امام جمعه قنوات قم‌ در گفت‌وگو با پانا تأکید کرد:

ضرورت تقویت ارتباط ‌بین مدرسه، خانواده و مسجد

آموزش و پرورش کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است‌/ باید دستگاه‌های مختلف برای اجرای سند تحول بنیادین به کمک آموزش و پرورش بیایند

تهران (پانا) - امام جمعه قنوات قم با بیان اینکه آموزش و پرورش کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است، گفت آینده کشور ‌به تلاش آموزش و پرورش وابسته است و هیچ دستگاهی به این اندازه حائز اهمیت نیست.

کد مطلب: ۱۳۰۹۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تقویت ارتباط ‌بین مدرسه، خانواده و مسجد

‌حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به گذشت بیش از 10 سال از ابلاغ سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، بیان کرد: «با گذشت این همه سال متأسفانه این سند به‌طور کامل اجرایی نشده است و تحولی که می‌بایست در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، رخ نداده است. در آموزش و پرورش باید تربیت یک انسان مومن، معتقد به معاد، ذات اقدس الهی و نبوت به‌عنوان اصول مدنظر قرار گیرد و برای انسان و مسئولیت‌هایی که در پیش دارد؛ حقایقی ایجاد شود. نظام تعلیم و تربیت باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و بر فرد، خانواده، جامعه و... تاثیرگذار باشد و با ایجاد تحولات، آن‌ها را به تعالی برساند.»

وی گفت: «با کمک آموزش و پرورش، باید افرادی برای اداره کشور تربیت شوند زیرا این کشور به مدیر، متخصص و... نیاز دارد و فردی که برای جایگاه مدیریتی انتخاب می‌شود باید بتواند در رده‌های مختلف مسئولیت بپذیرد و از عهده آن‌ها برآید. یکی دیگر از اهداف این است که خانواده‌ها در نظام تعلیم و تربیت دخیل شوند و آموزش و پرورش در سال 1404 رتبه نخست را در تعلیم و تربیت در منطقه و جهان اسلام کسب کند.»

امام جمعه قنوات قم گفت: «ضرورت تقویت هویت ایرانی-اسلامی بر کسی پوشیده نیست زیرا این هویت یعنی هستی و آنچه که انسان باید داشته باشد و به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار کند.»

باید ارتباط بین مدرسه، خانواده و مسجد تقویت شود

وی با اشاره به راهکارهای اجرایی تقویت هویت ایرانی- اسلامی، افزود: «بایستی ارتباط بین مدرسه، خانواده و مسجد تقویت شود. هر چند بین مدرسه و خانواده تقریباً ارتباطاتی وجود دارد اما برای ارتباط با مسجد که اساسی و لازم است هیچ گونه راهکار، برنامه و نقشه راهی وجود ندارد. مدرسه کانون تربیتی مهمی است و برای تقویت ارتباطات در مدرسه باید ارتباط گیری دانش‌آموز با مسجد در اولویت قرار گیرد و تقویت شود.»

حجت‌الاسلام کرمی‌پور عنوان کرد: «آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند در راستای این سند تحول بنیادین فعالیت کند و باید دستگاه‌هایی همچون وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی، تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، دفتر فناوری ریاست‌جمهوری و... پای کار باشند. زیرا دانش‌آموز در طی سال، 160 روز را در مدرسه می‌گذراند و 200 روز دیگر دارای وقت آزاد است و باید از ظرفیت این دستگاه‌ها برای تربیت و تعلیم دانش‌آموزان بهره گرفت.»

خطب جمعه قنوات قم اظهار کرد: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مکلف شده است تا نسبت به راه‌اندازی موزه‌های علم و فناوری، افزایش تعداد مدارس و ... اقدام کند و در محیط‌های یادگیری تنوع‌بخشی ایجاد کند. طراحی و اجرای محیط‌های ورزشی، تربیتی، کتابخانه‌ها و... از وظایف آموزش و پرورش است و باید مدارس به این دسترسی‌ها و فضاها مجهز شوند که متأسفانه در طی یک دهه آموزش و پرورش نتواسته است فضاهای مورد نیاز دانش‌آموزان را فراهم کند.»

حجت‌الاسلام کرمی‌پور عنوان کرد: «تنها قانونی که در سند تحول بنیادین اجرایی شده است، قانون رتبه‌بندی معلمان است که در دولت سیزدهم آغاز شده است اما باید قوانین شوراها، نظام بازنشستگی، بازگشایی مدارس و ... در این سند تغییر یابند و اصلاح شوند.»

وی با اشاره به حذف کنکور در سند تحول بنیادین، عنوان کرد: «در این مورد بحث‌های زیادی وجود دارد، در کنکور هر فردی که استعداد و حافظه بهتری دارد می‌تواند موفق‌تر باشد اما افرادی که در حوزه فنی، تربیتی، پرورشی و... کاربلد هستند در کنکور نقشی ندارند و باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.»

امام جمعه قنوات قم در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقش معلمان در تربیت نسل انقلابی اشاره کرد و گفت: «بنا به فرموده مقام معظم رهبری، معلم نقش تراز اول دارد، در حقیقت سنگر مبارزه با کفر، استکبار جهانی، ظلم و ستیز جهانی همین مدرسه است که معلم باید نقش‌آفرینی کند. معلم باید دانش‌آموزانی دانا، با ایمان، با اعتماد به نفس، دارای امید و نشاط، سلامت جسمی و روحی، روشن‌بین، با اراده، کم‌هزینه و پر‌فایده را تربیت کند.»

آموزش و پرورش کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است

حجت‌الاسلام کرمی‌پور به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره نقش و اهمیت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش سنگ‌بنای آینده کشور است و نقش بسیار برجسته‌ای بر عهده دارد، ‌به تعبیری آموزش و پرورش کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است. آینده کشور و دنیای ما به تلاش آموزش و پرورش وابسته است و هیچ دستگاهی به این اندازه حائز اهمیت نیست.»

امام جمعه قنوات قم بیان کرد: «قریب به نیمی از جمعیت کشور به‌صورت مستقیم با آموزش و پرورش سر و کار دارند و هر چه برای این مجموعه هزینه شود نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود.»

حجت‌الاسلام کرمی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش در شهر قنوات ‌ادامه داد: «این شهر علیرغم داشتن تعداد زیادی دانش‌آموز، معلم و... از داشتن اداره آموزش و پرورش، نمایندگی ‌یا رابطی بین مجموعه مدارس و دانش‌آموزان و آموزش و پرورش محروم است. ‌پیگیری‌های زیادی صورت گرفته و مسئولان عنوان کرده‌اند، قنوات فاصله زیادی با مرکز استان ندارد و می‌تواند کارهای اداری را در مرکز پیگیری کند. اما نزدیکی این شهر به مرکز موجب نمی‌شود که از خیلی مناطق دیگر عقب بمانیم و از داشتن اداره ‌یا حتی نمایندگی محروم باشیم. لازم است تا مسئولان کشوری این موضوع را مورد توجه و اهتمام قرار دهند و اقدام عاجلی در راستای رفع آن داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار