رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در جریان سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور مطرح کرد؛

تحول نظام آموزش و پرورش کشور با چرخش از آموزش‌محوری به تربیت تما‌م‌ساحتی

تهران (پانا) - رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک بر ضرورت تغییر نگاه به کودکستان تاکید کرد و بازی‌های کودکی را بازوی تربیتی در روند تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تحول نظام آموزش و پرورش کشور با چرخش از آموزش‌محوری به تربیت تما‌م‌ساحتی

مجتبی همتی‌فر در کمیسیون روش‌های تربیتی و پرورشی نوین در جریان برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: برنامه درسی و تربیتی برای نیل به مدرسه زندگی مدنظر سازمان تعلیم و تربیت کودک بوده و از مهمترین رسالت‌های ما رسالت تربیتی است که آن را نباید به کتب درسی محدود کنیم.

وی افزود: ما باید مقوله تربیت را همیشه و همه جا از جمله خانه، خانواده، مدرسه، رسانه و... در دستور کار قرار دهیم. از دیگر رویکردهای ما در حوزه بازخوانی رویکرد تحولی به تربیت؛ تربیت در متن تعلیم و تنوع‌بخشی به موقعیت‌های تربیت و یادگیری است.

همتی‌فر با بیان اینکه تعلیم و تربیت توأمان در کلاس و مدرسه، اردوگاه‌ها و کانون‌ها و فضای جامعه و تشکل‌ها و... باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: لازم است به سوق دادن ظرفیت‌های تربیتی وزارتخانه به مدارس همچون طرح کانون مدرسه بویژه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت.

وی همچنین بر ضرورت فراموش نشدن و توجه به ساحت‌های تربیتی به نفع ساحت علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید از کوچک‌انگاری برخی از دروس، فعالیت‌ها و ساحت‌ها پرهیز کرد.

معاون وزیرآموزش و پرورش گفت: باید این سوال را از خود بپرسیم که تربیت به طور واقعی در برنامه‌ها و دغدغه‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه ما به عنوان مدیران ارشد آموزش و پرورش چه سهمی دارد؟

وی همچنین با اشاره بر لزوم انطباق برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی با برنامه درسی ملی و کتاب های درسی گفت: لازم است به ساحت‌های متناسب با اقتضائات سنی و جنسیتی و بومی (در قالب‌های هنری، سرود، کتابخوانی و...) توجه‌ ویژه داشته باشیم.

وی چرخش‌های تحول آفرین تربیتی را مشتمل بر هفت سرفصل عنوان کرد که عبارتند از: نگاه فرابخشی و نظام‌مند و همکاری با همه، ارزش‌گذاری توأمان کمی و‌ کیفی به فعالیت‌های مربیان و‌ مشاوران، تربیت در متن تعلیم نه در حاشیه، نقش حداکثری معلم در تربیت، کشف فرصت‌ها و‌ خلق موقعیت‌های تربیتی جدید، تنوع‌بخشی به موقعیت‌های تربیت و یادگیری، برنامه‌ریزی مشارکتی و نه ابلاغی و دستوری.

همتی‌فر خانواده محوری را جزو اولویت‌های نظام و به طورخاص دولت سیزدهم دانست و این پرسش را مطرح کرد که به نوع نگاه و مواجهه با والدین و مدارس چه نمره‌ای می دهیم؟ برای پیشبرد ماموریت‌های جدید وزارت آموزش و پرورش در تربیت کودکان زیر هفت سال در استان و منطقه خود چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در پایان گفت: کودکان امروز، شهروندان و مدیران آینده هستند؛ کودکستان مدرسه نیست؛ تربیت کودکی از مسیر بازی امکان‌پذیر است؛ در واقع بازی، بازوی تربیت است و باید بازی در امر تربیت کودک، به عنوان محور قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار