صدور بالای ۱۲ هزار شناسنامه برای کودکان دارای پدر اتباع

تهران (پانا) - معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال، تا کنون ۸۰۰۰ نفر از افرادی که فاقد شناسنامه ایرانی بوده‌اند به ثبت احوال مراجعه و مدارک خود را برای دریافت شناسنامه ارائه کرده اند.

کد مطلب: ۱۳۰۴۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
صدور بالای ۱۲ هزار شناسنامه برای کودکان دارای پدر اتباع

محمدباقر عباسی در این باره گفت: افرادی که فاقد مدارک هویتی هستند و مدرکی مبنی بر اثبات ایرانی بودن مانند نسب نامه دارند و یا از طریق آزمایش DNA می‌توانند ایرانی بودن خود را ثابت کنند، با مراجعه به دفاتر ثبت احوال می‌توانند جهت دریافت مدارک هویتی درخواست دهند تا پس از روند بررسی مدارک و تایید مراجع رسیدگی از ثبت احوال مدارک هویتی خود را اخد کنند.

وی افزود: ثبت احوال در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نیز تا کنون ۱۲ هزار و ۸۶۴ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی صادر کرده است.

عباسی که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، ادامه داد: تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی یک وجوهی دارد که باید مراجع نظر دهند و ثبت احوال در دو مرحله در این راستا انجام وظیفه می‌کند در مرحله اول مدارک شناسایی مادر ایرانی را تایید می‌کند و پس از تایید ادارات امور اتباع در مرحله دوم ثبت احوال ظرف ۴۸ ساعت شناسنامه فرزند متولد شده از مادر ایرانی را صادر می‌کند.

علیرضا رضوانی، رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه نیز در ادامه این برنامه گفت: ‌دولت جمهوری اسلامی ایران برابر قانون، دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی وزارت خارجه در بحث اهدا تابعیت اولین شناسنامه را صادر کرد و در خصوص اعلام ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی کمتر از یک هفته شناسنامه اهدا می‌شود.

وی در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی نیز گفت: مصوبه «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» از خرداد سال ۱۳۹۹ ابلاغ و از بهمن ماه ۹۹ از طریق سامانه‌های الکترونیک وزارت خارجه امکان ثبت در نمایندگی‌ها فراهم شد و تا کنون بیش از ۸۰۰ موافقت در این مورد اعلام شده و به مرحله صدور شناسنامه رسیده است.

رضوانی اظهار داشت: در مورد درخواست‌های ثبت شده با هیچ درخواستی از حیث مراجع امنیتی مخالفت نشده است.

وی ادامه داد: موضوع اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ برمی گردد و متولی این امر اداره تابعیت بود و در سال ۹۸ مجلس ماده واحده‌ای تصویب کرد که به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه بیان داشت: براساس ماده واحد سال ۹۸ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اعطای تابعیت تقسیم وظایف شد و موالید خارج از کشور در حیطه وظایف وزارت خارجه قرار گرفت و موالید داخل کشور از طریق وزارت کشور انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار