مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند:

تغییر الگوی کشت، جزء برنامه‌های اولویت‌دار شهرستان مرند است

تبریز (پانا) - مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی برنامه تغییر الگوی کشت را جزء برنامه‌های اولویت‌دار شهرستان مرند دانست.

کد مطلب: ۱۳۰۸۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تغییر الگوی کشت، جزء برنامه‌های اولویت‌دار شهرستان مرند است

علی صیادی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، با اشاره به مشکل کمبود آب گفت: متاسفانه مشکل کمبود آب از پایین آمدن فرازی سطح آب است که به همین خاطر ۱ هکتار به صورت نکش می ماند یعنی در تناوب استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۹ هزار و ۸۴۰ هکتار اراضی زراعی در شهرستان وجود دارد که میزان تولید هر سال این اراضی زراعی ۱۴۴ هزار تن است که عمده محصول این اراضی زراعی گندم، جو، یونجه، گوجه فرنگی، آفتاب گردان، کدو و ذرت علوفه ای است. سطح باغات این شهرستان ۱۰ هزار و ۵۵۰ هکتار است که میزان تولیدات هر سال این باغ ها ۸۰ هزار تن است که زردآلو، سیب، گردو، پسته، بادام، آلبالو و زعفران از عمده ترین محصولات این باغ ها است.

صیادی افزود: در شهرستان ما ۱۵۰ واحد گلخانه به مساحت ۳۲ هکتار وجود دارد که هر سال میزان تولید این گلخانه ها ۶ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد که عمدتا به کشت گوجه فرنگی و خیار اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین در سال های اخیر کشت آلوئه ورا در گلخانه ها رایج شده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و تغییر الگوی کشتی که در شهرستان رخ داده محصولات گلخانه ای به خصوص گوجه فرنگی را به گلخانه انتقال دادیم و در این راستا این موضوع باعث افزایش تولیدات و صرفه جویی در مصرف آب شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند اظهار کرد: جمعیت دامی شهرستان مرند ۳۰ هزار دام سنگین و ۳۲۰ هزار دام سبک است که میزان تولید گوشت شهرستان ۳۰ هزار و ۳۰۰ تن و میزان تولید شیر در این شهرستان ۳۷ هزار تن است. همچنین ۸۸ واحد مرغداری گوشتی در شهرستان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۹ هزار و ۲۵۰ تن گوشت سفید مرغ تولید می‌شود و ۲۸ واحد مرغداری تخم گذار وجود دارد که ۹ هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود، بنابراین در شهرستان مرند ۶ واحد مرغداری مادر گوشتی و ۲ واحد مرغ مادر تخم گذار وجود دارد.

وی افزود: در بخش کشاورزی آب قابل استحصال ۱۸۹ میلیون مترمکعب است که عمدتا از چاه ها و آب های زیرزمینی تامین می‌شود، بنابراین با توجه به افت سطح آب‌های زیرزمینی برنامه تغییر در الگوی کشت جزء برنامه های اولیت دار شهرستان قرار گرفته است.

صیادی ادامه داد: تغییر الگوی کشت از مسئله های بسیار مهم است که کشاورزان باید اقناع شوند که در این زمینه کشت پسته و زعفران در شهرستان مرند رونق پیدا کرده و عمدتا این موضوع ارتباط بسیار اساسی با الگوی کشت دارد چرا که تا امروز ۵۰۹ هزار هکتار پسته و ۲۱۴ هزار هکتار زعفران در این شهرستان تولید شده است.

صیادی خاطرنشان کرد: در بحث دیم برنامه های متعددی در این شهرستان در حال انجام است که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان مرند سعی داریم تولید علوفه را به طرف دیم سوق دهیم.

در این شهرستان ۴۲ واحد صنایع تولیدی کشاورزی وجود دارد که هر سال ۷۴۸ هزار تن تولید محصول می‌کنند و در سطح شهرستان برای مهار آب های سطحی و ذخیره سازی ۸ واحد سد با ظرفیت ۲۸ میلیون متر مکعب احداث شده است که ۲ هزار و ۷۶۸ هکتار آبیاری نوین و ۲ هزار و ۸۹۸ هکتار شبکه های فرعی اجرا شده است که این خود یک رقم بسیار بزرگ در امر صرفه جویی آب است.

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر راهکار های این اداره برای برندسازی محصولات گفت: راهکارهای بسیاری به غیر از ایجاد بازارچه وجود دارد که یکی از آنها صنایع تبدیلی بزرگ است که خوشبختانه ما در این زمینه پیشرفت بسیار زیادی کرده ایم و برای یک شرکت بزرگ در مرند، باغی به مساحت ۵۰۰ هزار هکتار برای کشت در اختیار گذاشته شده است.

صیادی ادامه داد: همچنین در بحث دانش بنیان این شرکت روی دو موضوع بسیار مهم که یکی استخراج رنگدانه از میوه ها و دومی استخراج کریستال از میوه ها کار می‌کند که خوشبختانه تاکنون به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در پایان اظهار کرد: امید است با همکاری تمامی عزیزانی که در این راستا فعالیت می‌کنند بتوانیم به نتایح بسیار خوبی دست پیدا کنیم و در زمینه های متعددی پیشرفت های قابل توجهی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار