چرا دست و پا خواب می‌رود؟

تهران (پانا) - حتما تاکنون برای شما هم پیش آمده که دست و پایتان خواب رفته است، چیزی که شاید چندان هم خوشایند نباشد. اما آیا به دلیل آن اندیشیده‌اید؟ به‌راستی چرا دست و پا خواب می‌رود؟

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا دست و پا خواب می‌رود؟

به گزارش جامعه 24، به نظر می‌رسد کسی نباشد که در طول زندگی خود دست و پاهایش خواب نرفته باشد و حالت سوزن‌سوزن‌ شدن و حس ناخوشایند آن را تجربه نکرده باشد. هنگامی‌ که دست یا پا در اصطلاح خواب می‌رود حالتی از بی‌حسی را در اعضای بدن خود احساس می‌کنیم که همراه با سوزن سوزن شدن، گزگز و سرد شدن دست و پا است.

این موضوع معمولا هنگامی رخ می‌دهد که دست و پا برای مدتی طولانی بی‌حرکت مانده‌اند و این حالت با تکان دادن عضو درگیر یا چند قدم راه رفتن بعد از چند دقیقه از بین می‌رود اگرچه تا به حالت نخست برگردد کمی آزاردهنده است. این حالت معمولا بی‌ضرر به دلیل فشار مقطعی روی اعصاب عضو است، اما اگر این حالت شدید و به صورت مرتب تکرار شود می‌تواند خطرناک باشد و نشان‌دهنده بیماری جدی‌تریست.

چرا دست و پا خواب می‌روند؟

باید بدانید به خواب رفتن دست و پا دلایل گوناگونی دارد، اما در این‌جا به چند علت متداول آن اشاره می‌کنیم:

۱- گردش خون ضعیف و کم خونی

اگر دلیل خواب‌ رفتن گردش خون باشد معمولا در خواب رخ می‌دهد. در این حالت به هنگام خواب گردش خون در دست و پا کم می‌شود که سبب خواب‌رفتگی در دست و پا می‌شود که با تغییر حالت خواب از بین می‌رود و چیز چندان مهم و جدی‌ای نیست.

۲-دیابت

اگر پس از بیدار شدن از خواب دست و پاهایتان به خواب می‌رود می‌تواند دلیلی برای دیابت باشد. دیابت بیماری شایع و متداولیست که مربوط به اعصاب محیطیست و در تغذیه اعصاب اختلال به‌وجود می‌آورد. در میان کسانی‌که دیابت دارند تنها خواب‌رفتن دست و پا وجود ندارد بلکه کرختی، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز کردن دست و پا نیز دیده می‌شود.

۳- کمبود ویتامین

بدن ما برای درست کارکردن به انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها نیاز دارد و اگر این مواد و ویتامین‌ها به اندازه در بدن وجود نداشته باشند کارکرد بدن را مختل می‌کنند. کمبود ویتامین می‌تواند سبب کم خونی، آسیب عصبی و منجر به پارستزی و خواب رفتن دست و پا شود. نکته جالب این‌جا است که اگرچه کمبود ویتامین B12 و B6 می‌تواند کم‌خوبی و آسیب عصبی به همراه داشته باشد، اما باید بدانید ازدیاد ویتامین B6 در بدن هم سبب بروز خواب رفتگی و گزگز در دست و پا می‌شود.

4-استفاده از دارو

خواب‌ رفتن دست و پا در میان افرادی که از برخی دارو‌ها استفاده می‌کنند رواج بیش‌تری دارد. در واقع برخی دارو‌ها سبب آسیب به عصب می‌شوند که نتیجه آن به خواب رفتن دست و پاست.

برخی از دارو‌های دیگر که ممکن است باعث خواب رفتن دست و پا شوند شامل دارو‌های ضد تشنج، دارو‌های ضد عفونت و دارو‌های فشار خون یا قلب هستند. اگر پس از مصرف دارویی این اتفاق برای شما به‌وجود می‌آید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5-اختلال در عصب

هنگامی در عصب اختلال به‌وجود می‌آید و به اصطلاح گیر می‌کند که از سوی بافت‌های اطراف عصب مانند عضلات، تاندون‌ها یا غضروف به عصب فشار وارد شود. برخی مشکلات مانند التهاب، آسیب و حرکات تکراری شایع‌ترین دلایل گیرافتادگی عصب بشمار می‌روند.

این فشار بر عملکرد عصب تأثیر می‌گذارد و منجر به سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، ضعف و درد در بدن شما می‌شود. اگر گیرافتادگی عصب در قسمت پایین ستون فقرات شما اتفاق بیفتد، این علائم به پایین ساق پای شما منتقل می‌شوند. به همین ترتیب ممکن است احساس درد و بی‌حسی در دستان خود داشته باشید که به دلیل گیرافتادگی عصب در مچ دست شما به‌وجود می‌آید.

6-بارداری

یکی دیگر از دلایل خواب‌رفتگی در دست و پا بارداریست. بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری از خواب رفتن دست و پا رنج می‌برند. این عارضه به دلیل بزرگ شدن تدریجی جنین و البته تورم بدن مادر است که برروی اعصاب فشار وارد می‌کند، اما خوشبختانه جای نگرانی نیست، چون این علائم پس از زاده شده نوزاد از بین می‌رود.

عوامل دیگر و فراوان دیگری برای خواب‌رفتن دست و پا وجود دارد، اما دقت داشته باشید همان‌گونه که گفتیم این مسئله اگر زودگذر و موقتیست جای نگرانی نیست، اما اگر خواب‌رفتن دست و پا برای شما به نوعی عارضه‌ مزمن و همیشگی بدل شده است حتما باید آن را پیگیری کنید.

رهایی از خواب‌رفتن دست و پا

اگر می‌خواهید از خواب‌رفتن دست و پایتان جلوگیری و یا دست‌کم آن را کم کنید باید این نکات را رعایت کنید:

سبک زندگی خود را تغییر دهید. مراقب تغذیه و رژیم غذایی خود باشید. همواره تلاش کنید وزن خود را متعادل نگه دارید و از مصرف مواد غذایی سالم بهره ببرید.

ورزش را فراموش نکنید و برای انجام هر روزه آن وقت بگذارید.

اگر از سیگار استفاده می‌کنید مصرف آن را کم و یا اگر می‌توانید متوقف کنید. از پوشیدن هرگونه لباس تنگ، جوراب، دستکش یا کفشی که می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند، خودداری کنید.

فراموش نکنید یکی از عواملی که سبب به خواب رفتن دست و پا می‌شود بی‌حرکت ماندن دست و پاست. کوشش کنید هر ۱۵ دقیقه از جای خود بلند شوید و دوباره بنشینید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار