تصویب میزان هزینه کرد شهرداری در مراسم اربعین 1401

تهران (پانا) - اعضای شورا در هشتاد و پنجمین جلسه شورا، علیرضا نادعلی و مهدی بابایی را به نمایندگی خود برای نظارت بر حسن اجرای لایحه هزینه کرد شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین سال 1401 انتخاب کردند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تصویب میزان هزینه کرد شهرداری در مراسم اربعین 1401

یک فوریت لایحه « مجوز هزینه کرد شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) در سال 1401» مورد بررسی قرار گرفت.مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا طی پیشنهادی درخصوص سرفصل های هزینه کرد این 30 میلیارد تومان گفت: باید دید چه میزان از آن قرار است صرف بخش های فرهنگی، پذیرایی، خدمات شهری و.. هزینه شود؟ باید این موارد را پیش بینی کرد.

او افزود: همچنین مجموعه شهرداری تهران با محوریت بسیج در اربعین دارای موکب است و در بودجه، این موکب در نظر گرفته نشده است لذا پیشنهاد میکنم این موضوع از دستور خارج شده و با پیوست هزینه بازگشت کند.

پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز در پاسخ او اظهار داشت: درحال حاضر ضرورتی برای خروج از دستور وجود ندارد. این پیشنهاد خوب را می توان برای سال های آینده به کار برد.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز گفت: شهردار تهران 21 حکم برای قرارگاه های مختلف صادر کرده است و مسئولینی را مشخص کرده است و به تبع این احکام، احکام دیگری نیز صادر می شود. در عین حال همه می دانیم مسیر اربعین و موکب های آن مردمی هستند و هرکس در آنجا خدماتی که در تخصصش است را ارائه می کند. حال پرسش اینجاست که هزار نفری که قرار است از شهرداری بروند، مبلغ تعیین شده فقط صرف رفت و آمد ایشان و پول بلیط هواپیماهای ایشان می شود. خواستارم که این برنامه به حکم ماموریت و حق ماموریت ختم نشود.

همچنین مهدی اقراریان در پیشنهاد دیگری اظهار داشت: باید در این زمان باقی مانده، شرکت ها و مجموعه های بزرگ بنا بر مسئولیت خود وارد عمل شوند و پویش های فرهنگی را به دست بگیرند. برای نمونه هواپیمایی ها می توانند هرکدام با تقبل یک پرواز، پاکبانان را به کربلا انتقال دهند.

او افزود: عزاداری سید الشهدا در این دهه نیز نشان داد که مردم پای کار هستند و لذا می توان از ایشان کمک های زیادی گرفت.

علیرضا نادعلی سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص مجوز هزینه کرد شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی در سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک رویداد بزرگ جهانی است، اظهار کرد: علاوه بر مدیریت پسماند و رفت و روب، باید معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز در این مسیر وارد عمل شود و مشارکت داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری هم در کمیته خدمات شهری وزارت کشور، هم در کمیته حمل و نقل و هم در کمیته فرهنگی عضویت دارد، اظهار کرد: ما بر همین اساس عمل می کنیم و احکام مورد نیاز برای اربعین صادر شده است.

محمد امین توکلی زاده همچنین تصریح کرد: ما در قرارگاه تمام مسئولیت های چندگانه را پیگیری خواهیم کرد. با یک رخداد جهانی و بین المللی روبه رو هستیم و این اثرگذاری اندک نیست که بتوانیم از آن بگذریم. وظایفی را که مردم می توانند به عهده بگیرند انجام نخواهیم داد.

وی افزود: اقدامات و وظایف بین کلانشهرها توزیع می شود و خدماتی نیز بر عهده شهرداری گذاشته می شود که در تمام این بخش ها وظیفه داریم. این موارد هزینه کرد نیست بلکه فرصتی برای شهرداری تهران به شمار می رود و کمک می کند که بتوانیم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.

توکلی زاده با بیان اینکه مشارکت داوطلبانه برای اربعین به اندازه ای زیاد هست که از کارمندان برای خدمات رسانی استفاده نکنیم، یادآور شد: ما به شهرداری های مناطق اعلام کرده ایم که از نیروهای مردمی در این زمینه بهره لازم را ببرند.

وی با تأکید بر اینکه افتخار می کنیم که در خصوص بیت المال و در موضوع اربعین حساسیت وجود دارد، تصریح کرد: شاید در برخی موارد در سنوات قبل هزینه های کلان تری انجام می شده که نظارت خاصی بر آن انجام نشده است اما شورا در حال حاضر بر این موضوع نظارت می کند و ما هر لیستی که نیاز باشد تقدیم خواهیم کرد.

توکلی زاده با اشاره به اینکه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، رقمی نیست که برای اربعین هزینه شود، گفت: برگزاری مراسم اربعین بدون مردم و کمک های مردمی شدنی نیست. امیدواریم با کمکی که مردم انجام می دهند، بتوانیم اقدامات را انجام دهیم و در موارد نیاز به حمایت، پشتیبانی لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روش انتخاب پاکبانان کاملا داوطلبانه است، اظهار کرد: ما شرایط سختی را از جمله شرایط سنی، تزریق سه دز واکسن و توانایی را برای این افراد در نظر گرفته ایم و افراد چند برابر ظرفیت برای شرکت در این پیاده روی ثبت نام می کنند.

توکلی زاده افزود: ما تنها این مجوز را از شورا دریافت می کنیم که اعتباری را خارج از شهر تهران برای حماسه اربعین هزینه کنیم و اینگونه نیست که بودجه ای مجزا از سوی شهرداری برای آن در نظر گرفته شود.

مهدی عباسی با بیان اینکه شیطان صفتان از موضوع اربعین برای کینه توزی خود استفاده می کنند، گفت: یک موکب کوچک ممکن است در عراق ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد. ما باید بدانیم ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در چه بخش هایی هزینه می شود.

وی با بیان اینکه تا لیست پیوست برای این لایحه در نظر گرفته نشود، شبهاتی وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: کسی که در پیاده روی اربعین به عنوان خدمتگزار شرکت می کند از امکاناتی که در تهران وجود داشته چشم پوشی کرده و در این فضا خدمات رسانی می کند.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز گفت: شهرداری می تواند محور پویش "نذر سلامت" و دیگر پویش ها همچون "من جاروکش نهضت امام حسینم" باشد و این اقدام را انجام دهد. شرکت های هواپیمایی در راستای مسئولیت اجتماعی خود کمک کنند و پاکبانان را به کربلا منتقل کنند.

وی با بیان اینکه محوریت شهرداری تهران در بسیج ظرفیت مردمی برای خدمات رسانی خاص باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم شرکت های هواپیمایی متولی پرواز و جابجایی پاکبانان به عراق باشند و تدابیری در این خصوص بیاندیشند.

سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوع اربعین، اتفاق جدیدی نیست و افراد حاضر، به عنوان دست اندرکار در سال های قبل کار کرده اند و با هزینه کرد اعتبارات آشنا هستند.

وی اضافه کرد: افرادی که در حال حاضر مسئولیت دارند، صالح و توانمند هستند و بودجه را هدر نخواهند داد. پیشنهاد می کنیم که لایحه مصوب شود تا شهرداری بتواند کار خود را انجام دهد.

در پایان این لایحه با 19 رای به تصویب رسید و علیرضا نادعلی به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و مهدی بابایی به نمایندگی از کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا با 16 رای برای نظارت بر حسن اجرای این لایحه انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار