علت درد ماهیچه پا در شب چیست؟

تهران (پانا) - پاها یکی از پُرکارترین اندام‌های بدن هستند که روزانه انسان را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر جا‌به‌جا می‌کنند؛ از این رو یک عضو مهم در بدن هستند که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد اما با این وجود معمولا تا زمانی که در این اندام دردی احساس نشود به آن توجه نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۱۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
علت درد ماهیچه پا در شب چیست؟

گرفتگی و درد ماهیچه پا یکی از شایع‌تری علت‌های پا درد در شب است که به آن گرفتگی کنترل نشده عضلات پا نیز گفته می‌شود. گرفتگی عضلات و یا ماهیچه پا در شب ممکن است در هر جایی از عضلات پا اتفاق بیفتد اما اغلب در ماهیچه‌های ساق پا رخ می‌دهد. ماهیچه‌های سفت شده پا باعث ناراحتی یا درد متوسط و شدید در آن ناحیه می‌شوند که بیمار از داشتن یک خواب راحت باز‌می‌‌دارد.

از جمله شایع ترین عوامل و دلایلی که موجب درد و گرفتگی ماهیچه پا می‌شود شامل:

کار کشیدن بیش از حد از ماهیچه‌های پا

ورزش‌های سنگین و سخت، انجام تمرین در سطح بالا، ایستادن طولانی مدت در برخی مشاغل و... از جمله عواملی هستند که در برخی افراد موجب گرفتگی و درد شدید در ماهیچه پا می شوند. احتمال گرفتگی و خستگی در طول روز نیز وجود دارد اما در هنگام شب این گرفتگی بیشتر نمایان می شود.

بی‌تحرکی و عدم فعالیت در طول روز

بی‌تحرکی و نشستن طولانی مدت موجب ضعیف شدن ماهیچه شده و خطر بروز گرفتگی‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین در افرادی که خیلی بی تحرک هستند و ورزش نمی‌کنند ماهیچه‌ها بیشتر در معرض کشش و آسیب قرار دارد.

بارداری

گرفتگی و درد ماهیچه خصوصا شب یکی از شایع ترین درد‌ها در زنان باردار است که به دنبال کاهش مقدار مواد معدنی در بدن رخ می‌دهد. خانم‌های باردار باید توجه داشته باشند برای پیشگیری از ابتلا به چنین دردهای خصوصا در ماه های آخر بارداری از مواد حاوی کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنند.

عوارض جانبی برخی داروها

برخی داروها همچون ناپروکسن، تری پاراتاید، رالوکسیفن، آیرون ساکروز داخل وریدی، پرگابالین از جمله داروهایی هستند که یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی شان گرفتگی و درد عضلات است.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن احتمال گرفتگی و درد نهایت درد شدید در ماهیچه های پا در طول شب بسیار است. عموما افراد پیر برای انجام یک دوره فعالیت بدنی کوتاه مدت دچار چنین مشکلاتی می شوند.

کم‌آبی بدن

آب کافی تاثیر بسیار مخربی بر عملکرد ماهیچه‌ها دارد زیرا 75 درصد بافت عضلانی بدن ما از آب تشکیل شده است که به عضلات امکان انقباض و انبساط می‌دهد. به همین جهت نوشیدن آب کم در طول روز یکی از مهم‌ترین دلایل گرفتگی شبانه است.

همچنین وجود آب برای گردش بهتر مواد مغذی در بدن ضروری است با کم‌شدن آب مورد نیاز بدن عضلات از مواد مغذی محروم می‌مانند و همین مساله موجب درد پا در شب می‌شود.

قرار گرفتن وضعیت نامناسب بدن

نشستن و خوابیدن در وضعیت نامناسب باعث می‌شود حرکت و جریان خون به پاها محدود شود. برای اینکه دچار چنین دردهای در طول شب نشوید حتما وضعیت نشستن و خوابیدن خود را اصلاح کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار