مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۴:

رسالت آموزش و پرورش، بازگرداندن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه است

یکی از راه‌های تغییر نگرش جامعه به معلولین، اجتماعی‌شدن آموزش و پرورش استثنایی است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، رسالت آموزش و پرورش را بازگرداندن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه دانست و با توجه به رویکرد آموزش و پرورش مبنی بر تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، افتتاح مدرسه اوتیسم را با هدف توسعه فرصت‌های یادگیری و عدالت آموزشی ویژه دانش‌آموزان طیف اوتیسم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
رسالت آموزش و پرورش، بازگرداندن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه است

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، با بیان اینکه توسعه و پیشرفت فضاهای آموزشی استان بدون مشارکت فعال خیرین مدرسه‌ساز امکان‌پذیر نخواهد بود، در گفت‌وگو با پانا گفت: «بسیاری از انسان‌ها از جان خود برای حفظ مالشان نیز می گذرند، در حالیکه خیرین دارایی خود را برای آینده فرزندان این مرز و بوم انفاق می کنند. ما نباید برای دانش آموزان استثنایی محدودیت ایجاد کنیم، بلکه باید با در نظر گرفتن توان ذهنی و استعدادشان راه را برای شکوفایی این عزیزان باز کنیم. از آنجا که آینده جامعه و تحولات آن در مدرسه رقم می‌خورد و سلامت جامعه در مدرسه شکل می‌گیرد و هیچ جامعه‌ای حد و میزان توسعه‌اش از سطح مدارس آن جامعه بالاتر نخواهد رفت، افتتاح مدرسه اوتیسم می تواند کمک شایانی به بالا رفتن سطح علم در بین دانش آموزان استثنایی کند.»

وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما در سازمان آموزش وپرورش رویکرد عادی‌سازی است، گفت: «ما می‌خواهیم تا حد ممکن دانش‌آموزان استثنایی در کنار افراد عادی درس بخوانند، زیرا دانش‌آموزان امروز باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه آموخته شود، البته این آموزش نباید در یک فضای خاص و گلخانه‌ای انجام شود؛ بلکه باید این افراد را در فضایی عادی آموزش داد. در عین حال خط قرمز ما در این رویکرد آنجایی است که یک کودک دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.»

بیانی در خصوص حوزه آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: «آموزش و پرورش در حوزه استثنایی، یک‌رسالت مهم، زیربنایی و ارزشی دارد، در این حوزه ما دانش‌آموز را به جامعه برمی گردانیم. در آموزش و‌ پرورش عادی دانش‌آموز آموزش می‌بیند و‌ جامعه هم پذیرای او‌ست، اما دانش‌آموز استثنایی اگر توانمندی و ظرفیت مضاعفی در او ایجاد نشود، جامعه پذیرای او نخواهد بود که البته نقطه ضعفی برای جامعه محسوب می‌شود، اما ما در آموزش و پرورش استثنایی به سمت این تغییر در حال حرکت هستیم تا جامعه خود را با دانش‌آموز استثنایی ما هماهنگ کند نه اینکه دانش‌آموز خود را با شرایط اجتماعی هماهنگ کند.»

وی اولین گام و پیش‌زمینه تحقق عدالت تربیتی را وجود مدرسه استاندارد دانست و بیان کرد: «خیّرین همواره در این مسیر در کنار آموزش‌ و پرورش قرار دارند. آموزش‌ و پرورش باید از ظرفیت خیرین در تمامی ارکان نظام تعلیم ‌و تربیت استفاده کند و امید است در سایر حوزه‌ها نیز شاهد حضور پررنگ خیرین باشیم. حاکمیت، رسانه، خانواده و سازمان‌های مردم‌نهاد، ارکان اصلی نظام تعلیم‌وتربیت هستند و جامعه خیرین مدرسه‌ساز از جمله سازمان‌های مردمی است که همواره در کنار آموزش‌ و پرورش استثنایی بوده است.»

بیانی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه اختلال اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی در کشور گفت: «اعتقاد دارم که در حوزه‌هایی مانند اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی بضاعت علمی ما در کشور کم است. معلم‌ها باید در مدارس علمی تراز علمی‌شان را بالا ببرند و روش تدریس به گروه‌های خاص را بلد باشند متاسفانه در این حوزه وزارت علمی و دانشگاهی‌مان کم است و باید در این راستا نیرو تربیت کنیم.»

وی در ادامه این بحث تصریح کرد: «دانش‌آموزان مدارس استثنایی توانمندی‌ها و مهارت‌های زیادی دارند، نمایشگاه‌هایی که از دستاوردهای این دانش‌آموزان برگزار شده و مورد توجه رهبر و وزیر قرار گرفته است، از جمله این موارد است که به این منظور ما در صدد حمایت مالی و معنوی از این دانش‌آموزان در زمینه تولید دستاوردهایشان هستیم تا اهمیت کارشان را خودشان درک کنند و متوجه ارزش آن شوند‌.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در پایان ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز جهت مشارکت برای ساخت این مدرسه اذعان کرد: «بالاترین افتخار پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر در دوران انقلاب، همین جامعه خیرین مدرسه‌ساز هستند که از سال ۱۳۷۷ آغاز شده و برکات آن تاکنون ادامه دارد، همه دانش‌آموزان دعاگوی شما هستند و لازم است در انجام امور آموزش و پرورش، پیرو فرمایش مقام معظم رهبری و در راستای نظام تعلیم و تربیت تدوین شده با هدف افزون‌شدن برکات نظام جمهوری اسلامی بکوشیم.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار