معاون اجتماعی وزیر کشور اعلام کرد؛

حدود ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت‌‌شده در کشور وجود دارد؛ آخرین وضعیت پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردمی

تهران (پانا) - معاون اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت شده در کشور وجود دارد، درباره پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردمی توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
حدود ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت‌‌شده در کشور وجود دارد؛ آخرین وضعیت پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردمی

محمد عباسی امروز در گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در جمع تشکل‌های مردم نهاد با یادآوری داستان اصحاب کهف خاطرنشان کرد: در قرآن کریم به مواردی اشاره شده که می‌تواند رهنمود تشکل‌ها قرار بگیرد. جوانمردی از خصیصه این انسان‌های بزرگ است. ویژگی دوم که قرآن درباره اصحاب کهف به آن اشاره می‌کند جمع بودن این افراد است و خداوند دل‌های این افراد را به هم نزدیک کرد بنابراین تا اتحاد و انسجام نباشد کار پیش نمی رود.

معاون اجتماعی وزیر کشور افزود: دوران جنگ علیه ایران بسیج مردمی شکل گرفت که در نهایت این اتحاد، استکبار جهانی را شکست داد. اکنون نیز انسجام خوبی بین دولت، مجلس و تشکل های مردمی وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

عباسی با بیان اینکه باید از وجود تجارب گسترده تشکل‌های مردمی استفاده کرد، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت شده در کشور وجود دارد یعنی گروهی با همدلی در کنار هم قرارگرفته تا به مردم کمک کنند. این افراد نه تنها به خود و خانواده‌شان بلکه به همه مردم می‌اندیشند که بسیار اهمیت دارد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: مسئولیت‌پذیری یکی از خصایص تشکل‌های مردمی است و جریان تعامل اجتماعی از ویژگی‌های مردمی این تشکل‌ها است. تعامل از موضوعاتی است که می‌تواند مشارکت اجتماعی را تقویت کند و مشارکت اجتماعی، اعتماد را تقویت می‌کند و اعتماد نیز از سرمایه‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی ها این است که برخی در تلاش هستند که سرمایه اجتماعی را کاهش دهند. دولت به دنبال این است که این بی‌اعتنایی‌ها را به اعتماد ملی و انسجام گسترده مردم تبدیل کند. این کار می‌تواند سرمایه اجتماعی را تقویت کند.

عباسی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مهمترین سرمایه در کنار سایر سرمایه های انسانی و اقتصادی است، گفت: جامعه زمانی زنده است که سرمایه اجتماعی بالایی داشته باشد تا بتواند از سرمایه اقتصادی بهینه استفاده کند. از جمله موارد در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی ندارد این است که نمی‌تواند اثربخشی و کارآمدی لازم را ایجاد کند و اتصال اجتماعی نیست. در نتیجه سایر نیازمندیها مشخص نمی‌شود و سیاست‌هایی را به کار می گیرند که عدالت فدا خواهد شد.

وی افزود: اصل رویکرد دولت این است که بتواند عدالت اجتماعی را با حضور گسترده اجتماعات مردمی و همراهی آنها گسترش دهد. اکنون در حال رفتن به سمت یک جامعه زنده، پویا، متحد، ولایتمدار انقلابی و مردمی هستیم.

رئیس سازمان اجتماعی کشور درباره پیش نویس قانون تشکل‌های مردمی توضیح داد: همه خوبی‌ها دشمن دارد. ملت ما هم دشمنان زیادی دارد. هر رفتار اجتماعی نیاز به قواعد دارد این بدیهی ترین موضوع است اما اینکه چه قانونی بد است و چه قانونی خوب باید به این توجه کنیم که کشور، مردم سالار است و نمایندگانی را انتخاب کرده اند و مسئولیت تقنین قانون را برعهده دارند.

عباسی با بیان اینکه پیش نویس قانون تشکل‌های مردمی در مجلس در جلسات مختلف با حضور کارشناسان در حال بررسی است، گفت این کار مردمی است و کار منفعت اقتصادی نیست و عده‌ای به دنبال خدمت هستند و نباید کار را برای آنان سخت کرد اما نیاز به قانون دارد و این قانون باید کار را تسهیل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار