گزارش پانا از پیگیری و اجرای برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان کشور پس از دو سال وقفه؛

تابستان امسال برای دانش‌آموزان گرم‌تر بود

تهران (پانا) - برنامه‌های اوقات فراغت تابستان امسال با همت و تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای همه دانش‌آموزان از جمله استثنایی، روستایی و عشایری از سر گرفته شد و رویکرد تربیتی این برنامه‌ها پررنگ‌تر از گذشته بود.

کد مطلب: ۱۳۰۱۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تابستان امسال برای دانش‌آموزان گرم‌تر بود

فعالیت‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش در تابستان سال جاری از اوایل تیرماه آغاز شده است و این فعالیت‌ها با توجه به تاکید دولت بر استقرار عدالت با شناسایی مناطق کم‌برخوردار به اجرا درآمد تا مشارکت حداکثری دانش‌آموزان سراسر کشور را به‌دنبال داشته باشد.

اکنون که فصل تابستان از نیمه گذشته است، دانش‌آموزان همچنان سرگرم کلاس‌های تابستانی و پُر‌کردن اوقات فراغت هستند. امسال برنامه‌های تابستانی بعد از 2 سال از سر گرفته شد که شور و نشاط خاصی در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد کرد. نکته مهمی که در این میان به ذهن می‌رسد اول اینکه چه برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان تدارک دیده می‌شود که حداکثر استفاده و بهره را برده و کارآیی لازم را برای آن‌ها داشته باشد و دوم اینکه آیا همه دانش‌آموزان به یک اندازه می‌توانند از برنامه‌های تابستانی بهره‌مند شوند یا خیر؟

طبیعی است که دانش‌آموزان ساکن شهرها به‌راحتی به کلاس‌های تابستانی آموزش و پرورش دسترسی دارند اما دسترسی دانش‌آموزان روستایی، مناطق کم‌برخوردار و دانش‌آموزان مدارس استثنایی به خدمات موجود نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر خاصی بوده است.

با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم که با شعار مردمی کار خود را آغاز کرد، تلاش برای بهره‌مندی مناطق کم‌برخوردار از خدمات عمومی کشور نیز رشد چشم‌گیری داشت. چراکه دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش سعی در برقراری حداکثری عدالت در میان مردم دارد اما اوقات فراغت، موضوع مهمی است که وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آن تلاش کرد تدابیر لازم برای بهره‌مندی حداکثری دانش‌آموزان از برنامه‌های تابستانی را اتخاذ کند.

در همین باره چندی قبل، 2020 منطقه کم‌برخوردار، حاشیه‌ای، مرزی، روستایی و عشایری کشور شناسایی شد تا خدمات ویژه‌ای در طول 4 سال آینده برای آن‌ها ارائه شود تا جایی که به مرور زمان، دسترسی برابر به خدمات و امکانات تربیتی و آموزشی داشته باشند. از این تعداد، 20 محله و منطقه در استان زنجان قرار دارد که در راستای استقرار عدالت، تاکید بر ارائه خدمات مطلوب به مردم این مناطق است و آموزش و پرورش نیز به‌ عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند سهم خود را در محرومیت‌زدایی از این مناطق ایفا کند.

فعالیت‌های تابستانی وزارت با نگاه ویژه به مناطق کم‌برخودار

فعالیت‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش به‌صورت همزمان از 7 تیر سال جاری به میزبانی استان زنجان و با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آغاز شد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه فعالیت‌های تابستانی با تاکید بر اینکه سیاست کلی برنامه‌های تابستانی وزارت آموزش و پرورش، مشارکت حداکثری دانش‌آموزان بوده است، گفت: برگزاری سفرهای تربیتی یک‌روزه و برگزاری اردوی زیارت‌اولی‌ها برای دانش‌آموزان مناطق کمتربرخوردار در نظر گرفته شد.

باقرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت در ذهن و لسان انسان‌های عادی و تربیت‌نشده به عنوان پُر کردن یک زمان به‌صورت باری به هر جهت است، اظهار داشت: اما اوقات فراغت در لسان مربیان و معلمان، زمانی برای اثرگذاری بیشتر بر روی بچه‌ها و داشتن برنامه خوب تربیتی است.

وی با بیان اینکه دلیل این امر نیز آیه «فَاذا فَرَغتَ فانصب» است و هدف از کلمه اردو، سفرهای تربیتی هدفمند است، افزود: یکی از رویکردهای برنامه‌های تابستانی امسال، مشارکت در طراحی برنامه‌ها بوده است که به استان‌ها اختیار داده شد تا به اقتضای شرایط هر منطقه برنامه‌ریزی کنند.

امکان بهره‌مندی 15.5 میلیون دانش‌آموز از برنامه‌های تابستانی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌ها، یاری گرفتن از نهادهای غیر از آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش شاید به لحاظ کمیت و کیفیت نیرو دچار مشکل باشد که به همین دلیل، درخواست یاری از نهادهای غیر از آموزش و پرورش داریم.

وی گفت: در صورت مشارکت و یاری‌رسانی نهادهای دیگر، تعداد بیشتری از دانش‌آموزان می‌توانند از برنامه‌های اوقات فراغت بهره‌مند شوند، گفت: این ظرفیت وجود دارد که هر سال تقریبا 15.5 میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور از برنامه‌های اوقات فراغت بهره‌مند شوند.

باقرزاده افزود: تعدادی از دارالقرآن‌ها و اردوگاه‌ها از اول تابستان برای اجرای برنامه‌های متنوع اعلام آمادگی کردند و دانش‌آموزان توانستند به‌صورت آزادانه فعالیت مورد علاقه خود را انتخاب و در آن‌ها شرکت کنند؛ ضمن اینکه برنامه حفظ قرآن کریم در دارالقرآن‌ها و همچنین در فضای مجازی پیگیری شد.

وی با اشاره به طرح سکوی ایران قوی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در پایان دوره فعالیت‌های تابستانی، آورده‌هایی دارند که در سکوی ایران قوی به نمایش می‌گذارند تا این سکو، فرصتی برای عرضه و ارائه توانمندی‌های دانش‌آموزان باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های تابستانی مربوط به 4 تشکل سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی و جوانان هلال احمر بوده است، گفت: 10 کار ویژه تابستانی متمرکز، 49 برنامه متمرکز کشوری، 7 برنامه مدرسه‌ای، 120 عنوان برنامه در فضاهای پرورشی و فرهنگی از جمله این برنامه‌ها بوده است.

برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای استفاده حداکثری دانش‌آموزان

با توجه به اظهارات معاون وزیر و همچنین شناسایی محلات محروم کشور به نظر می‌رسد دولت سیزدهم و متعاقب آن وزارت آموزش و پرورش، گام بلندی برای استقرار عدالت در همه ابعاد به‌منظور بهره‌مندی اقشار مختلف مردم از خدمات عمومی دارد تا همگان به عنوان یک ایرانی و هموطن بتوانند از امکانات، تجهیزات و خدمات جامعه استفاده کنند چرا که حق تمام فرزندان این سرزمین، بهره‌مندی همگانی است.

اکنون حدود دو ماه از آغاز فعالیت‌های تابستانی آموزش و پرورش می‌گذرد و برنامه‌های تابستانی آموزش و پرورش شامل بسته‌های اردویی یا سفرهای هدفمند و تربیتی، سکوی ایران قوی و طرح تثبیت و یادگیری برای دانش‌آموزانی که نیاز به آموزش دارند همچنان در حال پیگیری است و پایگاه‌های تابستانی نیز مانند سال‌های گذشته با شور و اشتیاق بیشتری فعالیت می‌کنند.

* خبرنگار: بهنام آقاجانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار