نام این گردان وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به رسالت معلمی خود، احساس وظیفه کردم که برای معرفی همرزمانم به نگارش کتاب بپردازم.

در ابتدای این گردهمایی نیز نورمحمد کلبادی نژاد یکی از فرماندهان گردان امام حسین در دوران دفاع مقدس به بیان خاطرات جنگ پرداخت؛ همچنین یکی از اعضای کارگروه چاپ کتاب نگین ۴۴۴، مساعدت مالی متولیان فرهنگی، خیران، رزمندگان و شهروندان را برای چاپ این کتاب خواستار شد.

در حاشیه این گردهمایی، نمایشگاه عکسی از رزمندگان و شهدای دفاع مقدس در محوطه فاطمیه مسجد ولیعصر شهرستان گلوگاه برپا شد.

خبرنگار: اویس خادم لو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار