«خانه‌دار مبارز» در بازار نشر

تهران (پانا) - کتاب «خانه‌دار مبارز»‌، خاطرات شفاهی سیده‌اقدس حسینیان، از مبارزان انقلاب در مشهد به قلم مرضیه ذاکری و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
«خانه‌دار مبارز» در بازار نشر

کتاب «خانه‌دار مبارز»؛ خاطرات شفاهی سیده‌اقدس حسینیان، از مبارزان انقلاب در مشهد به قلم مرضیه ذاکری و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

بنابرین گزارش، در بخشی از مقدمه این کتاب که دوازدهمین عنوان از کتب ناشر با محوریت «زنان انقلاب» است، اینطور می‌خوانیم: «زن تراز انقلاب اسلامی میتواند زنی باشد در دل روستایی که با چند بچۀ قدونیمقد، کنار تنور، برای جبههها نان میپزد. میتواند زنی باشد که بهخواست خدا فرزندی ندارد؛ اما عرصۀ تکلیف را رها نمیکند و با راهاندازی مکتب یا مدرسهای، کمر به تربیت فرزندان جامعۀ پیرامونش میبندد. میتواند دختر مجردی باشد که دست روزگار سرنوشتش را بهگونهای رقم زده است که در کنار پدر و مادر یا خواهر و برادر یا حتی عمو یا عمهاش زندگی میکند؛ اما بلاتکلیف و یله، روزگار نمیگذراند و برحسب توانش کارهای برزمینمانده را به دوش میکشد. میتواند زنی باشد که در کنار همسرداری و تربیت فرزندان، خودش و جامعهاش را هم به خاطر دارد و... . تاریخ انقلاب ما پر است از این زنان، چراغی باید تا آنها را در اطرافمان ببینیم.


خلأ خسارت‌بار این روایت را جریانهای غربزده و فمنیستی، بهخوبی پر میکنند و در فقدان روایت زنانِ بهمعنای واقعی کلمه «تاریخساز» انقلاب اسلامی، به ترویج الگوهای غیربومی، بیگانه با سنت و آیین و فرهنگ و نیز مستحیل در یوتوپیای غربی مشغولاند.

تلاش برای پرکردن این ظرفیت خالی، هم ادای دین به حافظۀ ملی ایرانیان است برای درک بهتر تاریخ مردمی انقلاب و هم کمک به ترسیم چهرۀ زن انقلابی مسلمان. آنگاه و پس از چند سال، تکثّر روایتهای زنان از رشد و بالندگی آرام و مستمر انقلاب و رویشهایش، بهتدریج اطلاعاتی متقن و فضایی امن در اختیار اهالی علوم انسانی و مطالعات زنان قرار میدهد تا جایگاه و نقش زن در اندیشۀ اسلامی را مبتنی بر تجربههای پرتکرار نسلی انقلابی تحلیل و ترسیم کنند. همچنین، به هنرمندان سینما و غیر سینما و صاحبان رسانه کمک میکند تا اگر قصد انصاف دارند، چهرۀ واقعی زن امروز و دیروز و نیز چهرۀ آرمانی زن فردا را چنین بلند و ایستاده ترسیم کنند...»

همچنین نویسنده در بخشی از مقدمه‌اش درباره انگیزه خود برای نگارش این کتاب می‌نویسد: «مبارزه، فعالیتهای مخفیانه، تعقیبوگریز، زندان، شکنجه و... همیشه موضوعات جذاب و پرکششی در بیان تاریخ انقلاب اسلامی بودهاند و هستند. جذابیت، زمانی دوچندان میشود که بفهمیم قرار است یک زن آن را روایت کند. این دقیقاً همان چیزی بود که من را برای نوشتن خاطرات خانم اقدس حسینیان وسوسه کرد...»

در بخشی از این کتاب نیز که در پشت جلد آن آمده است، می‌خوانیم: «ماتومبهوت مانده بودم. صدای ضربان قلبم را میشنیدم. داشتند میرفتند سمت زیرزمین. چارهای نداشتم جز اینکه دنبالشان بروم. زیرزمین تاریک بود. بچهها دستگاه را خاموش کرده بودند و صدایشان درنمیآمد. صاحبخانه در را باز کرد. کلید برق را زد. همه بهیکباره ظاهر شدند: مهدیآقا و اصغر و لیلا. خشکشان زده بود و فقط به همدیگر نگاه میکردند...»

براساس این گزارش، کتاب «خانه‌دار مبارز» که تحقیق آن برعهده مرضیه ذاکری و زهرا احسن مقدم بوده و تدوین آن توسط مرضیه ذاکری صورت گرفته است، در 248صفحه، شمارگان 1200جلد و با قیمت 60هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان جهت تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

لازم به ذکر است «حوض خون»، «خانم مربی»، «مادر ایران»، «دختر تبریز»، «روز آزادی زن»، «ما هم جنگیدیم»، «عزیز خانوم»، «نعمت جان»، «معلم حسابی»، «مرضیه» و «نان سال‌های جنگ» از جمله عناوینی است که پیش از این، انتشارات «راه یار» با محوریت زنان انقلاب چاپ و منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار